חפש ב:

בחירה בדרכי הערכה על ידי תלמידים

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

שיתוף התלמידים בבחירת דרך הערכה מועדפת, כדי לאפשר הערכה מותאמת למגוון כישורים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

יכולות להיות דרכים רבות ושונות להערכה של תהליכי למידה. למשל:

ראו גם בפרקטיקה: הערכה מסכמת

מהלך: "תפריט הערכה"

1. הגדרת התוצרים
נחשוב מראש, לפני שלב ההערכה (ורצוי בתחילת פרק הלימוד), על הסוגים השונים של תוצרים שייחשבו מבחינתו מתאימים לביטוי הלמידה ולהערכתה בפרק לימוד זה.
אפשר לעצב את ההצעות בדף הנראה כתפריט של מסעדה.

2. קביעת היקף וקווים מנחים לביצוע
נכין הנחיות ביצוע לתוצרים השונים ונגדיר את ההיקף של כל אחד מהם. לדוגמה:

  • עבודה בת חמישה עמודים
  • סרטון באורך שלוש דקות
  • הצגה בת 10 דקות עם 4-3 שחקנים
  • מצגת של 10 שקפים לפרזנטציה של 15 דקות
  • תערוכה של 7 ציורים

נגדיר את סוג המקורות שיש להתייחס אליהם. למשל:

  • ספרים, מאמרים
  • מקורות מידע מקוונים
  • איסוף נתונים בעזרת ראיונות, סקרים, שאלונים
  • ניסויים, תצפיות

נקבע מהן המיומנויות שיש להביא לידי ביטוי. למשל:

  • כתיבה רהוטה
  • דיבור בפני קהל
  • ביצוע ניסוי על פי שלבים מוגדרים

3. ניסוח מחוון
כשנציג לתלמידים את ה"תפריט" עם האפשרויות השונות לבחירתם, נגדיר גם את הקריטריונים להערכה – לאילו תוצאות אנחנו מצפים שיגיעו בכל אחד מהתוצרים. ראו גם: שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה

4. בחירת משימת הערכה
נאפשר לתלמידים לבחור באחת ממשימות ההערכה שהצענו וננחה אותם להתחיל בביצוע המשימה.

5. רפלקציה
לאחר קיום תהליך ההערכה, נבצע רפלקציה בעזרת השאלות:

  • האם תהליך ההערכה הזה התאים לי? למה?
  • על אילו חוזקות שלי זה מצביע?
  • האם הייתי מעדיפ/ה הערכה קבוצתית או אישית?
  • מה זה אומר על הדרך בה אני לומד/ת?
  • איך אדע שלמדתי? באילו כלים אשתמש?
  • איך מה שעשינו יכול לעזור לי במקרים אחרים שבהם אני נדרש/ת ללמידה?

ראו גם את הפרקטיקות:
מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמידים
שותפות לומדים בתהליך ההערכה: בחירת כלי ההערכה, הערכה עצמית והערכת עמיתים

עוד רעיון - תפריט מותאם אישית

עוד רעיון - תפריט מותאם אישית

בנוסף להצעות שלנו ב"תפריט", אפשר להזמין את התלמידים להציע רעיונות משלהם לתוצרי הערכה בהתאם לכישורים וליכולות שלהם, ולעבוד איתם יחד על גיבוש קריטריונים להערכת הפרויקט שהציעו.

אם התלמידים בחרו מבחר מגוון של דרכי הערכה, אפשר להציע להם להכין תערוכה מסכמת של תוצרים לאירוע שיא כיתתי או לחשיפה בפני כיתות מקבילות או בפני ההורים.

ראו גם: תערוכה וירטואלית

עוד רעיון - בלמו"ד

עוד רעיון - בלמו"ד

בביה"ס שקמה יד מרדכי פועלת התוכנית בירור, למידה, משמעות ודיאלוג (בלמו"ד). במסגרת היוזמה התלמידים בוחרים פריט תוכן מסוים שמעניין אותם מבין אוסף גירויים שהמורה הציגה לפניהם בנושא הנלמד, חוקרים אותו בעזרת הכלי מניפת חשיבה, וכל אחד מהם בוחר מה תהיה דרך ההערכה והתוצר שבאמצעותם ירצה להציג את שלמד על הנושא.

ראו בהרחבה: בלמו"ד

אפשר גם

אפשר גם

דוגמאות מתחומי ידע

בתנ"ך נוכל לאפשר לתלמידים בסיום למידת הפרק לבחור בין:

  • הכנת "כרטיס ביקור" לאחת הדמויות
  • כתיבת מונולוג שבו "משחקים" את אחת הדמויות ומספרים את סיפור הפרק מנקודת מבטה
  • שרטוט מפה של המרחב בו התרחש הפרק וסימון מקום התרחשות האירועים העיקריים
  • ציור קומיקס המתאר את סיפור הפרק ועוד.

במדעים נציע לתלמידים לבחור בין:

  • מבחן רגיל
  • תכנון מוצר טכנולוגי חדש המשתמש בידע שלמדנו והסבר כיצד הידע בא לידי ביטוי בפעולת המוצר
  • תכנון ניסוי (ואולי אף ביצוע) המעמיד את אחד העקרונות שנלמדו למבחן או מדגים את פעולתו

טיפים

טיפים

מחוון ברור של קריטריונים להערכה הוא חיוני כדי לכוון את התלמידים למימוש מטרות הלמידה בתוצר שלהם ולהבטיח עמידה בסטנדרטים גבוהים.

כדאי לשלב בין פרקטיקה זו לבין הפרקטיקה: שותפות לומדים בתהליך הערכה.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

לרוב מורים מעריכים את כל התלמידים בדרך אחת ואחידה שהם מחליטים עליה. אלטרנטיבה לגישה זו היא לאפשר לתלמידים לבחור בין דרכי הערכה שונות, כל עוד הם מבטאים את הידע והמיומנויות שרכשו.

מתן אפשרות בחירה בין דרכי הערכה מגבירה את המוטיבציה, הופכת את הערכת הלמידה למהנה ויצירתית וגם מצמצמת את הטיית השונות בין תלמידים המשפיעה מאוד על הצלחה במבחנים.

סרטונים

משחק טריוויה תחרותי: מורים מעבירים את זה הלאה
מורים מעבירים את זה הלאה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.