חפש ב:

פרקטיקות לפתיחת שיעור

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

ליצור סקרנות, מוטיבציה וחיבור של התלמידים לשיעור, ולשפר את האווירה ואת האקלים הכיתתי.

מהלך

מהלך

סבב רגשות

1. נזמין את התלמידים עם כניסתם לכיתה לסבב מהיר של אוורור רגשות לפני שמתחילים בשיעור.

למשל: כל תלמיד/ה אומר/ת משהו שמשמח אותו היום, נותן כיף לחבר/ה שיושב/ת לידו, התלמיד/ה הבא/ה בסבב ממשיכ/ה וכן הלאה, עד שכל התלמידים דיברו ונתנו כיף...(אם השיעור מתנהל במרחב דיגיטלי בלמידה מרחוק, אפשר לקיים את הסבב באופן דומה ללא כיפים, והמורה מעביר/ה את סדר הדיבור הלאה.)

2. אפשר להיעזר בכלים מהפרקטיקה הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים:

  • רגע מרגישים
  • מד-רוח
  • ציור וצבע
  • מתקבלים רגש. 

3. לאחר סיום הסבב נאפשר לתלמידים לשתף כיצד השפיעה עליהם הפעילות, ונעבור לשיעור.

ויסות רגשי

אם התלמידים נכנסים לכיתה נסערים, אחרי שיעור חינוך גופני או בתגובה למשהו שהתרחש בהפסקה,
אפשר להשתמש בכלים מהפרקטיקה ויסות רגשי:

  • ויסות רגשי גופני: תרגילי נשימה
  • ויסות רגשי בין-אישי: רשימת "אנשי הקשר שלי"
  • ויסות רגשי קוגניטיבי: מסימן קריאה לסימן שאלה

נשים לב שהמטרה העיקרית היא לאפשר רגיעה וליצור בקרב התלמידים פניות ללמידה.

מיינדפולנס

אפשר לפתוח כל שיעור, או חלק מהשיעורים, במספר דקות של תרגול מודעות קשובה (מיינדפולנס).
ניתן להיעזר בכלים מתוך הפרקטיקה – מודעות רגשית (מיינדפולנס):

  • פרח ונר
  • זחל נחמד

השימוש בפרקטיקה זו יעיל בעיקר כאשר הכיתה כבר התנסתה בתרגול מסוג זה.

* תרגילים אלה מתאימים מאוד גם לפתיחת שיעור סינכרוני בלמידה מרחוק.

חיבור לידע קודם

נשתמש בשגרת החשיבה יר"ל – יודע/ת, רוצה-לדעת, למדתי לפתיחת השיעור באופן שיחבר את התלמידים לנושא השיעור ויזכיר להם את מה שהם כבר יודעים בתחום (ראו גם: אחזור וחיבור לידע קודם

כרטיס כניסה

אפשר לפתוח את השיעור עם משימת שליפה קטנה לריענון הזיכרון המהווה מעין "כרטיס כניסה" לשיעור שכל תלמיד/ה צריכ/ה למלא עם הכניסה לכיתה. ראו: אמצעים לשיפור זיכרון

ראו גם:

עוד רעיון - לעל-יסודי: שאלת השיעור

עוד רעיון - לעל-יסודי: שאלת השיעור

1. שאלה מובילה
כשהתלמידים נכנסים לכיתה יש שאלה על הלוח, בדף מודפס על כל שולחן או כשאלה שנשלחת בווטסאפ הכיתתי. השאלה צריכה להיות כזו שמדגישה דילמה או נקודה חשובה הנמצאת בלב הסוגיה שבה יעסוק השיעור היום (מתאים במיוחד למקצועות רבי המלל).

2. חשיבה וכתיבה שקטה
השאלה דורשת מחשבה שקטה וכתיבה אישית במהלך 10-5 דקות. באופן כזה השיעור מתחיל כשהכיתה מתכנסת לחשיבה בשקט וללא מאמץ מיוחד של מורה "סמכותי". אפשר לשקול לשים מוזיקה רגועה ברקע (כדאי לשאול את התלמידים האם זה עוזר להם להתרכז או מפריע).

3. שיתוף
לאחר 10-5 דקות של חשיבה וכתיבה אישית, כל תלמיד/ה מעלה לפאדלט משותף מספר מחשבות שהיו לו בנוגע לשאלה ששאלנו, ומתוך מעבר על התכנים בפאדלט מתחברים לתוכן השיעור (אפשר לשתף גם דימויים ויזואליים, סרטונים רלוונטיים וכד').

אפשר גם

אפשר גם

1. נכין מראש סל עם פתקים שעליהם רעיונות לפעילות פתיחת שיעור.

2. כאשר יש צורך בפעילות כזו להרגעת הרוחות, נשלוף פתק מהסל (או נבקש מאחד הילדים לשלוף פתק), ונבצע יחד את הפעילות שעלתה בגורל. כך נמקד את תשומת הלב וניצור סקרנות ועניין.

סרטונים

'מועדון הקיסר' – יצירת סקרנות
'מועדון הקיסר' – יצירת סקרנות
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.