חפש ב:

הערכת מידע בנושאי בריאות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת התלמידים להעריך מידע בנושאי בריאות ולהבין את השפעת בחירותיהם על בריאותם בהווה ובעתיד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

אנחנו מוצפים במידע על נושאים בריאותיים וחשוב לפתח אצל התלמידים את היכולת להיות מודעים לקיומו ולחשיבותו של המידע, ובהמשך לכך גם לפתח מיומנויות של בחינה ביקורתית של המידע והערכת מידת המהימנות שלו.

 קריאה ביקורתית של מידע בריאותי

  1. במליאה: הצגת הנושא
    נציג לתלמידים כתבה מהעיתון או ממקור מידע אחר, שעוסקת במידע בריאותי. לדוגמה:
  1. דיון כיתתי
    נקיים דיון בכיתה סביב השאלות:
  • האם המידע הבריאותי שהוצג לנו הוא מהימן?
  • איך נדע?

במהלך הדיון נציג קריטריונים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  • מיהו איש המקצוע שעומד מאחורי המידע?
  • מהי מידת המהימנות שלו? (האם מומחה, רופא/ה, מדענ/ית...)
  • מתי פורסם המידע והאם היו פרסומים אחרים על אותו נושא לאחר מכן?
  1. סיכום אישי
    התלמידים יכתבו תובנות שעלו בעקבות קריאת המקור והדיון שלאחריו –
  • מה למדתי ממקור המידע שהוצג לי?
  • אילו המלצות יש לי עתה בנוגע לנושא שבו עסק מקור המידע?

ראו גם את הפרקטיקות: הערכת המהימנות של מקורות מידע ; פיתוח חשיבה ביקורתית בנושאי בריאות

עוד רעיון - קריאת תוויות מזון

עוד רעיון - קריאת תוויות מזון

קריאת המידע המוצג לנו על תוויות המזון והבנה שלו, יכולות להוביל לביצוע בחירות מושכלות בשאלה מה לקנות ומה לאכול יותר/פחות. כדי לעזור לאזרחי המדינה לבחור בחירות בריאותיות, מדינת ישראל התחילה לסמן את המוצרים באמצעות תוויות מזון: הסימון הירוק ו-סימונים אדומים.

  1. נבקש מהתלמידים לאסוף אריזות של דגני בוקר, להביא אותן לכיתה או להציג אותן במפגש מקוון.
    נשאל: איזו אריזה משדרת מוצר בריא יותר?
  2. התבוננו באריזה וציינו איזה מידע ניתן ללמוד ממנה: שם המוצר, ארץ יצור, מי היבואן, תאריך תפוגה, מידע על אלרגניים, רכיבים, ערכים תזונתיים.
  3. חפשו מידע על סימון אריזות מזון באתר משרד הבריאות: אילו תוויות מכוונות למזונות בריאים יותר?
  4. מבין האריזות שהובאו לכיתה, על איזה מזון הייתם ממליצים על סמך המידע שלמדתם מסימון האריזות?

הידעתם?
גם על לחם יש תוויות מזון שעוזרות לזהות מהו לחם בריא. ניתן לעשות את אותה הפעילות במקום עם דגני בוקר, עם סוגי לחם שונים. איך מזהים מהו לחם בריא? ראו: סימון שמופיע על לחמים בריאים

ראו גם את הפרקטיקה: פיתוח הרגלי אכילה בריאה

אפשר גם - אלרגנים ותגובה אלרגית

אפשר גם - אלרגנים ותגובה אלרגית

הכרה של אלרגנים שונים הגורמים לתגובה אלרגית (ביצה, מוצרי חלב, שומשום, אגוזים, דגים), והידיעה מה צריך לעשות במקרה של תגובה אלרגית, יכולות אף הן לתרום לפיתוח מודעות לנושאים בריאותיים ולצורך להעריך את מהימנותם של מקורות מידע שונים בתחום.

  1. נצפה בסרטון בריינפופ בנושא אלרגיות.
  2. נשאל: אילו סוגי אלרגיה קיימים? נתמקד באלרגיה למוצרי מזון.
  3. נדגיש שחשוב לדעת אם יש מישהו בכיתה שאלרגי למזון מסוים, כדי שלא יהיו אלרגניים בכיתה.
  4. אם יש מישהו עם אלרגיה למזון בכיתה, אפשר להזמין אותו או הורה שלו לספר על האלרגיה.

נתייחס לשאלה כיצד קריאת המידע על אריזות המזון יכולה לסייע לנו להימנע מתגובות אלרגיות ומסיכון חברים בכיתה או בבית הספר.

טיפים

טיפים

מומלץ תמיד להדגיש מה כן כדאי לאכול ולא מה לא... לדוגמה: לא נגיד "חטיפי בריאות הם לא בריאים", אלא – תפוח הוא חטיף בריאות מצוין.

כדאי לחזק במילה טובה או בעזרת מדבקות תלמידים שמביאים ירק או פרי לארוחה בבית הספר.

אפשר לצפות עם התלמידים בסרטון שטיפת ידיים של משרד הבריאות ולתת להם להסביר לכיתות אחרות איך שוטפים ידיים בצורה נכונה.

חשוב להדגיש תמיד את הפעילות הגופנית כהשלמה לאכילה בריאה.

סרטונים

סרטון שטיפת ידיים משרד הבריאות
סרטון שטיפת ידיים משרד הבריאות
מבשלים בריא אפשריבריא
מבשלים בריא אפשריבריא
קייטנה בפיג'מה, מערכת השידורים הלאומית
קייטנה בפיג'מה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.