חפש ב:

הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד

למאגר הפרקטיקות
הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

כשתלמידים יודעים בתחילת פרק הלימוד את הקריטריונים שלפיהם יוערכו בסופו, הם מבינים טוב יותר את שנדרש מהם. הבנה זו מגייסת את המוטיבציה שלהם ועוזרת להם לכוון את הלמידה ולהפנים את מה שנלמד

הצעות למהלך

תזמון
הצגת תבחיני ההערכה תיעשה בשיעור הראשון או השני של יחידת הלימוד. בשיעור זה נסביר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד ונבהיר להם מה הם אמורים לדעת בסיום היחידה (ידע) ומה הם אמורים לדעת ולעשות בסיומה (מיומנות).

מטרה ברורה
שלב גיבוש התבחינים הוא בעל חשיבות עליונה. הצלחת הפרקטיקה תלויה בכך שנדע להבהיר לתלמידים ולעצמנו מהן מטרות יחידת הלימוד ומהן הציפיות שלנו.

דיוק
להצגת התבחינים נוכל להשתמש למשל בביטויים האלה:
תדעו את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה.
תבינו ותדעו להסביר את השימוש במטפורות בשירי יהודה הלוי.
תדעו לנתח מבנה של ניסוי ולהעריך אם הוא באמת בודק את שאלת המחקר או לא.
תצרו דגם מדויק של בית מתוך הדגמת הקשר בין מאפייני הסביבה ומבנה הבית.

המחשה
יש חשיבות להסבר מדויק ככל האפשר של הידע והמיומנויות שהתלמידים יחזיקו בהם בסיום יחידת הלימוד. כדאי לשקול להפוך את הצגת התבחינים למוחשית בדרכים אלו:
להראות מבחן או משימה מסכמת לדוגמה ולהסביר מהי תשובה טובה או ביצוע טוב.
להראות דוגמאות לעבודות, למבחנים או לפרויקטים משנים קודמות.
לחלק ולהסביר את המחוון המתאר את הידע והמיומנויות שיוערכו בסיום פרק הלימוד, את דרגות הביצוע המצופות ואף את משקלו של כל חלק בציון הסופי.

 

 

דוגמאות אפשריות לתבחינים שיוצגו בתחומי דעת שונים

מדעים: יכולת להעלות השערות להסבר סיבה ותוצאה לגבי תופעות מדעיות בתחום; יכולת לבצע ניסוי שנלמד ולהסביר מדוע הניסוי בנוי כך אל מול שאלת המחקר; יכולת להסביר ולתת הגדרה ל-X מושגים שנלמדו; יכולת למצוא קשרים ויחסים בין הידע החדש לידע שכבר נלמד.

תנ"ך: יודע/ת לתאר את סיפור הפרק במילים שלו/שלה ולכלול בתיאור את הדמויות והמהלכים העיקריים; מסוגל/ת להסביר את המחלוקת בין שני פרשנים לְפסוק; יכול/ה להעלות השערות מנומקות לסיבות שהדמויות פעלו כפי שפעלו.

אומנויות: יודע/ת לזהות את הסגנון, להעריך את תקופת היצירה ולהסביר את המאפיינים של הציור שלפיהם נעשה הזיהוי; יודע/ת להשוות בין יצירות של אומנים שונים או של אומן מסוים ולתאר את ההבדלים או ההתפתחות; יודע/ת לזהות ולהסביר את הטכניקות ששימשו ליצירתה של יצירת אומנות שלא למדנו עליה.

טיפים

טיפים

– בגיבוש התבחינים אפשר לדמיין את התלמידים כפי שיהיו בסיום יחידת הלימוד: מה הם עונים במבחן? מה הם יודעים להסביר? כיצד הם עונים לשאלות על התוכן?

– דרך נוספת היא להסתכל על מבחנים או משימות משנים קודמות ולהגדיר מתוכם את המיומנויות והידע שהתלמידים נדרשו להם.

– מומלץ להכין דף הנחיות או מחוון כתוב וברור ולחלק אותו לתלמידים.

– יש הבדל בשימוש בפרקטיקה זו בין גילים שונים: בתיכון כדאי להשתמש בה בתחילת נושא או יחידת לימוד גדולה, ולכן גם לעשותה באופן מקיף ורחב; ביסודי, ובעיקר בגילים הצעירים, אפשר לקיימה בתכיפות גדולה יותר, לעיתים אף בתחילת שיעורים רבים, ולכן גם לעשותה באופן מצומצם ונקודתי ("בסיום השיעור הזה תדעו...").

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.