חפש ב:

חיזוק תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת בקרב תלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים יפתחו מידה של אמון בכוחם להצליח ויחזקו את תחושת המסוגלות שלהם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מעטפת "הדרך שלי להצלחה"

בתחילת השנה התלמידים יקבלו מעטפה עליה כתוב "מעטפת ההצלחות שלי" ובתוכה פתקים ריקים, צהובים וירוקים (אפשר לשנות צבעים). המורה תציג את המעטפה ואת הפתקים ותסביר - 
לאורך השנה, מדי סוף יום או סוף שבוע, נקדיש עשר דקות למעטפת ההצלחות. 

על הפתקים הצהובים תוכלו לכתוב "חוויות הצלחה" – מצבים, מעשים או התנהגויות שיחשבו בעיניכם כהצלחה שלכם, ואת הנסיבות שסייעו לכם להצליח.
על הפתקים הירוקים תוכלו לכתוב "מטרות הצלחה" – מצבים, מעשים או התנהגויות שאתם שואפים אליהם, ואת הכוחות שעשויים לסייע בהשגתם.

התלמידים יוכלו להשאיר את המעטפה אצלם, או לשתף את המורה או את חבריהם בהצלחות שכתבו.
> לדוגמה

בכתיבת הפתקים התלמידים יוכלו להיעזר בשאלות מנחות כגון:

  1. אילו תכונות אופי יש בי שסייעו לי/ יסייעו להצליח?
  2. אילו מבוגרים עזרו/ יעזרו לי להצליח וכיצד?
  3. האם חברים שלי מסייעים בהצלחה שלי, כיצד?
  4. אילו מאמצים השקעתי או אשקיע?

בשיחות האישיות נזמין את התלמידים לפתוח את מעטפת הדרך שלי להצלחה, נשוחח איתם על הנסיבות שסייעו/ שעשויות לסייע להם להצליח, ואם יש צורך נעזור להם לזהות הצלחות בעזרת שאלות כגון: אילו תכונות אופי שלך יכולות לעזור לך להצליח? מי האנשים שיכולים לעזור לך? מה כדאי לבקש מהם? מה עוד אפשר לעשות כדי להתקדם? במה כדאי ונכון להשקיע?

אפשר גם

אפשר גם

שיח הצלחות כיתתי

  1. בסוף כל שבוע נקדיש זמן להתבוננות במעטפה האישית, לשיתוף במליאה ולאיסוף תובנות המסייעות להצלחה. את התובנות ניתן לתלות על לוח בכיתה. ראו דוגמה.
  2. אם נזהה סוגיות החוזרות אצל מספר תלמידים, נוכל לקיים שיח כיתתי בנושא. לדוגמה, תלמידים שתיארו כיצד פנייה אל חבר סייעה להם, תלמידים שתיארו כיצד מחשבות חיוביות אודות עצמם דרבנו אותם, תלמידים שתיארו כיצד התמדה ותרגול סייעו להם ועוד.
  3. חשוב מאוד לאפשר גם לקולות של מורכבות וקושי להישמע. להתייחס לתלמידים שמתארים מטרה שהציבו לעצמם ושעדיין לא הצליחו בה לדוגמה, מספר תלמידים שתיארו קושי בפנייה לעזרה במקצוע מסוים, תחושת מתח בזמן השיעור וכדומה...

טיפים

טיפים

אפשר להתאמן עם התלמידים על ביטוי חוויית המסוגלות האישית (אני טוב/ה ב...
זה עוזר לי כש...) ומומלץ לחזור על הפעילות מדי פעם כדי לחזק את שריר המסוגלות.

רצוי להתייחס למסוגלות התלמידים בתחומים שונים בשיעור, לאו דווקא לימודיים.

כדאי להטיל על התלמידים משימות קטנות והדרגתיות שיאפשרו חוויית הצלחה.
למשל: הקניית ידע קודם לתלמיד מסוים (למידה מטרימה), מבדק חוזר ויצירתי על חומר שכבר נלמד ונצברו בו הישגים, הנחיה אישית שתסייע להצלחה ועוד.

חשוב לתת לחברים לעודד את מי שהצליח במשימה שכן עידוד ושבח מעודדים הצלחה. בנוסף, השיתוף בסיפור הצלחה של אחד עשוי לסייע לאחר לגלות בעצמו יכולות נוספות.

מוטב לתת מקום גם לשיחה אודות הדברים שתלמידים מתקשים להצליח בהם, במטרה לאפשר את  עיבוד החוויה ויצירת לגיטימציה לקושי  וקבלה עצמית.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

התפקוד הלימודי והחברתי מושפע מהאופן שבו התלמידים תופסים את היותם מסוגלים לבצע את הנדרש מהם ומהמידה שבה הם מאמינים בעצמם. בכל תלמיד ובכל תלמידה גלומים מגוון כישורים ויכולות. כדי שירגישו שהם מסוגלים להביאם לידי ביטוי חשוב שיחוו מידה גבוהה של מסוגלות עצמית ואמונה ביכולות ובכוחות שלהם. על פי אלברט בנדורה, הפסיכולוג החברתי, מסוגלות עצמית היא הדרך בה אדם תופס את יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת. כלומר, האמונה שלו ביכולתו לבצע משימה. תלמיד שחש מסוגלות גבוהה עשוי לבחור להשקיע מאמץ נוסף בביצוע מטלות, גם לנוכח קשיים ומכשולים. בנדורה תאר ארבע התנסויות שמשפיעות על תפיסת המסוגלות של האדם ומדרבנות אותו לנסות, להשקיע ולחתור להצלחה:

  • כאשר אדם חווה התנסות מוצלחת
  • כאשר אדם צופה בזולת משמעותי (חבר, הורה, אח, מורה) שפועל ומצליח בתחום שאותו אדם הציב לו למטרה.
  • כאשר האדם מאמין לזולת משמעותי וקרוב שמשכנע אותו שביכולתו להצליח
  • כאשר אדם חווה רוגע, נינוחות ושקט פנימי בעת ביצוע המשימה

כמורים, בידינו להשפיע על מסוגלות התלמיד לראות את יכולותיו, להאמין בהן ולפעול למען מימושן

סרטונים

כשהצפרדעים נפלו לבור
כשהצפרדעים נפלו לבור
רגע לפני קו הסיום
רגע לפני קו הסיום
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.