חפש ב:

ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

התלמידים יצליחו לייצג את עמדתם וצרכיהם.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מודל פתרת"י לסנגור עצמי 

"המושג סנגור עצמי מתייחס לפעולות של הבעת מחשבות או רגשות בדרך אסרטיבית, ליכולת לבחור ולהחליט, לידיעה הברורה של האדם לגבי זכויותיו וליכולתו ליצור שינויים בחייו". (Sutcliffe & Simons 1993). המושג מבוסס על 'הפסיכולוגיה החיובית' החוקרת את גורמי החוסן המאפשרים לתלמידים המתמודדים עם קשיים, להצליח למרות הקושי ואולי אף בזכותו.

בין גורמי החוסן ניתן למנות את מודעות התלמיד לכוחותיו ולקשייו ואת יכולתו לפנות לעזרה ולהסביר למה הוא זקוק.

יכולת התלמיד לייצג את עצמו אינה מתפתחת בהכרח באופן טבעי ויש ללמד ולתרגל אותה במצבי חיים שונים.

אפשרי ואף חשוב ללמד תלמידים את מיומנות הסנגור העצמי כדי שזו תהיה זמינה עבורם במכלול תחומי החיים. בבית הספר התלמידים יכולים להשתמש במיומנות זו עת הם נתקלים בקושי וזקוקים לסיוע או להתחשבות מצד גורם חינוכי כגון מחנך, מורה, יועצת, מנהלת ובעלי תפקידים נוספים.       

 בעזרת ארבעת צעדי מודל פתרת"י נתרגל עם התלמידים סנגור עצמי:

  1. פניתי למורה: התלמיד פונה אל המבוגר ומבקש לשוחח עמו אודות נושא חשוב. התלמיד נוקט בלשון פנייה שהיא גם אסרטיבית (ברורה, מדויקת ועניינית) וגם מנומסת (מבוטאת בלשון מכבדת וברוגע).
  2. תיארתי את הקושי: התלמיד מתאר בגילוי לב את המורכבות, הקושי או הלקות שדורשים מענה.
  3. רציתי לבקש: התלמיד מתאר את המענה הרצוי מבחינתו ומסביר כיצד ניתן להשיגו באופן יעיל.
  4. אמרתי תודה: התלמיד מביע תודה והערכה למבוגר על ההקשבה ועל הנכונות לעזור

נעודד את התלמידים להשתמש באופן עצמאי במודל "פתרת"י לסנגור עצמי " עת ירצו לתאר צורך לימודי, אישי או חברתי באוזני מבוגר משמעותי.

אפשר גם

אפשר גם
דרכים לייצוג עצמי

בסיוע חבר - יהיו תלמידים שיצליחו לייצג את עצמם טוב יותר עם חבר טוב לצדם.  
בכתב - אחרים ישמחו להיעזר בפנייה כתובה  או להיעזר בהודעות ווטסאפ, אם כי עדיף לעודד את התלמידים לפנות באופן ישיר, פנים אל פנים.
בסיוע מבוגר - במקרה הצורך בשלב ראשון התלמידים יכולים להיעזר במחנכ/ת או בהורים בפנייתם.
כך או כך, חשוב לסייע לכל תלמיד ותלמידה לזכור שביכולתם לייצג את עצמם.

טיפים

טיפים
  • יהיו תלמידים שמיומנות הסנגור תתגלה כקשה להם במיוחד, מתוך צניעות, ביישנות, תחושת מבוכה, חינוך או מאפיין תרבותי מסוים, ואולי בשל הקושי לפנות למבוגר. עבורם המיומנות חשובה במיוחד וכדאי ליצור עמם יחסי אמון וקרבה ולעודד אותם לשתף בצורך, לתאר קושי ולבקש מענה בדרכם, בקצב שלהם ובסגנונם.
  • חשוב ליצור סביבה בטוחה ומוגנת שתאפשר לתלמידים להתנסות.
  • מומלץ להתעכב מעט על הנושאים – פנייה אסרטיבית, פנייה מנומסת, הבעת תודה – ולתרגל גם אותם.
  • רצוי לבחור סימן מוסכם בין כל המשתתפים למצב שבו מישהו מעוניין להשתמש במודל פתרת"י.

סרטונים

בחזית הכיתה: תסמונת טורט
בחזית הכיתה: תסמונת טורט
ראש מתמטי: סרט אינטראקטיבי
ראש מתמטי: סרט אינטראקטיבי
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.