חפש ב:

מיפוי נתונים לתכנון ההוראה בכיתה

למאגר הפרקטיקות
מיפוי נתונים לתכנון ההוראה בכיתה
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

היכרות מעמיקה עם מצב התלמידים בכיתה כדי לקדם הוראה דיפרנציאלית ומענה לכל תלמיד/ה, בניית הערכה מעצבת במהלך הלמידה והשגת יעדי ההוראה.

הצעות למהלך

בסיס הנתונים
נתבונן באופן ביקורתי בנתונים שבידנו ונחשוב עד כמה הם משקפים את רמת הידע והמיומנויות של התלמידים, את מידת ההשקעה שלהם בלמידה, את הצרכים שלהם להשתפר. בין אם המיפוי הוא לימודי ובין אם הוא חברתי, על בסיס הידע להיות רחב ומגוון ככל האפשר ולא להסתמך רק על ציונים. להרחבת התמונה יכולים לתרום עבודות או שיעורי בית שהגישו התלמידים, מידת ההשתתפות בכיתה ותובנות שנאספו בשיחות אישיות עם התלמידים.

הכנת טבלה
נכין טבלה שאליה נכניס את כל הנתונים שאספנו, ערוכים על פי מרכיבים שנדמים לנו חשובים ביחס לנושא שנרצה למפות. למשל, כדי למפות את הפניות הרגשית של תלמידים ללמידה, נתייחס לרקע משפחתי, למצב חברתי, לקשר עם מבוגר משמעותי בבית הספר, לשליטה בידע קודם וכדומה. בכל רכיב נגדיר דרגות בין 1 ל-5. דוגמה לטבלה כזו אפשר למצוא בכלי המיפוי הכיתתי במעגלי ראו"ת, עמ' 4 (מתוך מרכז הידע של מכון אבני ראשה).

נערוך רשימה של הרכיבים הרלוונטיים, נגדיר מהי הרמה המיטבית הנדרשת בכל רכיב, נקבע מהי הרמה שמעל הסף ומהי דרישה מינימלית בו. נוודא שיצרנו מספיק דרגות אך נימנע מפירוט יתר שלא יאפשר קבלת תמונה כוללת.

ריכוז הנתונים
נרכז ונארגן את כל הנתונים: מבחנים, בחנים, שיעורי הבית ומשימות החקר שעשו התלמידים ביחידת לימוד מסוימת. על פי העדויות והנתונים נקבע מהי רמת השליטה של התלמיד/ה בכל אחד מרכיבי הידע. בהכנת מיפוי חברתי או רגשי, נאסוף את מרב המידע האפשרי מיתר המורים, משאלון לתלמידים, משיחות אישיות ומשיחות הורים, נשקלל אותו ונקבע מהו המצב של כל תלמיד/ה במדרג שיצרנו.

זיהוי מוקדי חוזקה/קושי
נסמן לעצמנו בצורה בולטת על גבי המיפוי את מוקדי הקושי ואת מוקדי החוזקה המרכזיים שעולים מתמונת המיפוי. נוכל לסמן את הקושי המרכזי של כל תלמיד/ה או את הקושי המרכזי של כלל התלמידים לפי המטרה והיעד שלנו. שיטה רווחת לסימון כזה היא שיטת הרמזור שבה אדום מסמן אתגר או קושי שיש לטפל בו בדחיפות; צהוב מסמן בעיה מקומית הניתנת לפתרון במשאבים מועטים או באופן פשוט יחסית ושיש לטפל בה כדי למנוע הידרדרות; ירוק מסמן שליטה והבנה טובה של החומר, מצב חברתי או רגשי תקין וכדומה.

ניסוח יעדים
לכל תלמיד/ה או קבוצת תלמידים ננסח לעצמנו: על אילו נתונים ביכולתי להשפיע? מה היעד שאליו ארצה לקדם את התלמיד/ה? האם כדאי לחלק אותו ליעדי ביניים? אילו פעולות עליי לעשות כדי להשיגו? מהם המשאבים הדרושים לכך? מהו פרק הזמן שכדאי להקציב לכך? כיצד יבואו לידי ביטוי התקדמות או שינוי לטובה? כיצד אעריך אותם? כיצד כדאי לשקף לתלמידים את תמונת המצב ואת התקדמותם בתוכנית הפעולה? כיצד נחגוג את ההצלחות שבדרך?

נחשוב כיצד נוכל לקדם את הצלחת התהליך: לאילו תלמידים יועיל תהליך משותף? לאילו נדרשת תשומת לב פרטנית? כיצד נרתום תלמידים לטובת חבריהם? אילו מורים נוספים מתמודדים עם אותם קשיים וכיצד נוכל לשתף פעולה? (למשל, יצירת קבוצות לימוד קטנות בעזרת עמיתים למקצוע, קבוצות חברתיות מונחות על ידי כלל המחנכים בשכבה וכדומה) כיצד יכולים ההורים לתרום להשגת היעד?

תוכנית פעולה
נסכם את היעדים וניצור תוכנית פעולה על ידי תכנון ציר זמן ברור שעליו נסמן את אירועי ההערכה, את הזמן שהקצבנו ליעדי הביניים ואת היעדים שהצבנו לכל תלמיד/ה או קבוצת תלמידים. נזכור לסמן היכן ומתי חוגגים הצלחות!

 

טיפים

טיפים

מרוב נתונים לא רואים את היעד: לפעמים פחות זה יותר, גם בהקשר של מיפויים ונתונים. אם נתונים מסוימים אינם מסייעים לתמונת המצב של הנושא או הבעיה שאתם רוצים לקדם, הניחו אותם בצד.

בשיטת הרמזור: לעיתים אנחנו נוטים להתמקד ב'אדום' ולהפנות אליו את מרב המשאבים. שימו לב שבתוכנית הפעולה שלכם יש מענה גם לטווח ה'צהוב' שנמצא רגע לפני וחִשבו כיצד אפשר להתערב שם כדי למנוע הידרדרות ל'אדום'. אל תשכחו לחשוב כיצד להמשיך ולקדם את ה'ירוק' שילך ויתחזק.

גלו גמישות והשאירו מקום לדינמיות של התלמידים. עודדו אותם להתאמץ ולעבור לקבוצת לימוד מתקדמת יותר או לשלב מתקדם יותר גם תוך כדי התוכנית.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.