חפש ב:

מתן תפקיד לכל תלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

הגברת שותפות התלמידים באמצעות מילוי תפקיד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב א – הכנה

הכנת משחק הכולל שתי קוביות: קוביית תפקידים וקוביית שאלות.

  1. קוביית תפקידים: הגדרת ששת התפקידים הנחוצים בכיתה וכתיבתם על גבי פאות קובייה.
    ניתן לבחור תפקידים מתוך: תפקיד לכל תלמיד – פורטל עובדי הוראה, המרחב הפדגוגי.
    תפקידים כמו:
  • כתבי ימי שיא (אחראים על פרסום ותיעוד ימי שיא בעיתון/באתר בית הספר)
  • נאמני הוקרה (אחראים לאיתור התנהגויות ראויות להוקרה במהלך השבוע ולהוקרתן בפורומים שונים)
  • סיירת "חדשות החודש" (אחראים לאסוף ידיעות מעניינות שפורסמו בעיתונות ולהציג אותן במרחבים שונים בביה"ס)
  • נאמני "סביבה ללא מפגעים" (אחראים לדווח על תקלות ומפגעים סביבתיים כמו: חוטי חשמל חשופים, דליפת מים ממזגנים ועוד)
  • מקדמי בריאות (אחראים לקדם את חשיבות הפעילות הגופנית וארוחת הבוקר)
  • משכיני שלום (אחראים לסייע בפתרון קונפליקטים המתרחשים בהפסקה בדרכי שלום)
  1. קוביית שאלות: על גבי פאותיה של קובייה שנייה ייכתבו השאלות:
  • מהי מטרת התפקיד? (ציור של לוח מטרה)
  • מה צריך לעשות בתפקיד? (ציור של יד)
  • מי יכול לסייע לנו בתפקיד? (ציור של קבוצה)
  • על מה חשוב להקפיד בתפקיד? (ציור סימן קריאה)
  • מה ישמח אותנו במהלך מילוי התפקיד? (ציור של לב)
  • מה זה אומר להצליח בתפקיד? (ציור של מדליה)

שלב ב – משחק קבוצתי  

  1. כל תלמיד בתורו מטיל את שתי הקוביות ומתייחס לתפקיד ולשאלה שהתקבלו בפאות העליונות של הקוביות. לדוגמה: בקוביית התפקידים התקבל – משכיני שלום; בקוביית השאלות התקבל – על מה חשוב להקפיד בתפקיד? - התלמיד יידרש להשיב על השאלה – על מה חשוב להקפיד בתפקיד "משכיני שלום"?
  2. התלמידים מתעדים בדף שיתופי את הרעיונות שעלו בסבב.
  3. מקיימים מספר סבבים כך שכל התלמידים בקבוצה ישתתפו במשחק, ותהיה התייחסות לכל שש השאלות.

 שלב ג – שיתוף וסיכום במליאה

נקיים דיון סביב השאלות הבאות:  

  • במה תורם כל תפקיד לפרט, לקבוצה, לכיתה, לבית הספר?
  • אילו קשיים יכולים להתעורר? מה יכול לעזור לנו להתגבר עליהם?
  • על מה חשוב להקפיד בכל התפקידים? (לגלות אחריות, התמדה, יוזמה וכו')

שלב ד - בחירת תפקיד

ניתן לחלק תפקידים בדרכים הבאות:

  • הגשת מועמדות למילוי תפקיד ע"י התלמידים והצבעה בכיתה
  • חלוקת תפקידים על ידי המורה (לפי סדר התלמידים ביומן, לפי סדר הישיבה בכיתה וכולי)
  • בחירה אישית של כל תלמיד לפי תחומי עניין
  • הגרלה
  • יריד תפקידים

עוד רעיון

עוד רעיון

לחטיבת הביניים: במבט לאחור

לקראת מילוי תפקיד חדש (במסגרת יציאה לטיול, הפקת מיזם, ארגון טקס, אירוע שיא וכדומה), כדאי להציע לתלמידים להתבונן במשהו שבו הצליחו בעבר, כדי לקבל כוחות לקראת מילוי התפקיד החדש:

  1. היזכרו בהצלחה שחוויתם במילוי תפקיד כלשהו בעבר. שחזרו את ההיבטים הבאים וסכמו זאת:
  • מה היה התפקיד?
  • אילו משימות כלל התפקיד?
  • מה היתה תרומתך המרכזית?
  • איך הרגשת? מה חשבת?
  • במה התפקיד תרם לך? ולסביבתך?
  1. לקראת מילוי תפקיד חדש – חשבו:
  • איזה תפקיד תרצו למלא?
  • מה ייחשב בעיניכם כהצלחה בתפקיד?
  • מי בסביבה הקרובה יוכל לסייע לכם?

טיפים

טיפים

– כדאי לתת לכל התלמידים שמילאו תפקיד כלשהו, תעודת הוקרה, הערכה או הצטיינות. 

– רצוי להעריך את אופן ביצוע התפקיד על ידי התלמיד/ה ולציין זאת בתעודת המחצית/הסיום.

– אפשר לתת לתלמידים לערוך משוב עצמי על מילוי התפקיד שלהם. ניתן להיעזר במחוונים (ראו לדוגמה: מחוון לתלמידי א-ב, מחוון לתלמידי ג-ד, מחוון לתלמידי ה-ו).

– מומלץ להיעזר בשיחת המשוב בחוברת "מלב אל לב" סיפורי הצלחה במילוי תפקיד

סרטונים

ילדים מלמדים ילדים
ילדים מלמדים ילדים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.