חפש ב:

אמפתיה לזולת

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולת הפרט לראות ולהבין את נקודת מבטו של הזולת.

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

הצעות למהלך - "מַבָּט אֶמְפָּתִי" – כלי המאפשר התבוננות אמפתית על הזולת

התבוננות אמפתית על דמות מתוך התוכן הנלמד, לשם העמקת התובנות הלימודיות על הדמות כהזדמנות לתרגול אמפתיה בין-אישית.

התלמיד/ה מנסה להבין את הדמות ב"מַבָּט אֶמְפָּתִי" – שבעזרתו הוא מתבונן בה ומחפש רמזים שיסייעו לו להבין את עולמה הפנימי ואת החוויה שלה. לשם כך התלמיד מוזמן לעבור מה"כיסא" שעליו הוא יושב לכיסא עליו "יושבת" דמות הקשורה לתכני השיעור – דמות ספרותית (הדובר בשיר, המספר בפרוזה), דמות היסטורית או תנ"כית, חוקר/ת בתחום המדעים, דמות בציור, בפסל, אמן ועוד.

המעבר מהכיסא של התלמיד/ה לכיסא של הדמות מלווה בשאלות המסייעות בהתבוננות ובהבנת נקודת מבטה של אותה דמות:

  • התלמיד ישב בכסאו ויזהה את הרגש הראשוני שעלה בו במפגש עם הדמות.
  • התלמיד יעבור לכסא של הדמות, ובעזרת 3 שאלות יתחקה אחר רגשותיה ומחשבותיה של הדמות.
  • התלמיד ישוב לכסא שלו ויבחן מחדש את תחושותיו ועמדותיו כלפי אותה דמות.

ניתן לתרגל זאת הלכה למעשה עם כסאות או רק באופן מטאפורי.

נקפיד לענות על השאלות לפי הסדר, מימין לשמאל (שימו לב: השאלה "מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות?" חוזרת פעמיים, לחידוד התובנות שמתקבלות מהמבט האמפתי).

לסיכום התהליך נזכיר לתלמידים מהי אמפתיה: להכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית המורכבת של הזולת, ולבטא זאת באופן שהזולת ירגיש שהובן (אוסטרויל, 1995).
נדון בתהליך הלימודי והרגשי שחוו ונעזור לתלמידים לזהות כיצד שכללו את יכולתם לגלות אמפתיה, ומה התהליך העניק להם כלומדים.

יש להשתמש במַבָּט אֶמְפָּתִי רק ביחס לדמות מתוך התוכן הלימודי, ולא ביחס לזולת המוכר אישית על ידי תלמידי הכיתה (חבר/ה מהכיתה, איש מקצוע שפגשו).

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות

עוד רעיון - להיכנס לנעלי הדמות
  1. נבקש מהתלמידים לדמיין את הנעליים של הזולת: האם מדובר בנעלי בית? נעלי ספורט? נעלי עקב? מגפיים? מה הצבע של הנעל? מה מידת הנעל?
  2. אפשר להציג תמונות של נעליים ולהזמין את התלמיד לבחור.
  3. בדומה ל"משחק הכיסאות", נשאל תחילה מה אני מרגיש/ה כלפי הדמות, עם מה מתמודדת הדמות, מה אותה דמות מרגישה וחושבת ולמה היא זקוקה.
  4. לאחר הכניסה לנעלי הדמות נבחן מחדש את הרגש שלנו כלפיה, ונעמוד על היכולת שלנו להרחיב את הבנתנו באמצעות התנסות במבט אמפתי.

בדומה לכך, אפשר להזמין את התלמידים "להרכיב" את המשקפיים הייחודיות לדמות, ולנסות לבחון את מעשיה ורגשותיה מנקודת ראותה. גם כאן נשאל את חמש השאלות ונבחן את השוני, אם קיים, בין הרגש הראשוני כלפי הדמות ובין התחושות והמחשבות אודותיה לאחר התנסות במבט אמפתי כלפיה.

סרטונים

צאו מעצמכם- אולי מישהו צריך אתכם
צאו מעצמכם - רגישות לאחר
בחצר של פופיק: אמפתיה
בחצר של פופיק: אמפתיה
אמפתיה לזולת
אמפתיה לזולת
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.