חפש ב:

פרקטיקות לפתיחת שיעור

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

ליצור סקרנות, מוטיבציה וחיבור של התלמידים לשיעור, ולשפר את האווירה ואת האקלים הכיתתי.

מהלך

מהלך

סבב רגשות

נזמין את התלמידים עם כניסתם לכיתה לסבב מהיר של אוורור רגשות לפני שמתחילים בשיעור.

למשל: כל תלמיד/ה אומר/ת משהו שמשמח אותו היום, נותן כיף לחבר/ה שיושב/ת לידו, התלמיד/ה הבא/ה בסבב ממשיכ/ה וכן הלאה, עד שכל התלמידים דיברו ונתנו כיף...

אפשר להיעזר בכלים מהפרקטיקה הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים:
מיקרופון רגשות, מד-רוח, פופקורן, מילה אחת ודי או – תנועה ורגש.
לאחר סיום הסבב נאפשר לתלמידים לשתף כיצד השפיעה עליהם הפעילות, ונעבור לשיעור.

ויסות רגשי

אם התלמידים נכנסים לכיתה נסערים, אחרי שיעור חינוך גופני או בתגובה למשהו שהתרחש בהפסקה,
אפשר להשתמש בכלים מהפרקטיקה ויסות רגשי:
בועות סבון דמיוניות, רגש כאן ועכשיו או – חשיבה בסימן שאלה.
נשים לב שהמטרה העיקרית היא לאפשר רגיעה וליצור בקרב התלמידים פניות ללמידה.

מיינדפולנס

אפשר לפתוח כל שיעור, או חלק מהשיעורים, במספר דקות של תרגול מודעות קשובה (מיינדפולנס).
ניתן להיעזר בכלים מתוך הפרקטיקה: פרח ונר, גמד נחמד, יוגה על כיסא ועוד.
השימוש בפרקטיקה זו יעיל בעיקר כאשר הכיתה כבר התנסתה בתרגול מסוג זה.

חיבור לידע קודם

נשתמש בשגרת החשיבה יר"ל – יודע/ת, רוצה-לדעת, למדתי לפתיחת השיעור באופן שיחבר את התלמידים לנושא השיעור ויזכיר להם את מה שהם כבר יודעים בתחום (ראו גם: אחזור וחיבור לידע קודם

כרטיס כניסה

אפשר לפתוח את השיעור עם משימת שליפה קטנה לריענון הזיכרון המהווה מעין "כרטיס כניסה" לשיעור שכל תלמיד/ה צריכ/ה למלא עם הכניסה לכיתה. ראו: אמצעים לשיפור זיכרון

ראו גם:

אפשר גם

אפשר גם

1. נכין מראש סל עם פתקים שעליהם רעיונות לפעילות פתיחת שיעור.

2. כאשר יש צורך בפעילות כזו להרגעת הרוחות, נשלוף פתק מהסל (או נבקש מאחד הילדים לשלוף פתק), ונבצע יחד את הפעילות שעלתה בגורל. כך נמקד את תשומת הלב וניצור סקרנות ועניין.

סרטונים

'מועדון הקיסר' – יצירת סקרנות
'מועדון הקיסר' – יצירת סקרנות
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.