חפש ב:

אופן ארגון הלומדים בכיתה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

גיוון בארגון הלומדים בכיתה כדי לקדם ולהעמיק את הלמידה במצבים שונים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בתכנון השיעורים ניקח בחשבון מגוון דגמים אפשריים לארגון הלומדים בכיתה, ונעשה בהם שימוש בהתאם למטרות הלמידה (ניתן להיעזר ברשימת שיקולים לבחירה). להלן מספר אפשרויות לארגון הלומדים בכיתה:

מליאה
צורת ארגון הכוללת את הכיתה כולה, בסדר הישיבה הרגיל או בישיבה במעגל.
מתאימה לצורכי הקניה, סיעור מוחות, קיום שיח רב-משתתפים, או לצורך סיכום ואיסוף הכיתה לאחר פעילות באחד מהדגמים האחרים שלהלן.

זוגות
למידה בצמדים (חברותא) על מנת לייצר שיח מהיר אך גם אישי יותר בין תלמידים.
ארגון מסוג זה מתאים במיוחד ללמידת טקסט או לגיבוש דעה על נושא. ראו מבנה מפגש לימוד בחברותא ודגם למשוב מסכם.

קבוצות
למידה בשלישיות, חמישיות, מודל השמינייה, חצאי כיתה ועוד – על מנת לייצר שיח מגוון ועמוק, ושהייה בתוך נושא לקראת הפקה של תוצר למידה מורכב (סיפור, הצגה, דיבייט, מפת חשיבה).
מתאים בעיקר כאשר המשימה מוגדרת באופן שיבטיח שכלל הקבוצה תצטרך לפעול כדי להגיע לתוצר.
הקבוצות יכולות להיות הטרוגניות (רמות שונות של תלמידים על מנת לייצר קהילת למידה מגוונת), או הומוגניות (אחידות כדי לאפשר התקדמות בקצב שונה למהירים ולמתקשים).

מעגלי שיח
צורת ארגון שבה הלומדים יושבים במעגל שבו כולם יכולים לראות את כולם. למעגלי שיח יש כללים מוגדרים, ובראשם העדר שיפוטיות והקשבה אמפתית לכל אחד מהמשתתפים. 
מתאים בעיקר כאשר רוצים לאפשר שיח אינטימי וקרוב בקבוצות קטנות יחסית של תלמידים. 
ראו בהרחבה: מעגלי שיח

אקווריום
עבודה של המורה עם קבוצה קטנה בזמן ששאר הכיתה מתבוננת.
דגם המשמש בדרך כלל כהדגמה לקראת עבודה קבוצתית של כולם.

ג'יקסו
עבודה בקבוצות-אם לפי נושאים ואז פירוק לקבוצות-מומחים בהן נציג של כל קבוצה מנחה את האחרים בלמידה שלו, ואז חזרה לקבוצות האם לצורך העמקה, הנחיה ולמידה.
שיטה זו מצוינת לעבודה על פרויקטים מורכבים שניתנים לחלוקה לתתי-משימות.

פינות עבודה (למידה בתחנות)
הכנה מראש של פינות עבודה שונות שבהן מגוון משימות, ומעבר בין התחנות ביחידים, זוגות או קבוצות קטנות. מתאים בעיקר לעבודה בקבוצות הטרוגניות, לצורך עבודה עצמאית בקצב מותאם אישית.

מודל הנבחרת
מהלך שבו כל הכיתה ערבה להצלחת כולם לקראת השגת יעד כיתתי.
כל אחד ואחת בכיתה גם לומד וגם מלמד, וכולם מפתחים ערבות הדדית.

למידה אישית
למידה בקצב אישי, של כל תלמיד/ה בהתאם ליכולותיו, לכישוריו ולבחירתו. למידה אישית ניתנת לביצוע במגוון דרכים: חוברות עבודה, למידת חקר, קורס דיגיטלי וכו'.

עוד רעיון - נקודת מבט

עוד רעיון - נקודת מבט

בעבודה בקבוצות אפשר לחלק תפקידים על ידי שימוש בכובעי החשיבה של דה בונו: אחראי על מידע, אינטואיציה, ביקורת, חשיבה חיובית, יצירתיות, ארגון.

סרטונים

מודל השמינייה בביה"ס יובלים
מודל השמינייה בביה"ס יובלים
מודל הסבב: תעביר הלאה
מודל הסבב: תעביר הלאה
סדר יום גמיש
סדר יום גמיש
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.