חפש ב:

חיזוק הצלחות ועידוד המאמץ הלימודי

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לעזור לתלמידים לזהות הצלחות בלמידה, ליהנות מהן ולהכיר בערך החשוב של המאמצים שנקטו על מנת להשיגן.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מה בין מאמץ להצלחה? נדמה ששני המושגים משמשים כמעגל של היזון חוזר – השקעת מאמץ מגדילה את הסיכוי להצליח, והצלחה המבוססת על מאמץ מהווה גורם מדרבן להמשיך ולהתאמץ.

סרגל מאמץ והצלחה

1. דיון במליאה
נחלק לתלמידים מלבני קרטון מאורכים וקשיחים בצורת סרגל.
נסביר שזהו "סרגל המאמץ וההצלחה". נקיים דיון סביב השאלות:

  • מהי הצלחה בעינכם? מהו מאמץ בעינכם?
  • מה דעתכם על הרעיון שלעיתים עצם השקעת המאמץ הוא ההצלחה האמיתית?
  • מה הקשר בין מאמץ להצלחה מבחינתכם? מה מדרבן אתכם להתאמץ?
  • אם הצלחה = 100%, כמה אחוזים מתוך זה הם בזכות כישרון וכמה בזכות מאמץ?
  • איינשטיין אמר שהצלחה היא 5% כישרון ו-95% מאמץ. מה דעתכם?
  • הצלחות מדרבנות אותנו להשקיע ולהתאמץ כדי לחזור עליהן?

2. סרגל הצלחות אישי
נזמין את התלמידים ליצור סרגל הצלחות אישי.
נבקש מהם להציע פעילויות שנחשבות ל"הצלחה בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח.
מתוך בנק הרעיונות יבחרו לעצמם היגדים של הצלחה אותם יכתבו כשנתות בצד אחד של הסרגל.
במהלך השנה, כשיבצעו משימות לימודיות, יוכלו להיעזר בסרגל כדי להעניק לעצמם חיזוקים על הצלחה והתקדמות.

  • דוגמאות להצלחות: הצלחתי לפתור תרגיל, עניתי נכון על שאלה, הבנתי הסבר, הבנתי את מה שקראתי, ביצעתי את הניסוי לפי ההוראות, המצאתי רעיון חדש, ניסחתי מסר מקורי, יצרתי משהו, עזרתי למישהו בלימודים, ביקשתי עזרה מחבר/ה, הקשבתי לרגשות שלי, הייתי מרוכז/ת, התאמצתי ולא ויתרתי.

3. סרגל מאמץ אישי
בצדו השני של סרגל ההצלחות נכין סרגל מאמץ אישי.
נציע לתלמידים לציין פעילויות אשר בעיניהם נחשבות ל"מאמץ בלמידה" ולכתוב את הרעיונות על הלוח.
מתוך בנק הרעיונות יבחרו היגדים של מאמץ אותם יכתבו כשנתות בצדו השני של הסרגל שלהם.

  • דוגמאות למאמצים: שיננתי, קראתי, תרגלתי, הקשבתי, ניסיתי שוב, פניתי לעזרה, השקעתי הרבה זמן בלימודים, ויתרתי על משהו כדי ללמוד, חיפשתי מקורות חדשים, ניסחתי שוב, התמדתי, זיהיתי את העייפות/התסכול/המבוכה ולא נכנעתי...

עוד רעיון

עוד רעיון

סרגל כיתתי

אפשר ליצור בנוסף על הסרגלים האישיים גם סרגל כיתתי, ולהגדיר בקבוצות או במליאה את הפעילויות שלנו ככיתה – מה ייחשב להצלחה כיתתית ומה נחשב בעינינו כמאמץ משותף שיוביל להצלחה.

טיפים

טיפים

כדאי להשתמש בסרגלים דרך קבע, כדי שהסרגל על שני צדדיו יהפוך לכלי מלווה לתלמיד/ה וישמש כתזכורת קבועה ליכולת להשקיע מאמץ ולחשיבות זיהוי ההצלחות.

חשוב לתת לתלמידים משימות ואתגרים מותאמים ליכולותיהם שיאפשרו להם להתאמץ ולהצליח, לזהות את המאמץ, ולהוקיר אותו ואת ההצלחה שהגיעה בעקבותיו. חוויית ביצוע מתוך מאמץ עשויה לספק תחושת הישג ולעודד את הפרט להמשיך להתאמץ לקראת האתגר הבא.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

חוויות הצלחה מחממות לב, מחזקות מוטיבציה ומהוות גורם מדרבן להתנסות חוזרת ולהשקעת מאמץ נוסף. חוויות נחשבות כהצלחה אם האדם מגדיר אותן ככאלה. לפיכך יש להעניק לילדים כישורים לזיהוי הצלחותיהם וכישורים לחבר בין המאמץ שהשקיעו להישג שהשיגו.

סרטונים

שמונה סודות ההצלחה
שמונה סודות ההצלחה
ההצלחה היא מסע מתמשך
ההצלחה היא מסע מתמשך
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
לשבח מאמץ ולא אינטליגנציה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.