חפש ב:

חיפוש רעיונות יצירתיים ופתרונות חדשים לאתגרים ולבעיות חיים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לדרבן את המוח לעבור לקו מחשבה חדש, כדי למצוא תשובות שונות ופתרונות חדשים לאתגרים במציאות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השימוש בטכניקות השונות המוצגות כאן יכול לשמש כאשר:

  • מחפשים רעיון או פתרון לאתגר או לבעיה כלשהי, והרעיונות שעולים אינם מספיק מגוונים או מקוריים.
  • נדרשת נקודת מבט רעננה ויוצאת דופן על העניין הנדון.
  • רוצים להמציא או לפתח משהו חדש ומיוחד.
  • מרגישים תקועים עם משהו ולא מצליחים להשתחרר מקו מחשבתי קיים.
  • רוצים לבטא ולהביע רעיון או מושג מופשט.

בכל הטכניקות שיובאו כאן אין נכון או לא נכון: כל אחד יוצר את המשמעויות והקשרים האישיים שלו, וככל שהשונות בין האנשים תהיה גדולה יותר – יש סיכוי שהקבוצה או החברה תוכל להפיק יותר.

ראו גם את הפרקטיקות:

הצעה למהלך: הזרה = הפיכת המוכר לזר (סינקטיקה)

לפניכם רעיונות למגוון תרגילים שיוצרים הזרה, והופכים את המוכר לנו למשהו זר ומוזר:

  • א' כמו ב'
    נציג לכיתה ארבעה מושגים. למשל: מורה, לוחם אש (כבאי), אנציקלופדיה, רופא.
    נבקש מהתלמידים להסביר איך מושג א' הוא כמו מושג ב'.
    לדוגמה: איך מורה היא כמו לוחמת אש? איך רופא הוא כמו אנציקלופדיה?
  • מכנה משותף
    נציג לכיתה מספר תמונות, איורים או דימויים חזותיים אחרים.
    למשל: כדור, מלונה, עוגה, משולש, משושה, מספרים (3, 8, 25), מסילת ברזל, חתול, רמזור, קובייה
    ראו: דף עם גירויים חזותיים להדפסה
    נבקש מהתלמידים למצוא קשרים בין שניים מהדימויים המוצגים בגיליון. לדוגמה:
    - המלונה והמשולש דומים בצורה (של הגג)
    - בקובייה יש 8 קודקודים
    - הכדור הוא ראשו של ליצן והמשולש הוא הכובע
  • חיבורים יצירתיים
    נחלק את הכיתה לצוותים של 3-2 תלמידים. כל קבוצה מקבלת גיליון שיחולק ל-4. נדריך את התלמידים:
    - חשבו אילו נושאים מעניינים אתכם. למשל: כדורגל, אוכל, משחקי מחשב...
    - בחרו נושא אחד ומצאו דוגמאות ל-4 סוגים או מרכיבים של הדבר הנבחר.
    למשל, אם בחרתם אוכל – פיצה, גלידה, תפוח עץ, מים.
    - כתבו את ארבעת המרכיבים הללו, אחד בכל רבע של הגיליון שלכם.

    נציג בפני התלמידים את נושא השיעור, ונבקש מהם למצוא חיבורים ולהסביר איך נושא השיעור הוא כמו הפריט שרשום בראש כל ריבוע בגיליון שלהם.
    לדוגמה: אם נושא השיעור הוא פוטוסינתזה, התלמידים יסבירו –
    - פוטוסינתזה היא כמו מים כי היא הכרחית לקיום של העולם
    - פוטוסינתזה היא כמו תפוח עץ כי היא קשורה לעולם הצמחים
    - פוטוסינתזה היא כמו גלידה כי....
    - היא כמו פיצה כי.....

  •  מה הקשר
    נתלה על הקיר מספר תמונות. למשל: נוף הררי, שוּק, מנת פלאפל, ציור של פיקאסו וכד'.
    נציג לכיתה את הנושא עליו נלמד. למשל: בריאות – בריאות פיזית, נפשית, אברי הגוף וכד'.
  • נבקש מכל תלמיד/ה לעמוד ליד תמונה המייצגת באופן הטוב ביותר בריאות, לפי תפיסתו/ה. נוצרות קבוצות של תלמידים שנעמדו ליד אותן תמונות.
  • כל אחד ואחת מחברי הקבוצה שליד אותה התמונה צריכ/ה להסביר לאחרים באיזה אופן התמונה מייצגת את הנושא.
    לדוגמה: אם מישהו בחר לעמוד ליד התמונה של מנת פלאפל, ההסבר יכול להיות:
    - בריאות מושפעת מהמזון שאנחנו אוכלים
    - הגוף שלנו הוא כמו פיתה: יש בו את האברים השונים ואצל אדם בריא המרכיבים נפרדים והכול פועל בהרמוניה כמו שילוב הטעמים בפלאפל...
    - כדי להיות בריא/ה צריך לאכול חצי ממה שאנחנו רגילים (כמו חצי מנה פלאפל...)

דגשים לכל התרגילים

  • הזרה יכולה לשמש לכל מטרה הדורשת התבוננות רעננה, יצירתית, אחרת מהמקובל, וכן לביטוי מושגים מופשטים באופן מוחשי – לכתיבה, לביטוי אומנותי חזותי, מוזיקלי, תנועתי וכד'; היא מועילה לתכנון או לעיצוב מוצר או מבנה כלשהו, ובהקשר של למידה היא יכולה לשמש גם להערכת הבנה ולעורר חקירה של דבר חדש.
  • בחרו מושגים או חפצים שאינם קרובים אחד לשני: ככל שהמושגים רחוקים יותר, תידרש יצירתיות רבה יותר.
  • כאשר בוחרים נושאים להזרה אפשר לרשום ארבעה פריטים מאותו נושא, או שניים מנושא אחד ושניים מנושא אחר.
  • הזרה יכולה להתקיים בדרכים שונות, בעזרת דימויים חזותיים, ביציאה החוצה, בהתבוננות מהחלון ובפתרון בעיות חיים "אמיתיות". מה שחשוב זה זיהוי יחסי הגומלין בין הנושא הנדון והגירוי הנבחר.

דוגמאות לשימוש בהזרה מתחומי הדעת

עוד רעיון - מטריצה להעלאת רעיונות

עוד רעיון - מטריצה להעלאת רעיונות

זהו כלי ליצירת אילוצים לרעיונות חדשים ולאפשרויות לא רגילות ומקוריות. הוא יכול לשמש כגירוי לכתיבת סיפור, להמצאת מכשיר וגם להערכת הבנה של עקרונות בתחום הדעת. למשל: התאמת מבנה לתפקוד בביולוגיה, תכנון ישובים בגיאוגרפיה, פתרון בעיה חברתית בשיעור אזרחות וכד'.

הכנה

  • נכין טבלה שבה חמישה טורים ואחת עשרה שורות.
    ניתן להיעזר בטבלה המצורפת
  • בטור הימני, מהתא השני ומטה, נכתוב את הספרות 9-0.
  • הכותרות של העמודות האחרות תלויות בתחום או במשימה שעומדים לעשות.
    הדוגמה שלהלן תתייחס לכתיבת סיפור או תסריט, או להמצאה של מכשיר.
  • המרכיבים הבסיסיים לסיפור טוב הם: דמויות, מקום ההתרחשות, מטרות הגיבור ואילוצים.
    בראש כל עמודה נכתוב את אחד המרכיבים הללו.

 הפעלה

  • נחלק לתלמידים את הטבלאות. במשבצת שבפינה השמאלית העליונה בכל טבלה, התלמידים ירשמו את ארבע הספרות האחרונות של מספר תעודת הזהות שלהם או של מספר הטלפון האישי.
  • נמלא את הטבלה על פי הכותרות באופן הבא:
    - בקשו מהתלמידים ש'יזרקו' 10 דמויות (מציאותיות או בדיוניות).
    רשמו כל דמות בתא אחד בעמודת הדמויות.
    - בקשו מהתלמידים ש'יזרקו' 10 מקומות שונים ומגוונים.
    יכול להיות מקום ספציפי (ירושלים, תיאטרון הבימה, מפל התנור) או מקום תיאורי (מעמקי הים, ענן, ראש הר). רשמו כל אחד מהמקומות באחד התאים בעמודת מקום.
    - בקשו מהתלמידים להעלות 10 מטרות העשויות להיות לאנשים בחיים.
    למשל: השכלה, פרנסה, להיות מקובלת, אהבה, תפקיד טוב בצבא...
    רשמו כל אפשרות כזו באחד מהתאים בעמודת מטרות.
    - בקשו מהתלמידים להעלות 10 אילוצים שיכולים להיות לאנשים בחייהם.
    למשל: מחלה, חוסר כסף, השכלה לא מתאימה, שיטפונות, בצורת...
    רשמו כל אפשרות באחד מהתאים בעמודת אילוצים.
  • עכשיו, כשהטבלה מלאה ברעיונות בכל אחד ממרכיבי הסיפור, כל תלמיד "יגריל" את יסודות הסיפור שעליו לכתוב, בעזרת המספר שכתבנו בהתחלה בפינה השמאלית של הדף. למשל, אם המספר שכתבנו הוא 3572:
    • נקיף את המילה בעמודת הדמויות הנמצאת בתא שמספרו כספרה הראשונה (3)
    • בעמודת המקום נקיף את המילה בתא שמספרו כספרה השנייה (5)
    • בעמודת המטרות נקיף את המילה שבתא שמספרו כמו הספרה השלישית (7)
    • ובעמודת האילוצים נסמן את התא שמספרו כספרה האחרונה (2)
    • באופן הזה, גם אם כל מרכיבי הטבלה זהים אצל כולם, כל תלמיד/ה כותב/ת למעשה סיפור ייחודי ואחר, המותנה בצירוף המקרי של המרכיבים שסומנו בטבלה האישית.

    ראו: דוגמה למטריצה להעלאת רעיונות לכתיבת סיפור

דוגמה לשימוש בתחום דעת: אקולוגיה

  • אם רוצים לבדוק האם התלמידים הבינו את הרעיון של התאמת מבנה לתפקוד, המשימה יכולה להיות לתכנן יצור שיתאים ביותר לתנאים מסוימים.
  • בראש העמודות אפשר לכתוב את הכותרות הבאות: מקום גיאוגרפי/טופוגרפי, מזג אוויר, משאבים, אילוצים.
  • מהלך העבודה הוא כמו שתואר לעיל, ולבסוף התלמידים אמורים לתכנן בעל חיים שיתאים לתנאים הללו ולדעת לנמק את התכנון בהתאם לתנאים המוכתבים.

ראו: דוגמה למטריצה להעלאת רעיונות לתכנון יצור חי

עוד רעיון - גרייה אקראית

עוד רעיון - גרייה אקראית

גרייה אקראית מובילה להפעלה של חלקי מוח מגוונים, שלא תמיד מופעלים בעת חשיבה על אתגר מסוים. כאן נפעיל חושים ואינטליגנציות שונות ומגוונות, ולשם כך דרושים מגוון עזרים, אביזרים וגירויים.

הכנה

נכין גירויים רבים שיפעילו את מרב החושים, למשל:

  • תבלינים: נענע, לואיזה, קינמון, ציפורן, אורגנו...
  • מעוררי טעם: סוכריות בטעמים שונים ומובחנים, סוכר, מלח, זיתים...
  • צילומים: טבע, אנשים, מכונות, אוכל, עולם שאינו חי...
    (רצוי לא לכלול אנשים מפורסמים, סמלים מסחריים, נושאים שבמחלוקת)
  • כלי מוזיקה או מחוללי רעש: פעמונים, משולש, כלי הקשה קטנים, מפוחית, משרוקית...
  • חפצים למגע: מגנטים, בדים, דברים דוקרים, כריות רכות...
  • רשימת מילים

הפעלה

כאשר עובדים על אתגר כלשהו או בעיה ומנסים לחפש רעיונות ופתרונות, ומרגישים שתקועים או שעולות אפשרויות נדושות או מעטות מדי, אפשר לתת לכל תלמיד/ה או קבוצה גירוי כלשהו, ולתת למשתתפים להתנסות בו.

  • אילו רעיונות עולים בראשכם בעקבות החוויה החושית?
    למשל: האם אתם חושבים אחרת על הבעיה לאחר הרחת התבלינים? או לאחר הנגינה בכלי ההקשה?
  • ערכו רשימה של האפשרויות והרעיונות החדשים שעלו לאחר ההתנסות בגירוי.

שימו לב!

  • גירויי ריח: עדיף  לא חריפים מדי (פלפל), שלא יגרמו לאי נעימות. כמו כן, עדיף מקורות ריח טבעיים ולא מלאכותיים שעוצמתם חזקה ויכולה להיות מופצת גם לאחרים.
  • טעם וריח: כדאי להכין שקיקים קטנים ובהם התבלינים או הסוכריות בכמות קטנה, כיוון שהמטרה היא להפעיל אזורים אחרים במוח ולא להשביע רעב או להפיץ ריח בכל החלל.
  • מומלץ שהגירוי של חוש הטעם (סוכריות למשל) יהיה עטוף במקור, כדי למנוע לכלוך ומגע יד וכדי לאפשר לילדים לדעת בדיוק במה מדובר (כשרות, אלרגנים).
  • בכל הזדמנות עדיף לתת סוג אחד של גירוי כדי לא ליצור עומס (עודף גרייה).
  • אם מישהו נתקע ולא מצליח להתחבר לאחד מסוגי הגירוי, ניתן להחליף.
  • אפשר להשאיר בחדר מגוון גירויים וכל אחד ייקח את סוג הגירוי המתאים ביותר עבורו. אך, כדאי להמליץ לכל אחד להשתמש במגוון גירויים.
  • גרייה אקראית יכולה להעשיר שימוש בכלים אחרים, כמו למשל: סיעור מוחות כתוב או בעל פה.
  • תנו זמן לחוות את הגירויים השונים ועודדו את התלמידים לשהות עם החוויה.
  • אם התלמידים מתקשים להעלות אפשרויות בעקבות החוויה הציעו להם לחשוב:
    • מה מזכירה לכם ההתנסות?
    • כמו מה אתם מרגישים בעת החוויה החושית או בעקבותיה?
    • העלו אפשרויות הקשורות לזיכרון או להרגשה שהייתה לכם.

אפשר גם - קשרים מאולצים

אפשר גם - קשרים מאולצים

פרקטיקה זו יכולה לעזור לנו להיחלץ מתקיעות מחשבתית בעת הסתעפות, להעלות אפשרויות מקוריות ומגוונות, ולשנות את נקודת המבט שלנו על ידי גילוי קשרים חדשים בין דברים.

  • ציירו קו לאורך מרכזו של דף, כך שייווצרו שני טורים.
    אפשר להיעזר במארגן הגרפי המצורף
  • כותרת העמודה השמאלית תהיה "עמודת תובנות", ושם תכתבו מהו האתגר או הנושא שלגביו ברצונכם להגיע לתובנות – לתשובות ופתרונות חדשים.
  • כותרת העמודה הימנית תהיה "עמודת גירויים", ושם תכתבו את שם הגירוי המשמש אותנו לשחרור היצירתיות (מילה או מושג כלשהו).
  • מלאו את "עמודת הגירויים" –
    • רשמו תיאורים ותכונות רבים ככל האפשר של הגירוי.
    • נסו לתאר את הגירוי באמצעות ביטויים הכוללים יותר ממילה אחת (אך לא לוותר על תיאורים בני מילה אחת).
    • נסו למצוא ביטויים המתאימים במיוחד לתיאור גירוי זה ולא של דברים אחרים.
  • מלאו את "עמודת התובנות" –
    • בחנו כל מאפיין בנפרד ומצאו לפחות קשר אחד (ורצוי יותר מאחד), אל הנושא המעניין אתכם.
    • אם אתם יוצרים קישורים מיידיים רשמו אותם לפני שיאבדו, אל תדחו עד שתגיעו לתיאור הרלוונטי.

ראו דוגמה: קשרים מאולצים

שימו לב!

יש אנשים המתקשים בתחילה ליצור קשרים מאולצים, משום שאינם מורגלים בחשיבה מסוג זה. אל ייאוש, עם התרגול המשימה נעשית קלה יותר ואף מהנה.

  • אם יש קושי למצוא תובנה, ניתן להיעזר בשאלה: "מה המשמעות המשתמעת מ[התיאור], או: "זה כמו ...".

טיפים

טיפים

הידעת? מקור המילה סינקטיקה הוא ביוונית, ומשמעותה להביא יחד רעיונות שבמבט ראשון לא שייכים זה לזה. כך נוצרת ההזרה – הפיכה של משהו מוכר לזר ומוזר...

מומלץ להסביר לתלמידים באופן מפורש את מטרת התרגול: אנחנו מחפשים יחסי גומלין בין מושגים או חפצים הנראים זרים ולא קשורים במבט ראשון, ו"משחקים" בהעלאת אסוציאציות וביצירת חיבורים. המטרה היא למצוא דרכים חדשות להתבונן על בעיות שאנחנו נתקלים בהן בחיים.

כדאי להמשיג את העובדה שהתהליך מזמן חשיבה ביקורתית על תכונות ושגרות ומעודד חשיבה יצירתית פעילה ומהנה באווירה אחרת.

חשוב לדעת ששימוש בגירויים ובאילוצים שונים אומנם מרחיק אותנו מעולם האתגר עליו אנחנו עובדים, אך דווקא התרחקות כזו מאפשרת לנו להרפות מהביקורתיות, להסתעף באופן חופשי יותר, להשהות שיפוטיות – ולהגיע בזכות כך לרעיונות שלא חשבנו עליהם קודם לכן.

סרטונים

חשיבה מחוץ לקופסה בכיתה ג
חשיבה מחוץ לקופסה בכיתה ג
יום רגיל ממבט של לקוי ראייה
יום רגיל ממבט של לקוי ראייה
היום-יום במבט מיניאטורי
היום-יום במבט מיניאטורי
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.