חפש ב:

חיזוק כישורי התלמיד/ה ומתן מענה מתאים

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

התלמידים יתוודעו אל את מגוון החוזקות האישיות שלהם ואל הכישורים העומדים לרשותם וילמדו להוציאם מהכוח אל הפועל.

הצעה למהלך – כובע הקסמים

הצעה למהלך – כובע הקסמים

1. נכין ציור של כובע קסמים ועליו שאלות הנוגעות בהצלחה לימודית או חברתית. על הציור להיות מוצג בכיתה באופן קבוע.
> כובע הקסמים
2. התלמידים ישתפו את חבריהם ביעדים שהציבו לעצמם ושהצליחו להגיע אליהם בזכות כישרונותיהם. למשל: הצלחתי לנחם חברה שהייתה עצובה בזכות זה שאני אוהבת לעזור לאחרים וטובה בזה; הצלחתי לפתור תרגיל קשה בשיעור בזכות ההתעקשות שלי לא לוותר עד שאגיע לפתרון.
3. נציע לתלמידים להיעזר בשאלות שעל כובע הקסמים כדי למקד אותם בחוזקות ובכישרונות שסייעו להצלחתם.
4. נמשיג את הדברים לפי הצורך (נראה לי שהצלחת בזה בזכות הכישרון שלך ב...) ונתעד את הנאמר כדי לשוחח על הדברים בהמשך עם כל תלמיד/ה.
5. השיתוף יתנהל במועד קבוע, כמעין טקס, בזמן מוסכם וידוע מראש
(למשל: פעם בשבוע בתחילת השיעור).

הצעה למהלך – שמש היכולות

הצעה למהלך – שמש היכולות

1. נכין דף עם ציור של שמש בעלת 8 קרניים, שעל כל אחת מהן התייחסות להיבט מסוים:
 • יכולת שיש לי אשר עוזרת לי להצליח בתחום הלימודי
 • יכולת שיש לי אשר עוזרת לי להצליח בתחום החברתי
 • משהו שאני טוב/ה בו ואהנה לעזור בו לאחרים.
 • מסר שלמדתי ממישהו, שעוזר לי להתמיד ולא לוותר!
 • משהו בי שעוזר לי בלמידה/בחברה ואני מעריכ/ה את עצמי על כך.
 • משהו בי שעוזר לי בלמידה/בחברה ואחרים מעריכים אותי על כך.
 • משהו שגיליתי בקשר ליכולות שלי והחמאתי לעצמי עליו.
 • משהו שאחרים גילו על היכולות שלי, החמיאו לי והרגשתי ראוי/ה למחמאה.
2. נזמין כל תלמיד/ה לבחור באחת מקרני השמש, לענות תשובה מתאימה, ולכתוב את הרגשות, המחשבות והתובנות שעלו בהם בעקבות זאת.
3. נציע למי שרוצה לשתף את מה שכתבו ונעודד את שאר החברים לפרגן, לחזק ולגלות אמפתיה לדברי המציג/ה.

עוד רעיון

עוד רעיון
שאלות לזיהוי חוזקות
במידה שהילדים לא יודעים לזהות את החוזקות שלהם או לשיים אותן, אפשר להיעזר בשאלות מנחות.
התלמידים מקבלים דף הכולל שאלות כגון:
  • מה את/ה אוהב/ת לעשות בשעות פנאי?
  • על מה את/ה אחראי/ת בבית?
  • באילו פעילויות את/ה מתנדב/ת בכיתה?
  • במה חברים או בני משפחה אומרים לך שאת/ה טוב/ה?
התלמידים עונים על השאלות. התשובות על השאלות מהוות מאגר של פעולות או תחומים מהם הם בוחרים את תחומי החוזק שלהם.
 
אפשר להיעזר בשאלונים נוספים:

עוד רעיון - מתן "קביים"

עוד רעיון - מתן "קביים"

מפעם לפעם אנחנו נתקלים בתלמיד או תלמידה שחוו קושי נקודתי וייחודי, שכדי לתת לו מענה מתאים נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה. במקרה כזה ניתן לשתף את התלמיד/ה ואת ההורים בחשיבה על פתרון יצירתי שתואם את המצב הספציפי, ושהשימוש בו זמני – כעין "קביים" בהם אפשר להשתמש עד שנתחזק.

1. הכנה כיתתית למציאת פתרונות מותאמים אישית
נקיים עם הכיתה דיון שתכליתו להביא אותם לקבל את קיומם של קשיים ייחודיים של כל אחד מהם, ולפתוח אותם לאפשרות של מציאת פתרון מותאם אישית. כדאי להוביל את הדיון סביב דימוי הקביים. בהתאם לגיל ולסגנון התקשורת עם התלמידים, ניתן לבחור את אחת הדרכים הבאות:

נשאל: האם היה מקרה שבו נתקלתם בקושי נקודתי וזמני, ונזקקתם ל"קביים"? לסיוע זמני מותאם אישית? אם התלמידים מתקשים לחשוב על דוגמאות, נוכל לעזור להם עם הכיוונים האפשריים הבאים:

  • קושי בלימודים ועזרה של שעות פרטניות.
  • קושי להתקבל לנבחרת ספורט, ובעטיו הוספת שעות אימון אחר הצהריים.
  • קושי בשל מצב משפחתי בבית: עזרה מוגברת מצד דוד/ה או קרוב משפחה.

נדגיש שקשיים נקודתיים מצריכים לעיתים פתרון יצירתי, מותאם אישית, שיעזור לצלוח את המצב.

2. איתור תלמידים עם קושי ספציפי, ומציאת קביים מתאימים
נסמן לעצמנו תלמידים שחווים קושי נקודתי. נדון בנושא עם התלמיד/ה ואם יש צורך גם עם ההורים. בשיחה נמשיג יחד את הקושי הייחודי, ונערוך סיעור מוחות למציאת פתרון ייחודי תואם. דוגמאות לקשיים נקודתיים, ולצידם "קביים אפשריים":

  • פחד עמוק לדבר בפני קהל: במקום פרזנטציה, כשלב ראשון נאפשר לתלמיד/ה להקליט או לצלם את עצמם ולהשתמש בהקלטה מול הכיתה.
  • קושי בולט בקריאה באנגלית לעומת שאר הכיתה: נעודד להתחיל בספרי קריאה בסיסיים מאוד, של הגיל הרך. או: נאפשר זמנית שימוש צמוד במילון.
  • קושי לבוא לידי ביטוי בעת עבודה בקבוצות: בעת משימה קבוצתית, נשבץ את התלמיד/ה לקבוצה קטנה יחסית שהורכבה מתוך מחשבה על שותפים שייתנו תחושה נוחה. בהמשך נתחיל לשלב בקבוצות גדולות ומגוונות יותר.

3. מתי מסירים את הקביים?
ה"קביים" הלימודיים הם כמו קביים אמיתיים – הם נועדו לשימוש זמני בלבד, עד התחזקות ויכולת לפעול בלעדיהם. לכן חשוב לנהל מעקב צמוד ורגיש, להיות עם יד על הדופק ולנהל שיח עם התלמיד/ה ועם ההורים באשר לשאלה מתי ראוי להתקדם ללמידה בלעדיהם.

אפשר גם

אפשר גם
תחושת המסוגלות

בכל תחום ידע, אפשר להתייחס לתחושת המסוגלות העצמית של דמויות רלוונטיות (כגון דמויות מקראיות, ספרותיות או היסטוריות), ולבחון את השפעת תחושת המסוגלות על מציאות חייהן של דמויות אלו. למשל: כיצד אירועים בסיפור ילדותו והתבגרותו של משה סייעו לו לעמוד מול פרעה כשבא לבקש ממנו "שלח את עמי"? מה בסיפור חייו של אלברט איינשטיין גרם לו להאמין בעצמו ולממש את כישוריו בהצלחה גדולה כל כך?

טיפים

טיפים

כדאי לתעד רגעים שבהם אנחנו מרגישים תחושת מסוגלות, הצלחה ומימוש, כדי להתחזק ברגעים אחרים.
מומלץ לערוך את הפעילות אחת לתקופה במפגש פרטני או קבוצתי עם כלל התלמידים, או עם אלו שזקוקים לחיזוק תחושת המסוגלות באופן מיוחד.
אפשר להציע לתלמיד/ה ששיתפ/ה בנקודת חוזק, ללמד שיעור או להעביר פעילות לקבוצת תלמידים בתחום זה. תלמידים יכולים ללמד את חבריהם גם נושא שכבר נלמד בכיתה המתקשר לנקודת חוזק אישית שלהם.

סרטונים

The power of yet
The power of yet
מורה מחמיא לתלמידיו בכל בוקר בהתאם לחוזקותיהם
מורה מחמיא לתלמידיו
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.