חפש ב:

אמפתיה לזולת

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת הפרט לראות ולהבין את נקודת מבטו של הזולת.

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

התבוננות אמפתית על דמות מתוך התוכן הנלמד, לשם העמקת התובנות הלימודיות על הדמות כהזדמנות לתרגול אמפתיה בין-אישית.

התלמיד/ה מנסה להבין את הדמות ב"מַבָּט אֶמְפָּתִי" – שבעזרתו הוא מתבונן בה ומחפש רמזים שיסייעו לו להבין את עולמה הפנימי ואת החוויה שלה. לשם כך התלמיד מוזמן לעבור מה"כיסא" שעליו הוא יושב לכיסא עליו "יושבת" דמות הקשורה לתכני השיעור – דמות ספרותית (הדובר בשיר, המספר בפרוזה), דמות היסטורית או תנ"כית, חוקר/ת בתחום המדעים, דמות בציור, בפסל, אמן ועוד.

המעבר מהכיסא של התלמיד/ה לכיסא של הדמות מלווה בשאלות המסייעות בהתבוננות ובהבנת נקודת מבטה של אותה דמות:

  • התלמיד ישב בכסאו ויזהה את הרגש הראשוני שעלה בו במפגש עם הדמות.
  • התלמיד יעבור לכסא של הדמות, ובעזרת 3 שאלות יתחקה אחר רגשותיה ומחשבותיה של הדמות.
  • התלמיד ישוב לכסא שלו ויבחן מחדש את תחושותיו ועמדותיו כלפי אותה דמות.

ניתן לתרגל זאת הלכה למעשה עם כסאות או רק באופן מטאפורי.

נקפיד לענות על השאלות לפי הסדר, מימין לשמאל (שימו לב: השאלה "מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות?" חוזרת פעמיים, לחידוד התובנות שמתקבלות מהמבט האמפתי).

לסיכום התהליך נזכיר לתלמידים מהי אמפתיה: להכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית המורכבת של הזולת, ולבטא זאת באופן שהזולת ירגיש שהובן (אוסטרויל, 1995).
נדון בתהליך הלימודי והרגשי שחוו ונעזור לתלמידים לזהות כיצד שכללו את יכולתם לגלות אמפתיה, ומה התהליך העניק להם כלומדים.

יש להשתמש במַבָּט אֶמְפָּתִי רק ביחס לדמות מתוך התוכן הלימודי, ולא ביחס לזולת המוכר אישית על ידי תלמידי הכיתה (חבר/ה מהכיתה, איש מקצוע שפגשו).

מאמפתיה למעשה
אחרי שענינו על השאלות, הבנו את נקודת המבט הייחודית של הדמות וחשבנו מה הצרכים שלה, אפשר לדמיין כיצד ייראה מצבה לאחר קבלת העזרה שהיא זקוקה לה. נוכל לעשות זאת באמצעים שונים: כתיבה, ציור, המחזה, יצירה אמנותית ועוד, ולהציע דרכים לסייע לה.

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות
  1. נבקש מהתלמידים לדמיין את הנעליים של הזולת: האם מדובר בנעלי בית? נעלי ספורט? נעלי עקב? מגפיים? מה הצבע של הנעל? מה מידת הנעל?
  2. אפשר להציג תמונות של נעליים ולהזמין את התלמיד לבחור.
  3. בדומה ל"משחק הכיסאות", נשאל תחילה מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות, עם מה מתמודדת הדמות, מה אותה דמות מרגישה וחושבת ולמה היא זקוקה.
  4. לאחר הכניסה לנעלי הדמות נבחן מחדש את הרגש שלנו כלפיה, ונעמוד על היכולת שלנו להרחיב את הבנתנו באמצעות התנסות במבט אמפתי.

בדומה לכך, אפשר להזמין את התלמידים "להרכיב" את המשקפיים הייחודיות לדמות, ולנסות לבחון את מעשיה ורגשותיה מנקודת ראותה. גם כאן נשאל את חמש השאלות ונבחן את השוני, אם קיים, בין הרגש הראשוני כלפי הדמות ובין התחושות והמחשבות אודותיה לאחר התנסות במבט אמפתי כלפיה.

עוד רעיון - שלישייה מציירת

עוד רעיון - שלישייה מציירת

בסביבה הבית ספרית נדרשת מהתלמידים אמפתיה גם כלפי מי שנמצא בעמדת המלמד/ת או המנחה (מורה או תלמיד/ה אחר/ת שמסבירים דבר מה), וגם כלפי מי שנמצא בעמדת למידה והתנסות (חברים לספסל הלימודים, כל אחד וקצב ההבנה וההתקדמות שלו). הכלי הבא מאפשר להמחיש את החוויה של כל אחד מאלו ולתרגל אמפתיה כלפיהם.

1. עבודה בשלשות
בכל שלשה מחלקים תפקידים:

  • לומד/ת: מקבל/ת דף ומספר טושים או צבעים לציור.
  • מלמד/ת: מקבל/ת דף עם שרטוט של ציור ילדים פשוט (לדוגמה: ראו כאן).
  • תצפיתנ/ית: מקבל/ת דף, עט והנחיות לתצפית – לתאר את כל מה שמתרחש בין הלומד/ת למלמד/ת במהלך התרגיל.
  • ההנחיה: רק המלמד/ת רואה את ציור הילדים. באמצעות הנחיות מילוליות ומחוות ידיים בלבד, על המלמד/ת להנחות את הלומד/ת כיצד לצייר ציור שיצא כמה שיותר זהה למקור. בינתיים התצפיתנ/ית מתעד/ת את האינטראקציה. 

2. עיבוד בשלשות
לאחר סיום הציור, ננחה את התלמידים לקיים שיח פנימי בשלשות, סביב שלושה נושאים אשר נקרין או נכתוב על הלוח:

  • הלומד/ת מספר/ת מה הרגיש/ה בתהליך.
  • המלמד/ת מספר/ת על החוויה מנקודת המבט שלה.
  • התצפיתנ/ית מתאר/ת איך זה נראה מהצד. 

3. עיבוד במליאה
נזמין שלשות שמעוניינות בכך, להציג את הציור המקורי ואת הציור שצייר/ה הלומד/ת בעקבות ההנחיה. נשאל:

  • מה הרגשתם במהלך התרגיל? 
  • מה התרגיל יכול ללמד אותנו על החוויה של מי שנמצא בעמדת למידה? איך הוא מרגיש? מה קשה? מה מהנה?
  • מה התרגיל יכול ללמד אותנו על החוויה של מי שמלמד/מנחה? איך ההרגשה? מה קשה? מה מהנה?
  • האם התובנות הללו יכולות לשרת אותנו? כיצד נוכל להיות אמפתיים, מבינים ותומכים יותר, בעזרתן?

אפשר גם - תצפית תלמידים

אפשר גם - תצפית תלמידים

תצפית שהתלמידים מבצעים על חבריהם בזמן ההפסקה, עשויה להיות כלי לפיתוח מודעות חברתית ולתרגול מיומנויות של התבוננות וקשב, ומתוך כך לשפר את היכולת לפתח אמפתיה לזולת בקרב תלמידים.

  1. נבחר קבוצת תלמידים שיבצעו את התצפית. נקדיש זמן בשיעור שפה או בשיעור חינוך, לתרגל עם התלמידים כיצד מבצעים את הצפייה והדיווח.
  2. נכתוב שאלון תצפית לתלמידים הצופים, מומלץ בשיתוף עם התלמידים עצמם. דוגמה לשאלון: דף צפייה בהפסקה (רצוי להתאים את השאלון למאפיינים הספציפיים של ביה"ס). כדאי להנגיש את השאלונים על ידי יצירת פלטפורמה מקוונת. לשם כך יש להצטייד במכשירי קצה בכמות מספקת (טאבלט, מחשב נייד או סמארטפון).
  3. התלמידים יצאו לפעילות בזוגות במהלך ההפסקה וימלאו את שאלון התצפית. במסגרת התצפית הם יאספו עדויות הנוגעות לאקלים הבית ספרי, לקשרים בין התלמידים בחצר, שפת גוף, אינטראקציה עם מבוגרים, סוגי פעילויות והרכבים חברתיים שזיהו בהפסקה ועוד.
  4. נפנה זמן לשיח מורים-תלמידים לאחר ביצוע התצפית ומילוי השאלון. נשוחח עם התלמידים על החוויה שלהם בזמן הצפייה – לאילו פרטים שמתם לב בזכות התצפית, שלא שמתם לב אליהם קודם? האם התצפית גרמה לכם להתייחס אחרת לתלמיד/ה או לקבוצות תלמידים? מדוע?

מבוסס על פיתוח של ביה"ס התיכון ע"ש זיו ומרקס, ירושלים: כלי התצפית לתלמידים לפיתוח מודעות חברתית (מסלול חממו"פ, משה"ח)

סרטונים

צאו מעצמכם- אולי מישהו צריך אתכם
צאו מעצמכם - רגישות לאחר
בחצר של פופיק: אמפתיה
בחצר של פופיק: אמפתיה
אמפתיה לזולת
אמפתיה לזולת
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.