חפש ב:

ויסות רגשי

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לתת בידי התלמידים כלים להכיל את רגשותיהם ולנהל את עצמם בצורה מושכלת מבלי שרגשותיהם ינהלו את התנהגותם. 

ויסות רגשי

ויסות רגשי

המושג 'ויסות רגשי' מתייחס ליכולת האדם למתן את עוצמת רגשותיו ולשלוט בביטוי ההתנהגותי שלהן.

מתי נתרגל פעילויות לוויסות רגשי?

  • במהלך יום הלימודים, כבדרך שגרה.
  • בעקבות מצבים מעוררי לחץ, כגון - תחילת היום, תחילת שיעור, לפני מבחן, לפני הופעה בטקס.
  • בעקבות אירועי חירום ומשבר מקומיים או רחבים יותר ועוד.

הצעות למהלך - הספר הנכון ברגע הנכון

הצעות למהלך - הספר הנכון ברגע הנכון

חשוב להדגיש שאין פתרון קסם אחיד שיתאים לוויסות רגשי לכל התלמידים. המורה צריכ/ה לעזור לכל ילד וילדה למצוא את הדרך המתאימה ביותר עבורם.

הספר הנכון ברגע הנכון הוא כלי משולב לוויסות רגשי גופני וקוגניטיבי, לשימוש עצמאי על ידי התלמיד/ה בעת הצורך.

נאפשר לכל אחת ואחד מהתלמידות והתלמידים להחליט מה הם חושבים שירגיע אותם במצבי לחץ. למשל: לחייך, לזכור שהרגש הזה טבעי, למצוא חבר/ה לשוחח איתו, תרגילי נשימה, תזוזה ופעילות גופנית, לחשוב על מקום אהוב, חיבוק, יציאה לטבע, ליטוף בעל חיים בפינת החי של בית הספר, שמיעת מוזיקה, קריאה ועוד.

  • מומלץ להדפיס את פלקט ה"ספרים" לתזכורת ולתלות בכיתה.
  • אפשר להכין קלפים עם הפתרונות השונים ולחלק לכל ילד/ה 5-4 קלפים לשימוש בעת הצורך.

הצעות למהלך - ויסות רגשי גופני

הצעות למהלך

ויסות רגשי גופני 

נשימה
נשימה עמוקה מרגיעה ומשפיעה לטובה על האדם. במצבי לחץ הנשימה מואצת והופכת למהירה, שטחית ולעתים אף מקוטעת. מודעות לנשימה והקפדה על "נשימה מלאה" מעודדות את הגוף להירגע ומאפשרות הקלה לגוף ולנפש.

נסביר לתלמידים: כאשר אתם חשים צורך להירגע או לצבור אנרגיה לעשיה, אתם מוזמנים "לנפח" בועות סבון (אמיתיות או דמיוניות).  נסו "לנפח" כמה שיותר בועות: צבעוניות, ססגוניות, בגדלים שונים – דמיינו שהבועות מתפזרות בחדר וממלאות אותו. כעת, נפחו בועת סבון גדולה, ממש גדולה, הכי גדולה… ועוד כשתיים - שלוש בועות סבון גדולות…  שימו לב - על מנת  לנפח בועת סבון גדולה עלינו לשאוף אוויר ולנשוף  באיטיות, כך גופנו מתמלא בחמצן הטוב.

תזוזה
להתרחק לרגע ולמצוא לעצמי מקום שקט ורגוע לנשימה ולהסדרת הרגש, קפיצה, ריצה ועוד

פעילויות הרפיית ג'יקובסון

נשאל את התלמידים כיצד הם מרגישים אחרי הפעילות ונתייחס לתחושות הגופניות ולרגשות המתעוררים בהם (לרוב התלמידים ידווחו על רגיעה, על יכולת לנשום ואף על יכולת לחשוב בשיקול דעת).

עוד רעיון

עוד רעיון

ויסות רגשי בינאישי – (חבר/ה)

רשימת 'אנשי הקשר שלי':

כחלק מתהליך ויסות עוצמת הרגש ומיתון התגובה ההתנהגותית נעודד את התלמידים לנקוט באסטרטגיה של שיתוף.
מהו שיתוף? פנייה לאדם משמעותי, תיאור התחושות שעולות בנו וההקשר שלהן בפתיחות ובגילוי לב.
לשם מה שיתוף? הדיבור אודות רגשות מורכבים מאפשר לפרט להתאוורר מהם, להתבונן עליהם לרגע מהצד ולעבד אותם. דיבור גלוי יכול לפוגג במעט את העוצמה הרגשית ולמתן את התגובה ההתנהגותית.
הטכניקה - זיהוי ופנייה לאנשי קשר שאיתם אני יכול לחלוק מצב מעורר לחץ ולמתן את החוויה הרגשית:
השלבים:

  1. נחשוב יחד עם התלמיד - מה צריך לאפיין את אנשי הקשר המועדפים? (זמינות, חוסר שיפוטיות, קירבה, פתיחות, נינוחים, לא קיצוניים, היכרות טובה, אכפתיות, הדדיות ועוד...)
  2. התלמיד יערוך לעצמו רשימה של כחמישה אנשי קשר מועדפים, אליהם יוכל לפנות עת יחווה סערה רגשית, לשתף, לחלוק ולשוחח.
  3. נעודד את התלמיד לפנות אל אותן דמויות, מבעוד מועד ולשתף אותן בבחירתו בהן כדמויות קשר לעת הצורך. בנוסף, נבקש מהן להעניק לו משפט או עצה שהוא יוכל לומר לעצמו, אם בעת סערה רגשית לא יוכל לדבר עימן בפועל. את המשפטים והעצות התלמיד ישנן לעצמו או יכתוב לעצמו במקום זמין (טלפון, יומן).
  4. בזמן אמת, לנוכח רגשות מורכבים או מציפים, התלמיד יוכל לפנות לאותן דמויות לשם שיתוף וסיוע, או לחילופין לומר לעצמו את ההיגד שהם העניקו לו.

אפשר גם

אפשר גם

ויסות רגשי-קוגניטיבי – (מחשבה)

בעקבות אירוע שהתרחש בכיתה עשויות לעלות בקרב התלמידים מגוון מחשבות ופרשנויות רבות ואולי אף רגש קשה שמעורר אי נחת בקרב חלק מתלמידי הכיתה. חשוב לבדוק האם יש דרך נוספת להבין את מה שקרה. (דרך שתוכל אולי להרגיע את "אי הנחת").

נעניק לתלמידים כלים להתנהלות מול מחשבות אוטומטיות ושליליות, למשל –

  1. "מסימן קריאה לסימן שאלה" – נעודד את התלמידים להתאמן על הצבת סימני שאלה בסוף מחשבות שליליות פסקניות – אף פעם אני לא מצליח! הופך ל – האם אף פעם אני לא מצליח? הצבת סימן השאלה מאפשרת לבחון את ההנחה האוטומטית.
  2. דיבור פנימי – כאשר עולה חשבה שלילית, נזמין אותם לעצום עיניים לחשוב על מילים טובות ומפרגנות לעצמי ו/או לחשוב על האופן בו אדם אהוב מביט עליהם, ולחשוב מה הוא היה אומר? באיזו מחשבה היה מחליף את המחשבה האוטומטית. לחילופין אפשר להשתמש במאגר משפטים שמכינים מבעוד  מועד כגון (כשאני מתאמץ אני מצליח, אני מצליח בתחומים שאני אוהב ועוד)
  3. להיזכר בדברים:
  • להיזכר בשמות של אנשים שאני אוהב ושאוהבים אותי
  • להיזכר במקום בטוח ואהוב שמשרה עלי בטחון ונינוחות

טיפים

טיפים
  • יש חשיבות שהמורה תתרגל על עצמה שיטות לוויסות עצמי בטרם תעבוד על כך עם תלמידיה.
  • המורה תבצע את המשימה שנתנה לתלמידים יחד איתם, כדי להדגים עבורם את הטכניקה.
  • המורה תתרגל את השימוש בכלי כדי שיהפוך נגיש ומוכר עבור התלמידים.

סרטונים

אריק איינשטיין – פסק זמן
אריק איינשטיין – פסק זמן
שלום חנוך – למה לי לקחת ללב
שלום חנוך – למה לי לקחת ללב
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.