חפש ב:

הבניית כללי כיתה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

קידום אקלים כיתתי, התנהלות מכבדת ותרבות כיתתית מיטביים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

1. כללי ברזל
נחשוב מהם כללי הברזל שלנו בכיתה, אותם כללים עליהם לא נרצה לוותר. (כדאי להתייעץ עם מורים אחרים).

2. שיתוף תלמידים
נשתף את התלמידים בכוונה לקבוע את כללי הכיתה ביחד ונתאר את שלבי התהליך ואת מטרותיו. נשאל את התלמידים –

  • מה זה כלל?
  • מדוע צריך כללים?
  • אילו כללים בכיתה משרתים אותנו היטב?

דוגמאות לכללי כיתה:

  • הזמנת כל הילדים לימי הולדת
  • התחשבות בילדים אלרגיים
  • תורנויות ניקיון בכיתה
  • סיוע לתלמידים חולים בהשלמת שיעורי בית
  • הקשבה לדברי האחר, שמירה על סדר דיבור

3. רגע אישי
נבקש מהתלמידים לכתוב על פתק, כל תלמיד/ה בנפרד, שלושה כללים שהכי חשובים להם כדי שתהיה אווירה מכבדת ולימודית בכיתה.

4. שיתוף בזוגות וברביעיות
כל שני תלמידים משתפים בכללים שלהם ומקיימים שיחה קצרה.
לאחר מכן כל שני זוגות מתחברים לקבוצות של 4 ומנסחים 3-5 כללים המוסכמים על כולם.

5. הצגה במליאה
כל קבוצה מציגה את הכללים המוסכמים עליה וכותבים אותם על הלוח בצד אחד.
כללים שלא מוסכמים נכתבים בצד אחר של הלוח.
מקשיבים לכל הקבוצות ומדגישים כללים שחוזרים על עצמם.

6. "עשרת הדיברות" שלנו
נבחר את "עשרת הדיברות" או "חמשת הכללים" לכיתה.
אם אין הסכמה, מקיימים הצבעה ובוחרים את הכללים שקיבלו הכי הרבה קולות.

7. חגיגה
נסיים במילות עידוד, אמון ואמונה בתהליך ובכללים שנבחרו.
נכתוב את הכללים על בריסטול, או כל אפשרות אחרת של הצגת הכללים בצורה בולטת וקבועה.
נקיים טקס חתימות חגיגי.

עוד רעיון - כללים וחירויות – חובות וזכויות

עוד רעיון - כללים וחירויות – חובות וזכויות

פעילות זו יכולה לשמש כהכנה לקביעת כללי הכיתה, לאחר שנבחן יחד עם התלמידים מה פירושם של כללים וחירויות, או של חובות וזכויות, במציאות שמחוץ לכותלי הכיתה.

1. הגדרות
נבקש הסבר (מהצעירים יותר) או הגדרה (מהבוגרים יותר) למילים: זכות, חובה, חירות ו-חוק, כולל דוגמאות. למשל:

  • זכות טבעית לאוויר (אסור לדרוש כסף על אוויר)
  • חובה אזרחית לשלם מיסים או חובת נימוסין לברך לשלום
  • חירות להשתמש במרחב הציבורי באופן שוויוני (למשל להתנדנד בנדנדה בגן המשחקים)
  • חוק להולכי-הרגל לחצות כביש במעבר חצייה, או מצוות כיבוד הורים

2. משחק בקבוצות

  • נחלק לכל קבוצה דף עם ציור פירמידה ריקה, וכרטיסיות עם המושגים הבאים: תקנה, חוקה, חוזה, חוק טבע, הסכם, חוק יסוד, צו חירום, חוק, תקנון בית ספר, כללי כיתה.
  • כל הקבוצה צריכה לסדר את המילים על גבי הפירמידה, מהמושג המציין משהו שמחייב את כולם והוא לא משתנה, ועד המושג המציין משהו שמחייב רק אנשים מעטים או אנשים בקבוצה מסוימת לפרק זמן מסוים.
  • לדוגמה: חוק המשיכה (גרביטציה) הוא כולל וקבוע, ואילו חוקי משחק שאני ואחי ממציאים מחייבים רק אותנו למשך זמן המשחק בלבד. 

3. שיתוף ודיון במליאה

  • לאחר שהקבוצות סיימו, נתכנס במליאה ונמלא ביחד את הפירמידה. נבקש גם דוגמאות מחיי התלמידים.
  • למשל: אסור להרוג, אבל בשעת מלחמה אפשר ואפילו צריך להרוג את האויב. החוק הכללי יותר הוא חוק שנובע גם מעשרת הדיברות ("לא תרצח") וגם מחוקי המדינה, אך ללוחמים בשעת לחימה יש הוראות פתיחה באש. כאשר חייל יוצא הביתה, הוא נתון שוב תחת החוק האוסר להרוג שהוא חוק כולל יותר ומחייב את כולם. 
  • דוגמה נוספת: יש כלל של קבוצת ווטסאפ למשל שאסור להפיץ בה כל פרסומת עסקית. זה מחייב את מי שרוצה להיות בקבוצה הזו ביחס לפעילות בתוך הקבוצה ולא חייב להיות רלוונטי לקבוצות אחרות או להקשרים אחרים.
  • במליאה נקיים דיון בשאלה מהי מטרת בית הספר: לשם מה אנחנו באים אליו כל יום? מתוך כך נסיק מהן זכויות היסוד של התלמידים ושל המורים – הזכות ללמוד ולהתפתח, הזכות למרחב מתאים ללמידה ולהתפתחות, הזכות לרכוש השכלה, מיומנויות וערכים. אפשר בשלב זה לשתף מדוע בחרנו לעסוק בחינוך ובהוראה.
  • חשוב לא לחשוש מגישות שונות. אפשר להתייחס ל"סתירה" שעל פי החוק בישראל, הזכות לבוא לבית הספר היא למעשה חובה (חוק חינוך חובה). נחשוב יחד מה הייתה כוונת המחוקק.
  • נבקש לקשור יחד זכויות וחירויות עם חובות וכללים – נשאל איך הם קשורים אלה לאלה? למשל: מצד אחד יש לי זכות לחיות ואני רוצה להתהלך ברחוב ללא חשש שמישהו ירביץ לי או יגנוב ממני. מצד שני יש לי חובה להישמע להוראות המשטרה כי היא זו ששומרת על החירות שלי למוגנות במרחב הציבורי.
  • ננסה לחבר באופן דומה בין חירויות וכללים בהקשר הכיתתי. לדוגמה:
    • חירות 1: אנחנו רוצים להרגיש שייכים
    • כלל 1: נכבד את האחרים ולא נעליב ונחרים
    • חירות 2: אנחנו רוצים ללמוד בהנאה
    • כלל 2: ננהג בסבלנות וכשלא נבין המורים יסבירו עד שנבין
    • חירות 3: אנחנו רוצים ללמוד בכיתה מסודרת ונעימה
    • כלל 3: נשמור על הניקיון, על הציוד ועל הריהוט בכיתה

אפשר גם - דמיון מודרך

אפשר גם - דמיון מודרך

דמיינו כיתה מושלמת...
כיתה שבה יש אווירה של כבוד.
כיתה שאתם שמחים להגיע אליה.
מותר בה...
אסור בה...

אפשר גם - העמקה וחיבור למורשת היהודית: מיהו בן חורין?

אפשר גם - העמקה וחיבור למורשת היהודית: מיהו בן חורין?
  1. סיעור מוחות
    נעשה סיעור מוחות וננסה לבנות משפחת מילים הקשורה למילה חופש ומשפחת מילים הקשורה למילה חירות. מתוך כך נגיע למילה – בן/בת חורין.
  2. המשגה
    בן חורין פירושו שאיננו עבד. נסביר כי במשנה נאמר: "לְפִיכָךְ אָנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת... לְמִי שֶׁעָשָׂה לָנוּ וְלַאֲבוֹתֵינוּ אֶת כָּל הַנִּסִּים הָאֵלּוּ וְהוֹצִיאָנוּ מְעַבְּדוֹת לְחֵרוּת" ( פְּסָחִים י, ה).
    בן חורין פירושו שאינו שייך או אינו רכוש של אדם אחר. עם זאת, כל בן חורין יש לו זכויות וחובות: הוא איננו משוחרר מאלה. אם לא יעמוד בחובות הרי שהוא עלול למצוא את עצמו מאבד את מעמדו כבן חורין ולהפוך לאסיר בכלא...
  1. כתיבה יצירתית
    נמשיך במשימת כתיבה יצירתית. כל תלמיד/ה או כל צמד ישלים עד עשרה משפטים:
  • בן חורין הוא …
  • בת חורין היא …
  • בן חורין הוא …
  • בת חורין היא ...

חובה להשתמש בכל משפט באחת מהמילים הבאות: חובה או חובות, זכות או זכויות, אחריות

אפשר גם - שיחה אמפתית עם מי שהפר את כללי הכיתה

אפשר גם - שיחה אמפתית עם מי שהפר את כללי הכיתה

במקרה שבו אחת מתלמידי הכיתה הפר את הכללים שנקבעו במשותף, נקיים איתו שיחה מנקודת מבט אמפתית.

  1. נבקש מהתלמיד/ה לתאר במה הפר/ה את ההסכם של כללי הכיתה. נעשה זאת ללא שיפוטיות.
  2. נביע צער על הפרת הכללים ונשאל: האם את/ה מסוגל/ת לעמוד בכלל זה בהמשך? מה יכול לעזור לך בכך?
  3. נקשיב ונשאל: האם תרצה/י לקבל החרגה אישית מסיבה כלשהי? בחירת המילים בשיחה היא חשובה ויש להפעיל רגישות רבה. ננסה ליצור רגע של קרבה לא מאיימת.
  4. אפשר להחריג תלמידים מההסכם במקרים מסוימים. למשל, אם התפרצת על תלמיד/ה אחר/ת, תבקש/י סליחה ותוכל/י לצאת לסיבוב התאווררות מחוץ לכיתה. חשוב ליידע את התלמידים שפלוני קיבל החרגה ולהסביר מדוע באופן שלא יפגע בפרטיות. 
  5. אפשר לתת לתלמיד/ה הקלה כגון אפשרות להפר סעיף מסוים פעם בחודש, לדוגמה. זה משדר התחשבות וגמישות (כמובן כל עוד אין פגיעה באחרים בשל כך). 
  6. אם ההפרה הייתה חמורה נוכל לבקש מהתלמיד/ה להציע אופן פיצוי. לעיתים תלמידים מחמירים עם עצמם ויש לשים לב ולמתן את ההצעה בהתאם לצורך. הסנקציה צריכה להיות מידתית ובהקשר למעשה. עדיף תמיד שהתהליך יהיה שקוף לשאר התלמידים, אך תוך גילוי רגישות להכריע בין הזכות לפרטיות לבין זכות הציבור לדעת.

סרטונים

כללים לשיעור בכיתה
כללים לשיעור בכיתה
משמעת מתוך משמעות
משמעת מתוך משמעות
פלאפונים בשיעור? מרכז הסימולציה
פלאפונים בשיעור?
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.