חפש ב:

עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

העמקת הידע הנלמד תוך הגברת המעורבות וטיפוח הסקרנות והחשיבה העצמאית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

"סיעור שאלות"

  1. נציג בפני הלומדים משהו מסקרן שיעורר שאלות (סרטון, טקסט קצר, חפץ, תמונה וכד'),
    ונבקש מהם לנסח שאלות רבות ככל האפשר על החפץ שהוצג (כמו בסיעור מוחות).
  2. נכתוב את השאלות בלוח שיתופי אונליין (כדוגמת Padlet), או על הלוח בכיתה ונציג את כל השאלות במרוכז.
  3. בקבוצות: התלמידים ימיינו את השאלות לקטגוריות לפי בחירתם.
    אפשר לארגן את המידע בטבלה (להסבר על סוגי שאלות - פתוחה, סגורה ועוד).
  4. כל קבוצה תבחר שאלה אחת שנראית להם מעניינת ביותר, כזו שירצו להשיב עליה,
    ותסביר מה הופך את השאלה הזו לשאלה טובה, מסקרנת ופורייה.
  5. כל קבוצה תציג את השאלה שבחרה ואת הנימוק שלה לבחירה.
    נשתף את התלמידים בכך שבמהלך למידת הנושא, ננסה למצוא תשובות לשאלותיהם.

סימולציית ראיון

  1. התלמידים יבחרו דמות כלשהי (חוקר/ת, דמות מסיפור, מנהיג/ה), ויכינו שאלות לקראת ראיון עמה.
    למשל: שאלות לבנימין זאב הרצל – איך חשבת על הרעיון להקים מדינה ליהודים? מה היו התגובות הראשונות שקיבלת לרעיון שלך? למה לא קיבלת את ההצעה להקים מדינה באוגנדה? וכדומה...
  2. נקיים סימולציה שבה אחד הילדים משחק את הדמות שנבחרה,
    והילדים האחרים או המורה מראיינים אותו ושואלים את השאלות שהכינו בשלב הקודם.
  3. לאחר סיום הסימולציה אפשר לקיים דיון בשאלה –
    אילו מן השאלות שהכנו היו פוריות וטובות יותר? מדוע? מה הפך אותן לשאלות טובות?

> דוגמה להקשר לימודי

עוד רעיון

עוד רעיון

שגרת חשיבה: רח"ש – רואה, חושב, שואל

  1. נבקש מהתלמידים לערוך תצפית על עצם, דמות או אירוע ולענות על שלוש השאלות הבאות:
    – מה אתם רואים?
    – מה אתם חושבים על זה?
    – אילו שאלות זה מעורר אצלכם?
  2. על כל אחת מהשאלות התלמידים ישיבו באופן אישי ולאחר מכן ישתפו.
    מומלץ לתעד את שכתבו באמצעות לוח שיתופי או לוח בכיתה.

אפשר גם - משחק קלפים: מילות שאלה

אפשר גם - משחק קלפים: מילות שאלה
  1. בזוגות: לכל זוג שתי ערימות קלפים – באחת מהן מילות שאלה, ובשנייה נושאים שונים הקשורים לתחום הידע.
  2. כל ילד/ה בתורו לוקח/ת קלף מכל אחת מהערימות (למשל "למה?" ו-"סתיו") ומחבר/ת שאלה על הנושא תוך שימוש במילת השאלה.
  3. השני/יה ינסו לענות על השאלה ואז יחברו שאלה משלהם.
  4. אפשר לנצל את המשחק כדי ללמוד על סוגי שאלות כגון שאלות פתוחות וסגורות, שאלות הבהרה, פירוש, וידוא הבנה ועוד.

סרטונים

שאילת שאלות ושאלות הפנמה
שאילת שאלות ושאלות הפנמה
שאילת שאלות מניעות למידה
שאילת שאלות מניעות למידה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.