חפש ב:

שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

שיפור אפקטיביות הלמידה והגברת המעורבות והאחריות של תלמידים בלמידה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מחוון (Indicator)

מחוון הוא כלי המתאר את דרישות הביצוע המדויקות אליהן מצופים התלמידים להגיע במהלך או בסיום תהליך הלמידה. בכל דרך הערכה (מבחן, עבודה, תוצר מסכם לפרויקט), חיוני להתבסס על מחוון גלוי וידוע לתלמידים.

על המחוון לשקף היטב ובמדויק ככל הניתן את מטרות הלמידה, ולהתייחס לידע, למיומנויות, לערכים ולביצועי ההבנה הנדרשים. למשל: "להיות מסוגל לפתור תרגילי חיבור של מספרים חד-ספרתיים" יהיה חלק ממחוון של יחידת לימוד בחשבון בנושא חיבור, בכיתה א'.

בתחום ההערכה החלופית יש למחוון חשיבות מיוחדת כיוון שבלעדיו לעצם ביצוע התוצר אין חשיבות.
לדוגמה: כשתלמיד/ה מציג/ה נושא בפני הכיתה, המחוון יגדיר מהם המדדים להערכת הפרזנטציה – מהו היקף החומר שהפרזנטציה הקיפה (למשל: התייחסות ל-3 מקורות מידע לפחות), בהירות הטיעון שהוצג (האם הטיעון הוסבר בצורה ברורה ומובנת), אופן העברת הדברים (שימוש בייצוגים ויזואליים, תמונות, תרשימים – על פי העניין) ועוד.

המורה יכול/ה לבנות את המחוון לבד, או לעשות זאת ביחד עם התלמידים:

מהלך: בניית מחוון עם התלמידים

את הפרקטיקה ניתן ליישם בתחילת יחידת לימוד, במהלכה או בסופה. היא עובדת טוב יותר כשהתלמידים מבינים מהן מטרות יחידת הלימוד ומהם התכנים הנלמדים, ויש להם בסיס לחשיבה כיצד להעריך.

  1. דיון
    נזכיר לתלמידים את הנושאים שנלמדו ונקיים דיון סביב השאלה, מהן מטרות יחידת הלימוד? מה למדנו?
  2. סיעור מוחות
    נקיים סיעור מוחות על הקריטריונים להערכה: כיצד נעריך? בעזרת אילו אמות מידה? (למשל: עבודת צוות, עמידה בלוחות זמנים, התייחסות למגוון מקורות מידע, שימוש במושגים שנלמדו ועוד).
    כדאי להיעזר בשאלות פתוחות שיעוררו מגוון רעיונות: כיצד ניתן להעריך את מה שלמדנו לדעתכם?
    איך נוכל לדעת מה באמת למדנו ומה אנחנו יודעים על הנושא לאחר הלימוד?
  3. התנסות
    אפשרות א: חיבור משימה או מבחן
    ניתן לתלמידים לחבר משימה או מבחן שיבטאו את הלמידה שהתרחשה לדעתם, ונקיים דיון סביב השאלה איך הקריטריונים שקבענו בשלב הקודם באים לידי ביטוי במבחן שחיברו – באיזה אופן המבחן מאפשר להם לבטא את הידע, המיומנויות או הערכים שנלמדו?
    אפשרות ב: הערכת משימה/מבחן עבר
    לחילופין, נציג לתלמידים עבודה, מבחן או מטלה אחרת של תלמיד/ה מהעבר (אמיתי או מבחן שהכנו בעצמנו), ונבקש מהם להעריך את העבודה על ידי מתן ציון או הערכה מילולית. נבקש מהתלמידים להסביר "מה טוב" ו"מה חסר". אם הם נתנו ציון מספרי נמוך מ-100, נוכל לדון בשאלה: מה חסר כדי לקבל את מלוא הנקודות?
  4. חילוץ קריטריונים
    נסכם את דברי התלמידים ונחלץ מהם את הקריטריונים להערכה שיהיו מקובלים עלינו ועליהם לקראת משימת ההערכה הבאה (מבחן או עבודה).
  5. בניית המחוון
    נבנה את המחוון ביחד עם התלמידים לאור המסקנות מהשלבים הקודמים.

דוגמאות מתחומי דעת
מחוונים בהיסטוריה
מחוונים בכימיה
מאגר מחוונים למיומנויות המאה ה-21 (להערכת הצגה בפני קהל, חשיבה יצירתית ועוד)

עוד רעיון

עוד רעיון
חלופות הערכה

נציע לתלמידים לא רק לבנות יחד מחוון, מבחן או משימת הערכה, אלא נשאל אותם באילו דרכים חלופיות ניתן לדעתם להביע את הידע שלמדו – בניית משחק, נאום, מצגת, דגם, הצגה, סרטון ועוד.

לאחר שיעלו רעיונות, נשאל: איך נוכל לקבוע האם התוצר טוב או לא? איך נדע אם הוא מייצג את מה שלמדנו? מנקודה זו נצא לדיון שיוביל להעלאת קריטריונים להערכה.

סרטונים

שיתוף בהערכה
שיתוף בהערכה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.