חפש ב:

הגדרת יעדים לשיפור ההוראה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

שיפור מתמיד של תהליכי ההוראה בכיתה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הוראה היא מקצוע שמזמן תהליך צמיחה ושיפור מתמיד. נשתמש במודל המוצע כאן כדי להגדיר לעצמנו יעדים ברורים שיעזרו לנו לשכלל את מלאכת ההוראה בכיתה: 

הגדרת יעד SMART

נשתמש במודל המוצע כאן כדי להגדיר לעצמנו יעדים ברורים לשכלול מלאכת ההוראה בכיתה: 

S – ספציפי
1. נבחר יעד אחד שאותו נרצה להשיג,
ונכתוב רשימת פעולות שעלינו לבצע כדי להשיג את היעד.
יעדים לדוגמה: העלאת מספר המשתתפים בשיעור; העלאת רמת הציונים; שיפור באקלים הכיתתי; העמקת ההיכרות שלי עם התלמידים וכדומה.
פעולות לדוגמה: אם היעד הוא העמקת ההיכרות עם התלמידים, נציין מה נעשה כדי לקדם זאת – פגישה אישית עם כל תלמיד/ה, ביקורי בית, בקשה מהתלמידים להביא מהבית חפץ שיקר לליבם ולספר עליו וכד'.

M – מדיד
2. נקבע מדדים שבאמצעותם נדע אם הגענו ליעד.
למשל: מספר התלמידים שקיימנו איתם פגישה אישית; מספר התלמידים שנרצה לראות מעורבים בשיעור; מה יהיה הציון הממוצע במבחן; צמצום מספר ההפרעות במהלך השיעור ל-X; הגדלת מספר התלמידים שמכינים שיעורי בית ב-X אחוזים וכו'.

A – אחראי ובר השגה
3. נבחן אם היעד בר-השגה וניתן לביצוע בזמן ובתנאים הקיימים.
יש לקחת בחשבון את מספר השיעורים השבועי, את התקופה בשנה ואת הרכב הכיתה.
למשל: האם היעד לגבי העלאת מספר המשתתפים הפעילים הגיוני לתחילת השנה?
האם שיפור האקלים הכיתתי ניתן לביצוע בתקופת החגים שבה אין רצף לימודי?

R – רלוונטי
4. נבדוק אם יעד השיפור שבחרנו רלוונטי ומתאים לצורכי הכיתה, לגיל התלמידים ולצרכים שלנו.
למשל: בכיתה שסובלת ממיעוט משתתפים בשיעור כדאי לעודד מעורבות רבה יותר;
בכיתה שהאווירה הלימודית בה רופפת, כדאי לחתור ליצירת מחויבות גבוהה יותר.
ראו גם: מיפוי נתונים לתכנון ההוראה בכיתה

T – תָחום בזמן
5. נקבע תחנות ביניים שבהן נבדוק את התקדמותנו לקראת היעד.
למשל: בתוך שבוע אספיק לקיים שיחה אישית עם שישה תלמידים;
במהלך החודש הקרוב אשלב שלוש פרקטיקות הוראה חדשות בשיעורים.  

אפשר להיעזר בכלים היישומיים הבאים:

וראו גם: הכנת תוכנית עבודה שנתית לכיתה

עוד רעיון - משוב תלמידים

עוד רעיון - משוב תלמידים

אפשר לבקש מהתלמידים משוב על היעד שהצבנו, גם כדי לעורר אותם לשיתוף פעולה להשגת היעד, וגם כדי לדעת מה "עובד" עבורם ולמה הם זקוקים.

המשוב יכול להיות פתוח, לדוגמה: מה דעתכם על מה שעשינו היום? או מותאם ספציפית לבחינת היעדים שהגדרנו, למשל: כיצד ניתן להגדיל את מספר המשתתפים הפעילים בפעם הבאה?.

סרטונים

איך לקבוע מטרות נכון, מודל SMART
איך לקבוע מטרות נכון, SMART
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.