חפש ב:

בחירה בדרכי הערכה על ידי תלמידים

למאגר הפרקטיקות
בחירה בדרכי הערכה על ידי תלמידים
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

הגברת המוטיבציה ללמידה, עידוד קבלת אחריות של התלמידים ללמידתם ואפשרות להעריך מגוון יכולות ולנטרל את ההטיות המתרחשות כשמעריכים את כולם בדרך אחידה.

הצעות למהלך

הגדרה
בפרקטיקה זו יש שתי דרכים עקרוניות לביצוע – להציע לתלמידים תפריט משימות הערכה, וממנו יבחרו משימה אחת או לאפשר להם חופש פעולה ליצור תוצר כלשהו שיבטא את מה שלמדו.

הכנת התפריט
נחשוב מראש, לפני שלב ההערכה (ורצוי בתחילת פרק הלימוד), על סוגים שונים של תוצרים שייחשבו מבחינתם מתאימים לביטוי הלמידה ולהערכתה בפרק לימוד זה ונכין הנחיות ביצוע לתוצרים השונים.

מחוון
כשנציג לתלמידים את האפשרויות השונות לבחירה, נגדיר גם את המחוון ואת אמות המידה להערכה.

בחירה
נאפשר לתלמידים להחליט באיזו ממשימות ההערכה שהצענו הם מעוניינים לבחור וננחה אותם להתחיל בביצוע המשימה.

דוגמאות
דרכי הערכה: מבחן, עבודה כתובה או חיבור (אפשר גם להציע בחירה בין כמה סוגי חיבורים או עבודות), מצגת (עם או בלי הצגתה מול קהל), בניית דגם, כתיבת סיפור, עשיית פרויקט, ציור או עבודת אומנות, קטע הצגה, סרטון, הכנת משחק על הידע הנלמד, תכנות יישומון או הקמת אתר וכדומה.

הֶרכב
אפשר להציע לתלמידים גם בחירה בין עבודה אישית לקבוצתית.

 

עוד רעיון

עוד רעיון

דוגמאות ליישום הפרקטיקה בתחומי דעת שונים
בתנ"ך נוכל לאפשר לתלמידים בסיום למידת הפרק לבחור פעילות: הכנת 'כרטיס ביקור' לאחת הדמויות; כתיבת מונולוג שבו 'משחקים' את אחת הדמויות ומספרים את סיפור הפרק מנקודת מבטה; סרטוט מפה של המרחב שבו התרחש הפרק וסימון מקום התרחשותם של האירועים העיקריים; ציור קומיקס המתאר את סיפור הפרק וכדומה.

במדעים נציע לתלמידים לבחור באחת האפשרויות: מבחן רגיל; תכנון מוצר טכנולוגי חדש המשתמש בידע שלמדנו והסבר כיצד הידע בא לידי ביטוי בפעולת המוצר; תכנון ניסוי (ואולי אף עשייתו) המעמיד את אחד העקרונות שנלמדו למבחן או מדגים את פעולתו.

טיפים

טיפים

מחוון ברור של אמות מידה להערכה חיוני לכיוון התלמידים אל מימוש מטרות הלמידה בתוצר שלהם ולהבטחת עמידתם בסטנדרטים גבוהים.

– כדאי לשלב בין פרקטיקה זו לבין הפרקטיקות של הערכה עצמית או הערכת עמיתים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

המוטיבציה של התלמידים
– מורים לרוב מעריכים תלמידים בדרך אחת ואחידה שהם מחליטים עליה. לחלופין אפשר להניח לתלמידים לבחור בין דרכי הערכה שונות ומגוונות, כל עוד הם מבטאים את הידע והמיומנויות שרכשו בתהליך הלמידה.


– מתן אפשרות בחירה בין דרכי הערכה מגבירה את המוטיבציה של תלמידים, הופכת את הערכת הלמידה למהנה וליצירתית וגם מצמצמת את הטיית השונות בין תלמידים, הטיה המשפיעה מאוד על הצלחה במבחנים.


– הגברת המוטיבציה ללמידה, עידוד קבלת אחריות של התלמידים ללמידתם ואפשרות להעריך מגוון יכולות ולנטרל את ההטיות המתרחשות כשמעריכים את כולם בדרך אחידה.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.