חפש ב:

שיח ערכי על בסיס טקסט

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לבחון סוגיות ערכיות הרלוונטיות לחיי היום-יום באמצעות התייחסות לטקסטים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השיח הערכי מזמין את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית, ולבחור עמדות וערכים באופן מושכל ולא באופן אוטומטי. המשתתפים מנהלים דיאלוג עם הטקסט, ומבררים מידע, עמדות ונקודות מבט, ומתוך כך בונים לעצמם את סולם הערכים שלהם ואת תפיסת עולמם.

בדמות הבוגר של משרד החינוך הוגדרו חמישה ערכים מרכזיים:

  • אהבת הדעת וחדוות הלמידה;
  • מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;
  • כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל;
  • כבוד האדם והמשפחה;
  • צדק חברתי וערבות הדדית.

במהלך הוראת טקסטים בתחומי דעת שונים ניתן לקדם גם ערכים אלה.

מהלך

המורה יאתר טקסטים מתוך חומר הלימוד שעשויים לזמן דיון מעניין על ערך אחד או יותר.

1. פתיחה במליאה
נציג טקסט מתוך חומר הלימוד שטמון בו מוסר השכל או תכנים ערכיים שעשויים להיות רלוונטיים לחיי התלמידים.
לדוגמה: כאשר לומדים בשיעור אזרחות את מגילת העצמאות, נדבר על מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית (זכויות/חובות, שוויון, צדק).
2. דיון במליאה
נערוך סבב התייחסות ראשוני של התלמידים לסוגיה העולה מן הטקסט.
3. עבודה בזוגות
כל זוג יקבל את הטקסט + כרטיסיית שאלות:
מהי הסוגיה הערכית עמה מתמודד הטקסט?

  • אילו רגשות הכתוב מעורר בכם?
  • מהי עמדת הכותב/ת ביחס לסוגיה? מהם הנימוקים שלו/שלה?
  • האם אתם מסכימים עם עמדת הכותב/ת? נמקו.
  • אילו עמדות אחרות אפשר לנקוט ביחס לסוגיה?

4. סיכום
כל זוג יציג את השאלה או את הסוגיה הערכית שעסק בה.
נקיים דיון על המשותף ועל השונה ביחס לסוגיות הערכיות שנבחרו.
נדון בשאלה: איזו התנהגות בחיי היום-יום שלי הייתי משנה או מחזק/ת בעקבות קריאת הטקסט?

עוד רעיון

עוד רעיון

ג'יקסו

אם הטקסט אליו נרצה להתייחס ארוך מדי, אפשר לחלק אותו למספר קטעים ולקיים למידה בקבוצות בשיטת הג'יקסו – כאשר כל קבוצת תלמידים עוסקת בקטע אחד, ובהמשך הם משתפים ומלמדים את חבריהם. 

> עוד על שיטת הג'יקסו

אפשר גם

שילוב במארגני חשיבה

אפשר להשתמש בפרקטיקה בכל נושא שבו מעוניינים לקרוא קריאה ביקורתית בטקסט ולחלץ ממנו שאלות ערכיות. למשל:
בספרות: סיפור המחרוזת/גי דה מופסן (התחזות, זיוף, חשיבותה של מראית עין); לשבור את החזיר / אתגר קרת (חומרנות ותאוות בצע, לעומת "תמימות" ילדית).
באזרחות: מגילת  העצמאות (זכויות/חובות, שוויון, צדק)
בתנ"ך: סיפור דוד ובת שבע (הדרישה להציב את אוריה החיתי בחזית), כרם נבות (זכות המלך/זכות האזרח, "הרצחת וגם ירשת") ועוד.
בהיסטוריה: נאום אלעזר  בן יאיר לפני נצורי מצדה (הקריאה להתאבד עד אחרון הלוחמים).
בחינוך חברתי: נאומים עכשוויים כמו נאום מרים פרץ בטקס פרס ישראל (הקרבה, אחדות בין מגזרים שונים), נאומי חתני פרס נובל (למשל: ישראל אומן על הסכסוך הישראלי-פלסטיני), טקסטים סביב נושא מרכז ועוד.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.