חפש ב:

הצגת הידע, המיומנויות והערכים שיילמדו

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

להציג לתלמידים מה נדרש מהם ולאפשר התמצאות ותיאום ציפיות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פעילות לתחילת השנה

(אפשר לקיים פעילות זו כדיון בית ספרי בשיתוף ההורים)

  1. נקיים דיון פתוח אודות חזון ביה"ס ומערכת החינוך, דמות הבוגר/ת במאה ה-21 והידע, מיומנויות וערכים הנדרשים לתלמיד/ה.
    הערה - אפשר להקדיש דיון נפרד לידע, דיון למיומנויות, ודיון נוסף לנושא הערכים.
    למשל: מיומנויות קוגניטיביות (אוריינות שפתית, אוריינות מתמטית, אוריינות מדעית, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית ואוריינות דיגיטלית) מיומנויות תוך-אישיות (מודעות עצמית, הכוונה עצמית) מיומנויות בין-אישיות (מודעות חברתית, התנהלות חברתית, אוריינות גלובלית)  ערכים (אהבת הדעת וחדוות הלמידה, מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל, כבוד האדם והמשפחה, צדק חברתי וערבות הדדית) ועוד.
  2. נשאל את התלמידים: מה לדעתכם נדרש מאדם בוגר לדעת? לאילו מיומנויות הוא זקוק ואילו ערכים כדאי שיהיו באמתחתו? נקיים דיון שבמסגרתו נבחין בין ידע, מיומנויות וערכים ונסביר את ההבדלים ביניהם תוך התייחסות לשאלות ולמגוון דעות.
  3. נחלק את הכיתה לקבוצות של 4-3 תלמידים.
    ננחה כל קבוצה לתכנן מהם הדברים החשובים (ידע, ערכים ומיומנויות) שבוגר/ת ביה"ס צריכ/ה להשיג שליטה בהם לדעתם. כל קבוצה תנסח חמישה ערכים מרכזיים לדעתה, חמש מיומנויות וחמישה מקצועות לימוד שהם חיוניים לדעתם.
  4. במליאה: נבקש מכל קבוצה להציג את התובנות שלה. נאסוף על הלוח את ההתייחסויות של הקבוצות ונחפש קווי דמיון ושוני. נקיים דיון על ההסכמות ואי-ההסכמות בנוגע למה שנדרש מבוגר/ת ביה"ס.
    ננסה להשתמש בסיפורים על קרובי משפחה, על מקצועות ההורים, אתגרים, מודעות דרושים וכדומה. במקרה של אי-הסכמה לגבי תוכן או מקצוע מתוכנית הלימודים, נתייחס לדעות שעלו ונסביר את חשיבותו.
  5. נציג את דמות הבוגר/ת כפי שהיא מוצגת בחזון ביה"ס ובתוכנית הלימודים ונבחן אותה לאור מה שעלה בכיתה. נבחר ערך מרכזי ומיומנות מרכזית לעבודה בשבועות הקרובים בתחום הידע שלנו.

פעילות למהלך השנה

  1. בתחילת הלמידה בכל תחום ידע, נציג את הידע הדיסציפלינרי, את המיומנויות ואת הערכים הרלוונטיים.
  2. נציג לתלמידים את היעדים ואת החזון ונקיים דיון על ערכו של ידע זה בעולם –
    מדוע אנחנו נדרשים ללמוד את זה? מדוע בוגר/ת נדרש/ת לסט מיומנויות וערכים אלה?
  3. בשגרת הלימודים נחפש הזדמנויות לעצור בנקודות מסוימות כדי להזכיר ולהדגים מה כבר השגנו ומה עומד לפתחנו. כמו כן נחפש הזדמנויות שבהן אפשר להמשיג ולהדגים מיומנויות וערכים בעת התרחשותם. למשל, כשתלמיד/ה ניסח/ה תשובה המפגינה חשיבה ביקורתית, נשבח את התשובה ונדגים את חשיבותה של חשיבה מסוג זה בחיינו ובבגרות בכלל. 

טיפים

טיפים

- רצוי לקיים דיאלוג פתוח ומשתף עם התלמידים ולברר את מידת הרלוונטיות של הידע הנלמד לחייהם ולשאיפותיהם, כדי להפוך את המשימה לדיון אותנטי ונוגע.

- כדאי לחפש הזדמנויות במהלך הלמידה להדגמת ערכים שונים ולהמשגתם (הנה דוגמה נהדרת ל...).

- מומלץ לאפשר לתלמידים לבטא את עצמם, כולל הבעת תסכול ("אני לא מבינ/ה למה צריך ללמוד את זה!"), ולא להטיף מוסר.

סרטונים

דמות בוגר מערכת החינוך 2030
דמות בוגר מערכת החינוך 2030
מצפן הלמידה של ה-OECD
מצפן הלמידה של ה-OECD
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.