חפש ב:

חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי

למאגר הפרקטיקות
חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לעזור לתלמידים לזהות הצלחות גדולות כקטנות בלמידה, ליהנות מהן ולהכיר בערך החשוב של המאמצים שנקטו כדי להשיגן.

הצעות למהלך

סרגל מאמץ והצלחה

הרעיון: יצירת סרגלים אישיים למעקב אחרי הצלחות ומאמצים. השנתות בצד אחד יציינו הצלחות, והשנתות בצד השני יציינו מאמצים. כל תלמיד ותלמידה יבחרו אילו היגדים יופיעו בסרגל שלהם (לפחות 10 היגדים בכל צד). במהלך שיעור או משימה נזמין אותם למדוד על גבי הסרגל את ההצלחה שאליה הגיעו/שואפים להגיע ואת המאמץ שהשקיעו/משקיעים עתה. נזמין אותם גם להתייחס לקשר שבין המאמץ להצלחה. נשוחח עם התלמידים על הסרגלים שלהם הן במליאת הכיתה ובעבודה קבוצתית הן בשיחות אישיות.

דיון מקדים: נחלק לתלמידים מלבני קרטון מאורכים וקשיחים בצורת סרגל. נסביר שזהו "סרגל המאמץ וההצלחה". נעורר דיון סביב השאלות: מהי הצלחה בעיניכם? מהו מאמץ בעיניכם? מה דעתכם על הרעיון שלעיתים עצם השקעת המאמץ הוא ההצלחה האמיתית? מה הקשר בין מאמץ להצלחה מבחינתכם? מה מדרבן אתכם להתאמץ? אם הצלחה = 100%, כמה אחוזים מתוך זה הם בזכות כישרון וכמה בזכות מאמץ? איינשטיין אמר שהצלחה היא 5% כישרון ו-95% מאמץ. מה דעתכם? הצלחות מדרבנות אותנו להשקיע ולהתאמץ כדי לחזור עליהן?

יצירת סרגל הצלחה: נזמין את התלמידים ליצור סרגל אישי של הצלחות. נבקש מהם להציע פעילויות שנחשבות ל"הצלחה בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח. מתוך בנק הרעיונות יבחרו לעצמם היגדים של הצלחה ויכתבו אותם כשנתות בצד אחד של הסרגל. במהלך השנה, כשיבצעו משימות לימודיות, יוכלו להיעזר בסרגל כדי להעניק לעצמם חיזוקים על הצלחה והתקדמות.

דוגמאות להצלחות: הצלחתי לפתור תרגיל, עניתי נכון על שאלה, הבנתי הסבר, הבנתי את מה שקראתי, עשיתי את הניסוי לפי ההוראות, המצאתי רעיון חדש, ניסחתי מסר מקורי, יצרתי משהו, עזרתי למישהו בלימודים, ביקשתי עזרה מחבר/ה, הקשבתי לרגשות שלי, הייתי מרוכז/ת, הקשבתי לגוף שלי, התאמצתי ולא ויתרתי.

יצירת סרגל מאמץ: נציע לתלמידים לציין פעילויות אשר בעיניהם נחשבות ל"מאמץ בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח. מתוך בנק הרעיונות יבחרו היגדים של מאמץ ויכתבו אותם כשנתות בצידו השני של הסרגל.

דוגמאות למאמצים: שיננתי, קראתי, תרגלתי, הקשבתי, ניסיתי שוב, פניתי לעזרה, השקעתי הרבה זמן בלימודים, ויתרתי על משהו אחר כדי ללמוד, חיפשתי מקורות חדשים, ניסחתי שוב, התמדתי, זיהיתי את התסכול ולא נכנעתי לו, זיהיתי את העייפות ולא נכנעתי לה, זיהיתי את המבוכה ולא נכנעתי לה, צחקתי למרות הלחץ, נהניתי למרות הלחץ.

טיפים

טיפים

– אם נשתמש בסרגלים דרך קבע, הסרגל על שני צידיו יהפוך לכלי מלווה לתלמיד/ה וישמש תזכורת קבועה ליכולת להשקיע מאמץ ולחשיבות שבזיהוי הצלחות.

– חוויית ביצוע מתוך מאמץ עשויה לספק תחושת הישג ולעודד את הפרט להמשיך להתאמץ לקראת האתגר הבא. חשוב לתת לתלמידים משימות ואתגרים מותאמים ליכולותיהם שיאפשרו להם להתאמץ ולהצליח, לזהות את המאמץ ולהוקיר אותו כמו גם את ההצלחה שהגיעה בעקבותיו.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

מה בין מאמץ להצלחה?

נדמה ששני המושגים משמשים כמעגל של היזון חוזר – השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה המבוססת על מאמץ היא גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ.

חוויות הצלחה מחממות לב, מחזקות מוטיבציה והן גורם מדרבן להתנסוּת חוזרת ולהשקעת מאמץ נוסף. חוויות נחשבות חוויות הצלחה אם האדם מגדיר אותן ככאלה. לפיכך יש להעניק לילדים כישורים לזיהוי הצלחותיהם כמו גם כישורים לחבר בין המאמץ שהשקיעו להישג שהשיגו.

ומה קורה אם המאמץ לא נשא פרי ולא הביא להצלחה? חשוב שנזכור שהצלחה אינה רק הישג, ציון או ניצחון בתחרות. הצלחה היא קודם כל הבחירה לנסות, להתאמץ ולחתור קדימה. לכן כל מאמץ הוא בבחינת הישג, אם רק נרשה לעצמנו להכיר בו.

סרטונים

שמונה סודות ההצלחה
שמונה סודות ההצלחה
ההצלחה היא מסע מתמשך
ההצלחה היא מסע מתמשך
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.