חפש ב:

הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לעזור לתלמידים לזהות את רגשותיהם ואת מחשבותיהם במצבי חיים שונים ולהביע אותם בדרכים מגוונות ויצירתיות הנכונות להם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

רגע, מרגישים!

כלי לזיהוי מחשבות או רגשות שצפים בתלמידים בעקבות התנסות בשיעור.

במהלך ההוראה, במפגש של התלמידים עם תוכן, אירוע או דמות, או כשהמורה חש/ה שעולה צורך בכיתה, נעצור את השיח, ונדגיש שאנחנו עוצרים לשם בירור רגשי והבעה אישית בעזרת תרגול של: "רגע, מרגישים!"

  • נעודד את התלמידים לשתף, במילה אחת או שתיים: איזה רגש התוכן, האירוע או הדמות העלו בהם?
  • השיתוף מתנהל בזוגות. ההנחיה היא להקשיב תוך לגיטימציה למגוון רגשות והימנעות משיפוטיות. 
  • לשיקול דעת המורה, ניתן לאסוף את מנעד הרגשות שהתוכן או הדמות עוררו בתלמידים
    תוך רישום על גבי הלוח או בעזרת ענן רגשות שניצור באמצעות - wordart
  • בגיל הצעיר מומלץ להכין "קיר רגשונים"
    (אימוג'ים ושם הרגש) לעזרת הילדים בשליפת הרגשות.

קופסת הרגשות ומעטפת הרגשות

קופסת הרגשות ומעטפת הרגשות

קופסת הרגשות
במהלך היום, תלמידים מוזמנים לכתוב על פתק "משהו שהייתי רוצה שהמורה שלי תדע" ולהכניס לקופסה. 
לאורך היום המורה קוראת את פתקי הרגש או השיתוף וממשיכה את הדיאלוג עם התלמידים.

מעטפת הרגשות
כל ילד כותב לעצמו את הרגש שהוא חש בזיקה לחומר הנלמד או בסיום כל יום לימודים ומכניס למעטפה. 
בסוף השבוע מוציאים את הפתקים, בוחנים את מגוון הרגשות, את השינוי בהם ועוד. 
אפשר לקיים את התהליך באופן אישי, בזוגות, בקבוצות או בבית עם ההורים.

דוגמה בהקשר לימודי:

  • בשיעור תנ"ך כעסתי קצת על אברהם. למה הוא גרש את הגר?
  • למדנו במדעים על חשיבות המִחזוּר והתביישתי לספר שבבית אנחנו משתמשים ב"חד פעמי".

עוד רעיון - מד רוח, ציור וצבע

עוד רעיון - מד רוח, ציור וצבע

מד רוח
כשיעלה רגש דומיננטי בשיח בכיתה, נציע לתלמידים לסמן על גבי סרגל המצויר על הלוח את הרגש ואת עוצמתו.

ציור וצבע
נבקש מהתלמידים לבחור צבעים המתארים את רגשותיהם ביחס לתוכן הנלמד או לאירוע המדובר ונזמין אותם לצייר ציור המבטא את רגשותיהם. 
אפשר להשתמש בצבע, פלסטלינה, גזירה, קריעת נייר וכו'. נזמין כמה מהם להציג את ציוריהם. חשוב להתייחס להבעת הרגש ולא לאיכות הציור.

דוגמה בהקשר לימודי: 
דוגמה משיעור תנ"ך על גירוש הגר, התלמידים מוזמנים להביע את רגשותיהם ביחס לסיטואציה או לאחת הדמויות באמצעות יצירה אישית. עשויים לעלות רגשות כגון כעס, חמלה, פחד ועוד...
הערה: יש לעודד התבוננות רחבה ולהזמין מגוון רגשות.

עוד רעיון - תרגילי כתיבה

עוד רעיון - תרגילי כתיבה

ניתן לשלב בשיעורים תרגילי כתיבה חופשית, אשר מוקד עניינם הוא הבעת רגשות (ולא שיפור מיומנות כתיבה). לפני תחילת הפעילות, חשוב להדגיש בפני התלמידים שאין חובה לשתף במה שיכתבו אם הם אינם מעוניינים בכך.

  • תנאים לכתיבה
    כתיבה רגשית דורשת פתיחות ומוכנות לחשיפה עצמית (גם אם רק התלמיד/ה קורא/ת את הכתוב). לכן נשתדל לשלב תרגילי כתיבה לאורך כל השנה, כדי להרגיל את התלמידים לפעילות. במידת האפשר, כדאי לקיים פעילות זו במרחב כגון ספרייה, שיאפשר ישיבה חופשית על פופים, על הרצפה וכדומה.
  • התרגילים עצמם
    הגירוי לכתיבה יכול להיות קשור לנושא הנלמד (לדוגמה, משפחה בספרות – "אני והמשפחה שלי", סולידריות באזרחות – "מתי אני מרגיש/ה שייכות?" ועוד), אך יכול להיות גם נושא כללי פתוח יותר ("לאחרונה אני מרגיש/ה…", "אנשים לא יודעים עלי ש..." וכדומה).
  • שיתוף ועיבוד רגשי
    לאחר הכתיבה חשוב להקדיש זמן לשיח, להזמין את מי שמוכן לקרוא ולשתף, ולהנחיל נורמות של הקשבה מלאה ומשוב מעודד.

עוד רעיון - תרגילי צילום

עוד רעיון - תרגילי צילום

יש תלמידים אשר יתקשו להביע את רגשותיהם בכתב, ויתחברו יותר לאפיקי הבעה שבעיקרם אינם מילוליים. ניתן לשלב בשיעורים תרגילי צילום כדרך להבעת רגשות. 

  • הכנה טכנית
    לשם התרגיל, נאפשר לתלמידים להשתמש בטאבלטים של בית הספר (או אם אין, אפשר לעשות שימוש בטלפונים ניידים על פי המדיניות שנקבעה). אם אין טאבלט או טלפון לכל תלמיד/ה, נחלק את הכיתה לזוגות או שלשות ונוודא שלכל קבוצה יש מכשיר עם מצלמה תקינה.
  • תרגיל הצילום
    נגדיר כותרת לתרגיל, אשר פותחת פתח לשיח רגשי. כדאי לבחור נושא שמדבר עם ההתרחשויות האישיות והחברתיות בכיתה. למשל:
    • בביה"ס אני מרגיש/ה…
    • מהי חברות בשבילי
    • התמודדות עם קושי
    • השראה עבורי היא...

נגדיר משך זמן, ונשלח את התלמידים לצלם ברחבי בית הספר תמונות המתייחסות לכותרת שבחרנו. נעודד שימוש בזוויות התבוננות לא שגרתיות (מקרוב, מלמטה, מלמעלה).

  • שיתוף ועיבוד
    התלמידים ישלחו את התמונות הנבחרות למורה, או יעלו אותן ללוח שיתופי (כגון Padlet), כדי שנוכל להציג אותן ולשוחח עליהן בכיתה. סביב הצגת הצילומים נעורר שיח: איזו תחושה עולה מהתמונה? מה אנחנו מרגישים כשאנחנו צופים בה? נעודד את מי שצילם לשתף, מה היו המחשבות והרגשות בעת הצילום? נזמין תלמידים אחרים להגיב, באופן רגיש ומכבד.

אפשר גם - שאלון מצב רוח בלמידה מרחוק

אפשר גם - שאלון מצב רוח בלמידה מרחוק

במהלך תקופות של למידה מרחוק, כאשר למחנכ/ת אין דרך לראות את התלמיד/ה במרחב הפיזי ולהתרשם באופן בלתי אמצעי ממצבם של כל התלמידים, אפשר להיעזר בשאלונים יומיים שהתלמידים ממלאים בפורמט דיגיטלי ושולחים למורה מדי יום-יומיים. בדרך זו התלמידים לומדים לבטא את עצמם גם באמצעים דיגיטליים שבדרך כלל אינם בשימוש בשגרת הלמידה בכיתה.

ראו לדוגמה: שאלון מצב רוח, חט"ב הראשונים גני תקווה

אפשר להשתמש באותו שאלון שוב ושוב, או להחליף שאלות ולשאול בכל פעם שתי שאלות חדשות, כדי לנצל את ההזדמנות להעמקת ההיכרות עם התלמידים ולהובלת פעילות חברתית בכיתה בעקבות השאלון. במפגשים הסינכרוניים של כל הכיתה אפשר להתייחס להבדלים בין הבעת רגשות ומחשבות באמצעות השאלונים הדיגיטליים לבין דרכים אחרות שהתנסינו בהן בכיתה.

הערה: ניתן להפנות את השאלונים גם להורים ולמורים המקצועיים ולא רק לתלמידים.

(מבוסס על פעילות בחטיבת הראשונים, גני תקווה)

ראו גם את הפרקטיקה: העמקת ההיכרות עם התלמידים באמצעות כלים דיגיטליים

ליסודי: עוד רעיון – מכתב מעודד ביטוי עצמי

ליסודי: עוד רעיון – מכתב מעודד ביטוי עצמי

מחשבות ורגשות בחייהם של ילדים נשארים במקרים רבים סמויים עבור הילדים עצמם ועבור המבוגרים בחייהם. כתיבת מכתב מאפשרת לילדים לתת ביטוי לעולמם הפנימי, לספר אירועים חיצוניים מנקודת מבטם, להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם ולהיות מודעים יותר לעצמם. השימוש בכלי מומלץ לנוכח אירועים משמעותיים המתרחשים בבית הספר, ביישוב או במדינה.

  • שלב ראשון: בחירה בנמען
    הילדים יבחרו למי הם רוצים לכתוב את המכתב. אפשר להציע מספר נמענים ולתת נושא מוגדר לכתיבה, או להשאיר את הנושא פתוח לבחירת כל תלמיד/ה.
    דוגמה להזמנה לכתיבת מכתב המעודד ביטוי עצמי:
    ילדים יקרים,
    דמיינו את עצמכם כהורים בעוד הרבה שנים, ודמיינו שיש לכם ילד או ילדה בדיוק בגילכם.
    כתבו לילד או לילדה שלכם מכתב, שבו אתם מספרים מה זה קורונה ומה קורה במדינה ובעולם בזמן מגפה. תוכלו לכתוב על עצמכם, איך אתם מסתדרים, מה זה "למידה מרחוק", איך לומדים מהבית, מה קל, מה קשה, מה כיף גדול ומה מאכזב ומתסכל... לסיום תנו לילד או לילדה שלכם שלוש עצות טובות, איך מסתדרים בתקופות מאתגרות.
  • שלב שני: כתיבת המכתב
    שלב זה יכול להתרחש בכיתה או בבית. ילדים צעירים יכולים לצייר ציור או לכתוב בקצרה (משפט או פסקה), או לשתף הורה ולבקש ממנו לתמלל את מחשבותיהם, תוך שמירה על פרטיות ואתיקה. יש לזכור שזו אינה מטלה לשם חיזוק יכולת הכתיבה ולכן חשוב להימנע מתיקון שגיאות כתיב, ניסוח וכד'.
  • שלב שלישי: מסירת המכתב
    הילדים יביאו למורה את המכתבים שכתבו. אם הנמען הוא דמות אמיתית (ולא דמות בדיונית כמו בדוגמה לעיל), ניתן להציע לתלמיד/ה לשלוח אליו את המכתב בדואר או במייל. המורה בוחר/ת אם לענות במכתב אישי לכל אחד, או לכתוב מכתב כללי לכל תלמידי הכיתה שבו יש התייחסות למכתבים השונים שהילדים כתבו. 

המלצה: כפתיחה לפעילות, או כחלק משיעור הסיכום, אפשר לקרוא את השיר: יש לי מחשבה בראש, מאת המשוררת נורית זרחי.

אפשר גם - מתקבלים ברגש

אפשר גם - מתקבלים ברגש

בתחילת היום המורה מקבל/ת את פני התלמידים אחד אחד בפתח הכיתה. 
על הקיר בכניסה תלוי שלט ועליו שלושה ביטויים גרפיים לרגש. 
כל ילד/ה מצביע/ה על הרגש שמאפיין אותם באותו רגע, והמורה ממלילה את שם הרגש (אתה שמח, את דואגת, אתה כועס...) והילד נכנס. 
לחילופין ניתן לקחת פתק רגשות ותלמיד המעוניין שהמורה תדע מהו הרגש איתו הגיע לכיתה, יניח את הפתק על שולחנה (מתאים לילדים צעירים בכיתות א-ב).

סרטונים

איך לנהל דיון רגשי בכיתה
איך לנהל דיון רגשי בכיתה
הבעת רגשות בגן
הבעת רגשות בגן
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.