חפש ב:

פרקטיקות לניהול שיעור תקין ומניעת הפרעות

למאגר הפרקטיקות
פרקטיקות לניהול שיעור תקין ומניעת הפרעות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

- יצירת אווירה לימודית נעימה ואקלים מיטבי של ערבות הדדית, כבוד הדדי והתנהלות על פי ערכים חברתיים תרבותיים.
- שכלול ארגז הכלים של התייחסות להפרעות, מניעה (פרואקטיביות) ולא רק תגובה (ריאקטיביות) ושינוי האקלים בכיתה כך שיהיה דינמי.

הצעות למהלך

זיהוי ההפרעה
חשוב להבחין בין הפרעה מכוונת לבין הפרעה שהיא תוצר של מתח או קושי (שיעמום, קושי לשבת, חוסר הבנה של הנלמד). נתבונן בתלמידים במהלך השיעור, נתייעץ איתם וננסה לשתף אותם באבחון הבעיות ובפתרונן.

רעש – פורה או מפריע?
נשים לב שרעש שונה מהפרעה: לעיתים רעש הוא ביטוי חיובי ללמידה, למעורבות ולעניין, ואילו שקט הוא סימן ללמידה חלקית או אפילו לניתוק ולאדישות לנעשה בכיתה.
לעיתים רעש נגרם כשתלמידים חוזרים מהפסקה שבה קרה משהו שלא הספיקו לעבד אותו או סתם לספר ולשתף. נאפשר זמן מוקצב וקצר לשיחה בזוגות, וכך נאפשר רגיעה וניצור פניות גדולה יותר לפתיחת השיעור.

אקטיביות התלמידים
בעת תכנון השיעור נחשוב: מה התלמידים עושים, חוקרים, כותבים, עונים – מעבר להקשבה פסיבית.

קבלת מידע מכל התלמידים
נשתמש במתודות שמזמנות השתתפות של כל התלמידים ולא רק של מי שממהר להצביע ראשון או של "המגיבים הקבועים". למשל:
- תשובות בהרמת ידיים: כל מי שחושב/ת ש... מרימ/ה יד.
- אקולייזר: מגיבים לפי מנעד – עומד/ת על הכיסא (מסכימ/ה מאוד), עומד/ת על הרצפה (מסכימ/ה), יושב/ת (התלבטות), יושב/ת על הרצפה (מתנגד/ת), שוכב/ת על הרצפה (התנגדות נחרצת).
- פתקים בצבע שונה: כל מי שחושב/ת ש... יניפו פתק צהוב, כל מי ש... פתק אדום וכדומה.

בניית הרגלים ורוטינות
נשלב בשגרת הלמידה בכיתה בכל פעם רוטינה חדשה אחת. נסביר את הרציונל שלה – מדוע נשתמש בה, מה התועלת ("מה יוצא לנו מזה"), ולאחר שהתלמידים יתנסו בה ויתרגלו אליה, נוכל להכניס רוטינה או סימן מוסכם נוסף:
- קריאה משותפת בתגובה למילה שהמורה אומר/ת
- סימן מוסכם לקבלת תשובה מכולם
- סימן מוסכם לעמידה/ישיבה
- נפנוף בידיים לאות הסכמה (כמו בשפת סימנים)
- כיבוי אורות והדלקת אורות – סימן לחזרה למליאה מעבודה בקבוצות

תנועה במרחב הכיתה
נסתובב בשעת משימה, נציע עידוד, מגע ונפנה אישית לכל תלמיד/ה.

שינוי מהיר בין מתודות
ניזום מעברים חלקים ומהירים מדיון לעבודה עצמית, לעבודה בזוגות או בקבוצות.

הזנקה
למשימה תחומה בזמן אפשר להקרין שעון עצר או לקיים "ספירה לאחור".

ריענון
הכול עומדים, תרגילי ספורט/מתיחות, משחקי קצב, יוגה, דמיון מודרך.

שימוש בחושים
שימוש בקול, פעמון, כיבוי אור, שימוש במוזיקה וכדומה להשגת תשומת לב.

הדגשת החיובי
איזון בין ציון הדברים שצריך לשפר לבין ראיית הקיים והטוב.

אמצעים דרמטיים
אינטונציה, תנועות, אביזרי תיאטרון (על פי חוזקות המורה) לשילוב הנאה בלמידה.

משוב
נבקש את התייחסות התלמידים לניסיון החדש, נעודד אותם ונייצר הסכמה על השימוש בו מעתה ואילך. אולי יש לתלמידים עצמם רעיונות משלהם לניהול שיעור בלא הפרעות?

טיפים

טיפים

- מומלץ לנהל דיאלוג עם התלמידים על הכלים שיכולים לעזור להם לקיים שיעור תקין: מה מפריע ומה קשה? איך נוח להם ללמוד מבחינה פיזית (צורת ישיבה, כיסאות, עמידה), מהו סגנון הלמידה המועדף עליהם (הקשבה להרצאה, עבודה בקבוצות, למידה אישית).

- חשוב לזמן חוויות של הצלחה ולשבח ולעודד כאשר שיטה עובדת היטב. ליצירת תחושה של גאווה כיתתית השפעה רבה.

- כדאי לעדכן מורים נוספים הנכנסים לכיתה בשינויים ובהסכמות עם התלמידים.

סרטונים

התמודדות עם בעיות משמעת
התמודדות עם בעיות משמעת
התמודדות עם קונפליקטים
התמודדות עם קונפליקטים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.