חפש ב:

חיפוש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

לאפשר לתלמידים לתרגל גמישות מחשבתית ולפתור בעיות באופן יצירתי.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

אילוצים מגבירים יצירתיות

אם נסייע לתלמידים לאמן את ערוצי החשיבה שלהם לכדי חשיבה מאומצת ולא אקראית, הם יִתְרגלו לחפש ולמצוא פתרונות במקומות שגרתיים פחות. אחת הדרכים לעשות זאת, היא לגלות שבמקרים רבים אילוצים עשויים לעורר ולהגביר את היצירתיות ולא להגביל אותה.

1 במליאה: הצגת הנושא 
נציג את הנושא באמצעות מצגת שבה תמונות המתארות בעיות עם אילוצים שונים ופתרונות יצירתיים שנמצאו להן. נבקש מהתלמידים לזהות מהי הבעיה, מהו האילוץ ומהו הפתרון שנמצא.
לדוגמה: בשקופית הראשונה במצגת – 
- בעיה: יש לי המון זוגות עגילים וללא תלייה הם מתערבבים ולוקח הרבה זמן למצוא זוג תואם.
- אילוץ: אין לי כסף לקנות מתקן מיוחד; בעלת הבית לא מוכנה שאקדח חורים בקירות למתלה...
- פתרון: מצאתי מגרדת ישנה, צבעתי אותה והיא משמשת כמתלה לעגילים.

2. בזוגות: התנסות בהעלאת רעיונות
נפזר במרכז החדר חפצים שונים שהבאנו מהבית. 
לדוגמה: משפך, מגרדת, מגפי גומי, מסגרת לתמונה, מחברת, שמרדף ועוד. 
נבקש מהתלמידים להוציא מהתיקים שלהם חפצים נוספים כגון קלמר, ספר, בקבוק מים, מחוגה, סרגל וכדומה, ולהציע עבור החפצים שימושים אחרים בנוסף על השימוש הרגיל שלהם. 
לדוגמה: המשפך ישמש כמעמד לנר או לפרח, מגפי הגומי ישמשו כאדנית או אגרטל לפרחים, מחברת עו ספר עטופים בשמרדף ישמשו כלוח מחיק וכו'.

3. בקבוצות: תרגול מציאת פתרונות
התלמידים יחולקו לקבוצות קטנות, וכל קבוצה תקבל משימה הדורשת פתרון בעיה. על חברי הקבוצה למצוא פתרון לבעיה על ידי חשיבה יצירתית כמו שעשו בשלב הקודם – הגדרת הבעיה, זיהוי האילוצים ומציאת פתרון אפשרי. לדוגמה:

  • בעיה: ביום ספורט בבית הספר התלמידים מתרגלים קליעה לסל, אך אין מספיק סלים.
    אילוץ: אין תקציב לרכישת סלים חדשים; אין מקום לבנות מגרש נוסף...
    פתרון: להניח באולם הספורט כסאות הפוכים, שעל רגליהם מולבשות שקיות המשמשות סל קליעה.
  • בעיה: אמא קנתה זר פרחים ליום ההולדת של סבתא, אך היא לא מוצאת את האגרטל.
    אילוץ: החנויות סגורות והפרחים חייבים לקבל מים.
    פתרון: ניקח בקבוק פלסטיק ריק, נחתוך את חלקו העליון ונשתמש בו כאגרטל לפרחים.

4. סיכום במליאה
התלמידים ישתפו את הרעיונות היצירתיים שעלו בקבוצות, ויגיבו לפתרונות של חבריהם מהקבוצות האחרות. נשלב בשיח המשגה והתייחסות מפורשת לעובדה שלעיתים דווקא האילוצים גורמים לנו להיות יצירתיים יותר, לגלות גמישות מחשבתית ולמצוא פתרונות במקומות שלא חשבנו עליהם לפני האילוץ.

עוד רעיון

עוד רעיון

חשיבה בתוך הקופסא

לפעמים אנחנו ממהרים לחפש פתרונות במקומות רחוקים, לפני שניסינו למפות את המשאבים הקיימים במרחב הקרוב ולבדוק כיצד הם יכולים לסייע לנו להתגבר על אתגר או משימה. אפשר לתרגל זאת עם התלמידים תוך ניסיון לפתור בעיות כגון, איך נשמור על הכיתה נקייה? איך נשמור על חפצים שלא ילכו לאיבוד בכיתה? איך נתכונן למבחן?

1. משאבים ואתגרים
- נערוך רשימה של כל המשאבים העומדים לרשותנו בכיתה: מורה, תלמידים, לוח, חלונות, שולחנות, כסאות, מקרן, מתלה מעילים, דלת, ספרייה, שטיח, מנורה, קירות, ילקוטים וכו' (ראו קובץ מפורט).
- נבנה יחד עם התלמידים רשימת אתגרים או קשיים של הכיתה. נבחר מתוכם אתגר אחד. לדוגמה: איך נתין להתכונן היטב למבחן הקרוב?

2. שאילת שאלות
נבחר משאב אחד מהמאגר שיצרנו, ונבחן אותו לעומק על ידי שאילת שאלות – למה משמש המשאב בדרך כלל? מה תפקידו? איך הוא נראה? ממה הוא מורכב?
לדוגמה – נבחר את המשאב כיסאות: הכיסא משמש לישיבה, בנוי ממשטח, ארבע רגליים ומשענת, ידיות (אם יש) וכו'.

3. הצעת פתרון יצירתי
נחשוב כיצד אפשר להשתמש במשאב באופן יצירתי ולא-שגרתי, כדי לפתור את הבעיה שבה בחרנו להתמקד. בהמשך לדוגמה הנ"ל – איך אפשר להשתמש בכיסאות כדי להתכונן למבחן (מעבר לפתרון השגרתי של ישיבה על הכיסא...). למשל:
- משחק הכיסאות: התלמידים מסתובבים בכיתה לצלילי מוזיקה. כשהמוזיקה נעצרת המורה שואל/ת שאלת חזרה למבחן, וכל מי שיודע את התשובה מתיישב. המורה מסמנ/ת לעצמה על אילו נושאים כדאי לעשות חזרה, בהתאם למספר הילדים שהתיישבו או נשארו לעמוד.
- הכיסא החם: מקצים למשימה כיסא או מספר כיסאות בפינות הכיתה. התלמידים ניגשים לפי תור לכיסא החם, כותבים על פתק או על כרטיסייה שאלה מחומר המבחן, ועונים על השאלה שכתב/ה התלמיד/ה שלפניהם.

4. סיכום
אפשר לסיים את הפעילות בהקראת הסיפור 'האוצר', ולשוחח על כך שלפעמים הפתרונות והרעיונות המוצלחים ביותר נמצאים ממש קרוב אלינו, וכדאי לחפש אותם בסביבה שלנו.

אפשר גם

אפשר גם

חשיבה לא-אוטומטית

הפעילות מתקיימת בזוגות

סבב ראשון
במשך דקה התלמידים משתפים זה את זה בפרטי מידע שונים על עצמם. למשל: יש לי שני אחים ואחות אחת, אני גר/ה בבניין רב-קומות, יש לי סבא אחד ושתי סבתות, אני לומד/ת לנגן בגיטרה וכו'.

סבב שני
כל זוג מנסה למצוא כמה שיותר מכנים משותפים ביניהם. למשל: שנינו מגיעים לבית הספר באופניים, שנינו הבכורים במשפחה, שנינו בחוג אומנויות לחימה וכדומה.

סיכום והמשגה
התרגיל מדגים כיצד אילוצים מגבירים חשיבה לא-אוטומטית. בסבב הראשון החשיבה הייתה אוטומטית והמידע שהתלמידים חלקו היה טריוויאלי ונשלף בקלות ובמהירות. בסבב השני, לאחר שהוצג בפניהם האילוץ שעליהם למצוא מכנה משותף – החשיבה הייתה מאומצת יותר ואולי אף יצירתית יותר, וייתכן שבזכות האילוץ התלמידים שיתפו במידע אישי ומעניין יותר.

טיפים

טיפים

חשוב לתרגל שימוש בכלי חשיבה שונים כדי לטפח את החשיבה היצירתית ולפתח אותה.

כשאנחנו מתרגלים חשיבה בתוך הקופסה ונעזרים במשאבים הקיימים העומדים לרשותנו, כדאי לחזור על הפעולה ולבחור רכיב חדש בכל פעם כדי להגדיל את מאגר הרעיונות והפתרונות שלנו.

מומלץ לתעד את הרעיונות ולתלות אותם בלוח חשיבה יצירתית המיועד לכך ולעקוב עם התלמידים אחר התהליך.

אפשר לעודד את הילדים לחקר ולמציאת פתרונות יצירתיים על ידי כך שנציע להם לתעד המצאה משפחתית, לחפש דוגמאות לפתרונות יצירתיים ברשת או בסביבה הקרובה, או למצוא אסטרטגיות פעולה אחרות לפתרונות שהתמודדנו איתם בעבר.

סרטונים

של מי השורה הזאת: חפצים
של מי השורה הזאת: חפצים
גבולות ואילוצים מולידים חופש ויצירתיות
גבולות ואילוצים - חופש ויצירתיות
סרטון המדגים אילוצים שמגבירים יצירתיות (5 minutes crafts)
אילוצים שמגבירים יצירתיות
הדגמה לשימוש יצירתי במשאב קיים
הדגמה לשימוש יצירתי במשאב קיים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.