חפש ב:

הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

ליצור אצל התלמידים הבנה של יעדי הלימוד, ולהבהיר את הקריטריונים שעל פיהם תתבצע ההערכה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כדי לאפשר לתלמידים להבין כהלכה את יעדי הלימוד, חשוב להסביר באופן מדויק ככל הניתן את הידע והמיומנויות שהתלמידים יחזיקו בהם בסיום יחידת הלימוד. אפשר לעשות זאת למשל בדרכים הבאות:

  • להראות מבחן או משימה מסכמת לדוגמה
    להציג מבחן לדוגמה ולהסביר מהי תשובה טובה או ביצוע טוב.
    אפשר להקרין את המבחן על מסך בכיתה ולעבור עליו במליאה,
    או לחלק את המבחן לתלמידים ולתת להם לחקור אותו בקבוצות קטנות.
  • להראות דוגמאות לעבודות, תוצרים, מבחנים או פרויקטים משנים קודמות.
    במקרה כזה התלמידים מקבלים דוגמה מוחשית לדרישות המצופות מהם.
  • לחלק ולהסביר את המחוון המתאר את הידע והמיומנויות שיוערכו בסיום פרק הלימוד,
    את דרגות הביצוע המצופות ואף את משקל של כל חלק בציון הסופי.
    ראו גם: שיתוף התלמידים בבניית מחוון; הערכה מסכמת

הצגת הקריטריונים

הצגת קריטריוני ההערכה תתבצע בשיעור הראשון או השני של יחידת הלימוד. בשיעור זה נסביר לתלמידים את מטרות יחידת הלימוד, ונבהיר להם מה הם אמורים לדעת בסיום היחידה (ידע) ומה הם אמורים לדעת-לעשות בסיומה (מיומנות). לדוגמה:

  • נושא: שיעור מדעים/ביולוגיה בנושא תזונה בריאה.
  • ידע: התלמידים ידעו מהם אבות המזון, לאיזו קטגוריה שייכים סוגי מזון שונים, ומהו האיזון הנכון בין המרכיבים השונים.
  • מיומנויות: לתכנן תפריט מומלץ ל-3 טיפוסים מתוך 5 על פי בחירתם – נער/ה בריא/ה, צעיר/ה רגיש/ה לגלוטן, ילד/ה טבעוני/ת, חולה סוכרת, ספורטאי/ת אולימפי/ת.
  • תוצר: התלמידים יגישו תפריט כתוב או יציגו את התפריט בדרך יצירתית אחרת לבחירתם.

בהמשך יש לחזור ולהזכיר לתלמידים את הקריטריונים בנקודות ציון שונות במהלך התקדמות הלמידה, כגון לפני בוחן או מדידת ביניים, לפני/אחרי הצגת תוצרים בפני הכיתה וכדומה.

הוראה מפורשת: דוגמאות מתחומי דעת

להצגת הקריטריונים נוכל להשתמש למשל בביטויים הבאים:

  • תדעו את הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה.
  • תבינו ותדעו להסביר את השימוש במטאפורות בשירי יהודה הלוי.
  • תדעו לנתח את המבנה של ניסוי ולהעריך האם הוא באמת בודק את שאלת המחקר או לא.
  • תצרו דגם מדויק של בית, תוך הדגמת הקשר בין מאפייני הסביבה ומבנה הבית.

עוד רעיון

עוד רעיון

מבדק (Pre-test)

אפשר לעשות מבדק בתחילת פרק הלימוד. רצוי לעשות זאת בדרך המנטרלת לחץ ומגבירה מעורבות, למשל בדרך משחקית: חידון, kahoot וכד', או בעזרת גירויים מעניינים – סרטונים, תמונות ועוד.

המבדק ייתן למורה תמונת מצב של הידע הקיים אצל התלמידים בתחילת פרק הלימוד וגם ידגים לתלמידים מה הם ידעו בסיום פרק הלימוד.

ראו גם: מיפוי הידע הקיים לפני תהליך הלמידה

אפשר לשלוח את התלמידים למשימת למידה עצמאית (גם מחוץ לבית הספר, בהתאם לנושא), עם רשימת מושגים או שאלות העוסקים בנושא אותו מתחילים ללמוד.

אפשר גם

אפשר גם

דוגמאות לקריטריונים אפשריים מתחומי דעת

מדעים

  • יכולת להעלות השערות להסבר סיבה ותוצאה לגבי תופעות מדעיות בתחום.
  • יכולת לבצע ניסוי שנלמד ולהסביר מדוע הניסוי בנוי כך אל מול שאלת המחקר.
  • יכולת להסביר ולתת הגדרה ל-X מושגים שנלמדו.
  • יכולת למצוא קשרים ויחסים בין הידע החדש לידע שכבר נלמד.

תנ"ך

  • יודע/ת לתאר את סיפור הפרק במילים שלו/שלה ולכלול בתיאור את הדמויות והמהלכים העיקריים.
  • מסוגל/ת להסביר את המחלוקת בין שני פרשנים לפסוק.
  • יכול/ה להעלות השערות מנומקות לסיבות שהדמויות פעלו כפי שפעלו.

אומנויות

  • ידע/ה לזהות את הסגנון ולהעריך את תקופת היצירה, ולהסביר את מאפייני הציור לפיהם התבצע הזיהוי.
  • ידע/ה להשוות בין יצירות של אומנים שונים או של אומן מסוים ולתאר את ההבדלים ו\או ההתפתחות.
  • ידע/ה לזהות ולהסביר את הטכניקות ששימשו ליצירתה של יצירת אומנות שלא למדנו עליה.

טיפים

טיפים

אפשר לדמיין את התלמידים כפי שיהיו בסיום יחידת הלימוד: מה הם עונים במבחן? מה הם יודעים להסביר? כיצד הם עונים על שאלות?

דרך נוספת היא להסתכל על מבחנים או משימות משנים קודמות, ולהגדיר את המיומנויות והידע שהתלמידים נדרשו להם.

מומלץ להכין דף הנחיות או מחוון כתוב וברור ולחלק אותו לתלמידים.

סרטונים

בניית מחוונים, רעות ברוש, לב לדעת
בניית מחוונים
הערכה מצמיחה ומיטיבה, חילי טרופר, לב לדעת
הערכה מצמיחה ומיטיבה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.