חפש ב:

פרקטיקות להכרת השונה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לחשוף את התלמידים לשונות ביניהם בתחומים מגוונים, ולקדם התייחסות סובלנית ומכילה כלפי השונה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מצא/י את הדומים לך

  1. נזמין את התלמידים להסתובב בכיתה באופן חופשי, כשברקע מוזיקה.
  2. ברגע שנעצור את המוזיקה, על כל תלמיד/ה להצטרף במהירות לעוד תלמידים על פי ההיגד עליו נכריז.
    התלמידים ישתפו בקצרה זה את זה בהתייחס לנאמר בהיגד:
  • מצא/י תלמיד/ה שאוהב/ת לקרוא ספרים של סופר שאת/ה אוהב/ת
  • שני תלמידים שאוהבים מקצוע שאת/ה אוהב/ת
  • שלושה תלמידים שאוהבים מאכל שאת/ה אוהב/ת
  • ארבעה תלמידים שאוהבים לעסוק בשעות הפנאי בפעילות שאת/ה אוהב/ת
  • חמישה תלמידים שאוהבים שיר שאת/ה אוהב/ת
  • שישה תלמידים שאוהבים משחק שאת/ה אוהב/ת
  • קטגוריה אחת שתבחרו שבה לפחות 10 תלמידי הכיתה הדומים זה לזה

מצא/י את השונים ממך
ננחה את התלמידים כמו בתרגיל הקודם, אך כשהמוזיקה נעצרת עליהם לחבור ל:

  • שני תלמידים שאוהבים לקרוא ספרים מהסוג שאת/ה פחות מתחבר/ת אליהם;
  • שני תלמידים שאוהבים סדרות טלוויזיה שונות ממה שאת/ה אוהב/ת;
  • שני תלמידים שאוהבים מאכלים שאינך אוהב/ת;
  • שני תלמידים שבשעות הפנאי אוהבים לעסוק בפעילויות פנאי שונות משלך;
  • שני תלמידים שאוהבים להאזין לשירים שאת/ה פחות אוהב/ת;
  • שני תלמידים שאוהבים לשחק בסוג משחק שאת/ה מעדיפ/ה לא לשחק בו.
  • קטגוריה אחת שתבחרו שבה לפחות 10 תלמידים בכיתה שונים זה מזה.

דומים אבל שונים
ננחה את התלמידים שוב כמו בתרגילים הקודמים, אך כשהמוזיקה נעצרת עליהם להצטרף במהירות לתלמידים שעונים על היגדים של "דומים אבל שונים":

  • שני תלמידים שדומים לי במשהו אחד אבל שונים ממני במשהו אחר (מראה, יחס ללימודים, פעילות פנאי, תכונות, כישורים, מעורבות חברתית, משחקים, הרגלים).
  • יש לציין במה הם דומים לי ובמה הם שונים ממני.

השונות בסביבה הקרובה  (מתאים לעל-יסודי)

  1. נחלק את התלמידים לקבוצות על פי מקום המגורים.
  2. נבקש מהם לתאר את האוכלוסייה בבניין, בשכונה או ביישוב: מעמד כלכלי-חברתי, צרכים מיוחדים ומוגבלויות, מוצא עדתי, השתייכות דתית-חילונית, השתייכות מגזרית וכדומה.
  3. נשאל: כיצד הייתם מאפיינים את האוכלוסייה? (הומוגנית-אחידה או הטרוגנית-מגוונת?)
    מהם היתרונות והחסרונות שבמאפייני הרכב האוכלוסייה? (התייחסו לתחושת שייכות, גיוון, עניין)
    מה הייתם רוצים לשמר? לשפר? כיצד?

שיתוף בעקבות התרגילים

  • מה היה לכם קל יותר: למצוא משתתפים דומים לכם או שונים מכם?
  • ספר/י על משהו חדש שגילית על עצמך או על הקבוצה בעקבות הפעילות?
  • מה תרומתה של השונות? (ברמה האישית וברמה הקבוצתית, ביחס לתחושת השייכות, לגיוון, לעניין)
  • השונות אצלנו בכיתה/בשכונה/בעיר: מה אתם אוהבים במיוחד? מה פחות? מדוע?
  • אילו ערכים השונות מזמנת? (גיוון, עניין, סובלנות, הכלה, שוויון הזדמנויות)
  • מה אתם ממליצים לשמר? לשפר? כיצד?
  • תכננו את הצעדים הנדרשים כדי  ליישם זאת.

אופציה לגיוון: ראו הכלי – מעגלי דמיון ושוני

עוד רעיון

עוד רעיון

דברים שרואים מכאן, לא רואים משם

1. נזמין 4 מתנדבים שיעמדו כל אחד ליד קיר אחר בחדר הכיתה.
2. נבקש מכל מתנדב לתאר מה הוא רואה.
3. נקיים דיון על נקודות המבט השונות באותו חדר כמטאפורה לזוויות מבט שונות של אנשים שונים כלפי אותה סיטואציה. נשוחח על היכולת לגלות סקרנות ופתיחות לרעיונות חדשים כאשר מתבוננים על המצב ממגוון נקודות מבט, וכיצד ניתן להשתמש בחשיבה יצירתית כדי לדמיין נקודות מבט של אנשים שונים מתוך סובלנות ואמפתיה לשונה מאיתנו.

עוד רעיון - מצבים אותנטיים בכיתה

עוד רעיון - מצבים אותנטיים בכיתה

הדרך האפקטיבית ביותר לחנך להכרת השונה היא להשתמש במצבים אמיתיים שעולים בכיתה במסגרת האינטראקציה בין התלמידים. למשל:

  • ויכוחים הנוגעים להבדלים בין התלמידים
  • קונפליקטים סביב מקרים של התנשאות, פגיעה או עלבון
  • תגובות הנובעות מבורות
  • התנהגות המבוססת על ההנחה שכולם דומים

לעבודה עם מצבים אמיתיים יש כוח רב משום שהעיסוק הוא אותנטי: המצב אינו תיאורטי אלא רלוונטי לחיי התלמידים וסביר שיחזור על עצמו בצורה כזו או אחרת, כך שללמידה יש תכלית ברורה.

איך עושים זאת?

1. מזהים הזדמנויות
במסגרת ההוראה השוטפת וכן בזמנים לא פורמליים (הפסקות, טיולים), נהיה ערים למצבים שמאפשרים התערבות ושיח. הנה כמה דוגמאות:

  • תלמיד מכנה תלמיד אחר בשם גנאי כגון "הומו", "קוקסינל", "ערס", "דובה"...
  • תלמיד מגיב בהפתעה הנובעת מחוסר היכרות עם אפשרויות חיים אחרות: "מה, אתם לא נוסעים בשבת?", "מה, אין לכם מחשב בבית?", "מה, אף פעם לא הייתם בחו"ל?"
  • נזרקת לחלל הכיתה הערה מכלילה: "כל הערבים הם...", "כל הדוסים הם...", "כל הבנות הן..."

2. יוזמים שיח כיתתי
בתגובה למצב האותנטי שזיהינו, מאפשרים לתלמידים לחשוב ולדבר על הנושא. כדאי לשים לב לדברים הבאים:

  • הדגש בשיחה הוא על התלמידים כפרטים וכקבוצה. ניתן מספיק זמן למחשבה ונזמין תגובות של התלמידים.
  • חשוב לא להטיף מוסר או לכעוס, אלא לשאול שאלות ולהקשיב למגוון דעות.
  • אפשר להתמקד בשאילת שאלות מערערות כגון – ואם היה יושב כאן מישהו מהאוכלוסיה שאנחנו מדברים עליה, איך הוא היה מרגיש לדעתכם? איך הייתם מגיבים אם זה היה קורה למישהו במשפחה הקרובה שלכם?
  • גם אם תלמיד/ה משקפ/ת תפיסת עולם סגורה כלפי האחר, חשוב לא למהר להשיב או לתקן. עדיף לתת הזדמנות לתלמידים אחרים להגיב. האמירה שלהם תהיה לא פחות אפקטיבית מאשר שלנו.

3. מוודאים שהמסר הערכי עובר
עם כל האמור לעיל, חשוב לשים לב שבמהלך הדיון עוברים באופן ברור הדברים הראויים לחיזוק כגון החשיבות בראיית האחר ובכניסה לנעליים של מי שחוויית החיים שלו שונה משלנו, וגם הדברים הראויים לגינוי – אמירות פוגעניות, גזענות והכללות מעליבות. חשוב כמובן לכל אורך השנה לחזק התנהגויות ואמירות חיוביות כדי שהאמירות השליליות לא יחזרו על עצמן בכיתה.

סרטונים

מפגש בין קבוצות שונות
מפגש בין קבוצות שונות
ציפורים על חוט תיל
ציפורים על חוט תיל
זרה בתוכנו
זרה בתוכנו
סליחה על השאלה
סליחה על השאלה
הכלה ושילוב: יהלי סעדה
הכלה ושילוב: יהלי סעדה
סטלה יאנג: אני לא ההשראה שלכם (TED)
סטלה יאנג: אני לא ההשראה שלכם
צעירים עם מוגבלות דורשים: תעשו מקום
צעירים עם מוגבלות: תעשו מקום
בחזית הכיתה: תסמונת טורט
בחזית הכיתה: תסמונת טורט
"עברית שפה קשה": מורה עולה בכיתה, מרכז הסימולציה
"עברית שפה קשה"
"היא לא משלנו": מורה עולה בחדר המורים, מרכז הסימולציה
"היא לא משלנו"
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.