חפש ב:

תמיכה בלומד העצמאי בסביבה הדיגיטלית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

קידום עצמאות הלומד/ת בלמידה בסביבה הדיגיטלית

הצעות למהלך

הצעות למהלך

סביבה דיגיטלית בהקשר זה מתייחסת למרחב למידה דיגיטלי כיתתי: מרחב לניהול למידה שבו למורה יש אפשרות לערוך תכנים, להקצות משימות לתלמידים ולתמוך בהם מרחוק בתהליכי הלמידה שלהם. תמיכה כזו דורשת מהמורה לבצע את הפעולות הבאות:

א. הקמת מרחב למידה דיגיטלי והכנסת התכנים הרצויים.
ב. התאמת המשימות במרחב הדיגיטלי לשונות בין התלמידים על ידי ניסוח הנחיות מתאימות והקצאת משימות מסוגים שונים.
ג. שילוב מגוון כלים דיגיטליים המותאמים למרחב הלמידה.
ד. מתן משוב מותאם לכל לומד/ת וליווי הלומדים בעבודה במרחב הדיגיטלי.

מהלך: ליווי אישי ללומדים בסביבה דיגיטלית

א) הקמת מרחב למידה דיגיטלי והכנסת התכנים הרצויים

  1. פותחים מרחב למידה דיגיטלי באחת הסביבות הנתמכות על ידי משרד החינוך.
  2. מארגנים תכנים ויוצרים משימות במרחב הדיגיטלי. דוגמאות:
  3. נעזרים בסרטוני הדרכה והשראה:

ב) התאמת המשימות במרחב הדיגיטלי לשונות בין התלמידים 

1. ניסוח הנחיות מתאימות לרמת הלומדים והעדפותיהם.
לדוגמה: לתלמידים מסוימים ניתן לתת הנחיה לאתר מידע בעצמם ולנסח שאלת חקר, ולתלמידים אחרים יש לתת מקורות מידע שהוכנו מראש ותבנית לניסוח שאלת החקר.

2. הקצאת משימות מסוגים שונים.
לדוגמה: במשימה בנושא "המסע של שי לישראל" (כדי לצפות בתבנית המוכנה היכנסו לקלאסרום במחשבכם והכניסו את הקוד: mmilmva), מופיעה משימה בנושא שינוי שמותיהם של עולי אתיופיה לשמות עבריים. התבנית כוללת שתי אפשרויות לאותה משימה: א) סקר ב) טבלה. ניתן להוסיף אפשרויות נוספות כגון ציור, הצגה, שיר וכד'.

דוגמאות למשימות מסוגים שונים:

ג) שילוב מגוון כלים דיגיטליים בתוך מרחב הלמידה הדיגיטלי 

בכל משימה שמוסיפים למרחב הדיגיטלי, משלבים מספר אפשרויות של כלים דיגיטליים בהתאמה למטרות ההוראה ולשונות הלומדים.

לדוגמה: אם המטרה היא העלאת ידע קודם של הלומד/ת, ניתן להציע שימוש במגוון כלים:

 

ד) מתן משוב מותאם לכל לומד/ת וליווי הלומדים בעבודה במרחב הדיגיטלי

  1. אמצעים המאפשרים לתלמיד/ה לשאול שאלות את המורה. לדוגמה:
  1. אמצעים המאפשרים לתלמיד/ה לנהל יומן למידה דיגיטלי אישי, ולמורה לעקוב אחרי היומן ולתת משוב מקדם למידה. לדוגמה:
  1. מתן משוב לקבוצה או לצוות תלמידים:

המורה פותח/ת מסמך שיתופי בו כל חברי הקבוצה יכולים לכתוב והמורה יכול/ה לתת משוב וללוות את תהליכי הלמידה.

להרחבה:

שימו לב! במהלך העבודה במרחב הלמידה הדיגיטלי חשוב לשמור על כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית

עוד רעיון

עוד רעיון

כלים דיגיטליים לניהול משימות התלמיד/ה

בכל אחת מסביבות הלמידה הדיגיטליות התלמידים יכולים להשתמש בכלים לארגון המטלות ולניהול אישי של המשימות שלהם. לדוגמה:

שילוב כלים דיגיטליים לעזרת המורה בארגון המשימות

ניתן לשלב בסביבת הלמידה קישורים לכלים דיגיטליים חיצוניים, כגון:

אפשר גם

אפשר גם

שימוש במשחוק למעקב אחר הלמידה ומתן משוב

ניתן להיעזר באפליקציות המאפשרות מתן משוב בדרך משחקית. לדוגמה: Class Dojo

האפליקציה מאפשרת מעקב ומתן משוב מיידי לתלמיד לפי קטגוריות כגון ביצוע משימות, זריזות, שיתוף עמיתים, העמקה, הרחבה, יצירתיות, מקוריות וכד'.

ניתן להוסיף קטגוריות שונות לביצועים באופן המותאם אישית לכל תלמיד/ה. המעקב מסייע להתכוונן אל כל תלמיד/ה באופן מותאם.

ראו: מדריכים לאפליקציה

ראו גם: שילוב אמצעי קצה לניהול כיתה

טיפים

טיפים

מומלץ לנהל שיחות אישיות עם תלמידים גם בתקופות של למידה מרחוק. ראו בפרקטיקה: ניהול שיחה אישית עם תלמידים

חשוב לגוון גם בסוגי המשימות לביצוע וגם בדרכים האפשריות להגשת התוצרים.

סרטונים

סרטון לפני ואחרי  Class Dojo
סרטון לפני ואחרי Class Dojo
משוב מורה על קבצי גוגל דוקס
משוב מורה על קבצי גוגל דוקס
תגובה לעבודה אישית בסביבת גוגל קלאסרום
סביבת גוגל קלאסרום
יומן למידה אישי
יומן למידה אישי
יומן גוגל קלאסרום ויומן גוגל
יומן גוגל קלאסרום ויומן גוגל
דיוור גיליון ציונים לתלמיד
דיוור גיליון ציונים לתלמיד
הסביבה הדיגיטלית שלי: גוגל קלאסרום
הסביבה הדיגיטלית שלי
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.