חפש ב:

חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

ללוות את התלמיד/ה בתהליך גיבוש זהות ופיתוח מודעות עצמית

הצעות למהלך

הצעות למהלך

גיבוש זהות הוא תהליך המלווה את האדם לאורך החיים. תהליך החניכה  לגיבוש זהות מהווה מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית. מפגש כזה עשוי להתקיים בין פעם אחת למספר פעמים בשנה.

מסע אל הזהות:

1. תעודת זהות
התלמידים יכינו תעודת זהות אישית

ננחה כל תלמיד/ה לבחור אילו מאפיינים ירצו להכניס לתעודת הזהות שלהם כדי להציג את עצמם ולהסביר את זהותם – פרטים מזהים חיצוניים, תכונות, כישורים, תחביבים, מאפיינים משפחתיים, לאומיים, תרבותיים ועוד.

2. כרטיסי פרופיל
נציע לתלמידים לצרף לתעודת הזהות כרטיס פרופיל אישי שבאמצעותו יוכלו להציג את עצמם בתמציתיות. הכרטיסים יתייחסו למאפיינים בתחום האישי, הלימודי, החברתי, המשפחתי ועוד.

3. שיח אישי
נתבונן בתעודת הזהות ובכרטיס שהחניכ/ה יצר/ה וננהל שיח על המרכיבים שנכללו בהם ועל אלו שנעדרו:

  • מה מכילים תעודת הזהות וכרטיס הפרופיל האישי שלך? מדוע?
  • מה היית רוצה לשנות? לבטל? מדוע?
  • מה היית רוצה להוסיף? להדגיש? מדוע?

4. תוכנית עבודה
נרכז עם החניכ/ה את התובנות שעלו בשיח, ונבנה תוכנית עבודה סביב הדברים אותם התלמיד/ה רוצה לשנות או לשפר. התוכנית תכלול יעדים, לוחות זמנים, פעולות ליישום, קשיים וחוזקות.

5. נקודת עצירה
נקבע יחד נקודות עצירה לבחינת ההתקדמות לקראת השגת היעדים שהוצבו.

6. תעודת הוקרה
בבוא הזמן נעניק לכל חניכ/ה תעודת הוקרה על השגת היעדים שהוצבו.
(גם אם הושגו רק באופן חלקי – חשוב לציין זאת).

השלמת משפטים

  1. נכין מראש רצועות עם משפטים המתייחסים לנושא ונפזר אותן על הרצפה או על שולחן. לדוגמה:
  • החלום שלי בתחום ה... הוא להצליח ול... כדי ש... לשם כך עלי ל...
    ועל המורה שלי ל... באופן הבא....
  • הקושי שלי בתחום ה... בא לידי ביטוי בנושאים כמו... כך ש... כדי להתגבר על כך עלי ל...
    ועל המורה שלי ל... באופן הבא...
  • נקודות החוזק שלי בתחום ה... זה בא לידי ביטוי בהזדמנויות שבהן... כך ש...
    כדי לתרום לקבוצה, לכיתה או לחברה עלי ל... ועל המורה שלי ל... באופן הבא...
  • חשוב לי להיות מעורב/ת חברתית בכיתה / בבית הספר ולהשפיע במעגלים שונים כי...
    כדי להיות מעורב/ת עלי כתלמיד/ה ל... ועל המורה ל... באופן הבא...
  1. נאפשר לחניכ/ה לבחור רצועות ולהשלים את המשפטים.
  2. נרכז את התובנות שעלו, נבדוק את נקודות החוזק ואת הנקודות הנדרשות לשיפור.
  3. נעזור לחניכ/ה להציב יעד מתאים ליישום.

עוד רעיון - משחק קלפים

עוד רעיון

1. נציע לתלמיד להכין סדרת קלפים שיבטאו את ייחודו. 
הקלפים יתייחסו למאפיינים האישיים של כל אחד ואחת בתחום הלימודי, החברתי, המשפחתי והרגשי.
התלמידים מכינים את הקלפים באמצעות גזירת תמונות ממגזינים ועיתונים, ציור, כתיבת משפטי השראה וכד'. למשל תלמיד/ה יכול/ה להכין את הקלפים הבאים:

  • קלף עם תמונה של כדורגלניות מפורסמות או ציור של כדורגל (אני בחוג כדורגל).
  • ציור של תווים או מקלדת בשחור-לבן (אני מנגנ/ת על פסנתר).
  • איור של הסיסמה "היה נכון" (אני פעיל/ה בצופים).
  • תמונה של משפחת וויזלי מהספר הארי פוטר (יש לי הרבה אחים ואחיות).
  • תמונות של מבחנות, טבלת היסודות וכד' (אני טוב/ה במדעים).
  • קלף עם תמונה של צב בתוך השריון (אני די ביישנ/ית ומעדיפ/ה להיות בבית).
  • קלף עם איור או צילום של בית כנסת, מסגד, כנסייה וכד' (התייחסות לזהות הדתית שלי)
  • קלף עם דגל של מדינה מסוימת (הוריי או אני עלינו מ... – התייחסות לזהות תרבותית)

2. נתבונן בקלפים וננהל עם החניכ/ה שיח על המרכיבים שנכללו בקלפים ועל אלו שנעדרו מהם:

  • אילו קלפים מייצגים אותך ואת/ה שמח/ה עמם? מדוע? כיצד זה בא לידי ביטוי?
  • אילו קלפים קיימים אצלך, אך היית רוצה לשנות אותם? מדוע?
  • אילו קלפים נוספים מייצגים אותך, אך לא מופיעים בסדרה שיצרת?
  • מה היית רוצה להוסיף לקלפים הקיימים או להדגיש בהם? מדוע?

3. נרכז את התובנות שעלו בשיחה ונעצב קלף המגדיר את יעדי החניכ/ה לתקופה הקרובה.
נשוחח על לוחות הזמנים, על פעולות אפשריות ליישום, ועל קשיים וחוזקות.

4. נקבע יחד נקודות עצירה לבחינת ההתקדמות לקראת השגת היעדים שהוצבו.
במהלך הליווי נחזור לקלף, נעדכן אותו, ונבחן את מידת ההתקדמות עד למימוש היעד.

5. בבוא הזמן, נעניק לתלמיד תעודת הוקרה על השגת היעד שהוצב (גם אם הושג רק באופן חלקי).
במידת הצורך ניצור ביחד קלפים חדשים.

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

Self Managed Learning היא גישה המיועדת לפיתוח מיומנויות של למידה בניהול עצמי לאורך החיים,

ומבקשת לפתח את המודעות העצמית של התלמידים, את מיומנויות ההכוונה וההנעה העצמית שלהם, ואת יכולתם להציב מטרות, לתכנן את הדרך להשגתן, להתמיד גם אל מול חסמים ופיתויים ולבצע בקרה עצמית.

בגישה זו כל לומד/ת בונה עם המורה הסכם למידה אישי, על פי החוזקות ואזורי הצמיחה האישיים.

אחד הכלים שבאמצעותם התלמיד/ה בונה את התוכנית האישית בליווי המורה, קרוי: חמש השאלות. בעזרתו התלמיד/ה מתמודד/ת עם הצורך לענות על השאלות –

  • מאיפה באתי?
  • מי אני?
  • לאן אני הולכ/ת?
  • איך אגיע לשם?
  • איך אדע שהגעתי?

ראו בהרחבה: כלי להגדרת יעדים ובניית תוכנית אישית: חמש השאלות

וגם: כלי לזיהוי חוזקות על ידי התלמיד/ה

טיפים

טיפים

חשוב לעודד את התלמיד/ה להתמיד במשימה אותה הציב/ה לעצמו/לעצמה, גם אם עולים קשיים במהלך החניכה.

אפשר ליצור את כרטיס הפרופיל או את ערכת הקלפים יחד עם התלמיד/ה במסגרת השיחות האישיות במחצית, גם אם לא מתקיים תהליך ליווי בסדירות קבועה, ולחזור אליהם בסוף השנה כדי לראות מה נשתנה.

סרטונים

רשימת השמעה ב-TED: מי אתה? (אנגלית+כתוביות בעברית)
רשימת השמעה ב-TED: מי אתה?
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.