חפש ב:

תרגילי עמדות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לאפשר לתלמידים להבהיר את עמדותיהם ואת תפיסותיהם הערכיות תוך הבנה שאחרים יכולים לנקוט עמדה שונה,  על מנת להכשיר את הלומדים לחיים בחברה פלורליסטית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

תרגילי העמדות מבוססים על הגישה של "הבהרת ערכים" שפותחה בארה"ב במחצית השנייה של המאה ה-20. התפיסה היא שכל אדם מגבש לעצמו את ערכיו ועמדותיו על פי חוויותיו, ניסיונו, סביבתו החברתית ונטיותיו האישיות. במקביל עליו להיחשף למגוון עמדות אחרות, לדעת להקשיב להן ולבחון אותן, לדעת לנמק את עמדתו ולבצע רפלקציה.

"משיכת חבל"

1. ננסח היגד או סדרת היגדים שנויים במחלוקת. למשל:

  • המדינה צריכה לתת קצבאות למשפחות מרובות ילדים
  • יונה הנביא צדק כשברח מהשליחות לנבא על חורבן נינווה
  • טוב שכן קרוב מאח רחוק
  • כסף הוא הדבר החשוב ביותר בעולם

2. נניח על הרצפה שלטים ברצף:

מסכימ/ה מאוד – מסכימ/ה – מתלבט/ת (יושב/ת על הגדר) – מתנגד/ת – מתנגד/ת מאוד

3. המנחה קורא/ת בקול את אחד ההיגדים.
כל משתתפ/ת נעמד/ת בסמוך לשלט המבטא את עמדתם.

4. מבקשים מנציגי כל עמדה לנמק את בחירתם: מדוע מסכימים? מדוע מתנגדים? מדוע מתלבטים?
יש לאפשר למשתתפים לשנות את בחירתם במהלך הדיון.
אפשר לבקש מכל בעלי העמדה הנחרצת לנסות לשכנע את "היושבים על הגדר" להצטרף לעמדתם.

סרגל עמדות

1. ננסח היגדים ונבקש מהמשתתפים למקם את עצמם על רצפים מספריים ביחס אליהם.
היגדים לדוגמה:
חשוב להתנדב למען החברה,
אסור להגביל את חופש הביטוי...

מסכימ/ה מאוד   1 2 3 4 5 6 7 8   מתנגד/ת מאוד

במידה רבה מאוד  1 2 3 4 5 6 7 8   בכלל לא

חשוב מאוד   1 2 3 4 5 6 7 8   בכלל לא חשוב

2. את הרצפים אפשר לרשום על דף או בקובץ דיגיטלי, בשלטים ממוספרים לאורך החדר, או להציב כסאות ממוספרים בשורה ולבקש מכל משתתף לשבת על הכיסא המייצג את העמדה שלו (אפשר להציב כמה כסאות בעלי מספר זהה).

3. המשתתפים ינמקו את בחירתם כל אחד בתורו, ונקיים דיון בין נציגי העמדות השונות תוך מתן זמן לשאלות.

דוגמאות להיגדים: יחסי ישראל והתפוצות, מדינה יהודית ודמוקרטית.

אפשר גם

אפשר גם
בין שתי אמירות

1. ננסח שתי עמדות מנוגדות בנושא מסוים ונבקש מכל משתתפ/ת לבחור את מקומם ברצף שביניהן. למשל:

 

 

 

– כל היהודים צריכים לחיות בישראל 1 2 3 4 5 6   יהודי יכול להתגורר בכל מקום בעולם

– יש לעזור לאנשים במצוקה רק בישראל 1 2 3 4 5 6   יש לסייע לאנשים במצוקה בכל העולם

– עדיף לקנות תוצרת הארץ  1 2 3 4 5 6  עדיף לקנות תוצרת חוץ

2. המשתתפים ישתפו את תשובותיהם וינמקו את עמדותיהם.

סרטונים

לקראת גמר תחרות הדיבייט
לקראת גמר תחרות הדיבייט
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.