חפש ב:

חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

ללוות את התלמיד/ה (החניכ/ה) בתהליך גיבוש זהות ופיתוח מודעות עצמית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מסע אל הזהות: יומן מסע

  1. נציע לתלמידים להכין קופסה או מחברת – יומן מסע.
    במחברת יעצבו כרטיסי פרופיל אישי שיבטאו את הייחודיות שלהם, ויתייחסו למאפיינים האישיים.
    ראו דוגמאות: מאפיינים להתייחסות
    המשתתפים יוכלו לבחור בכל פעם נקודה אחרת להתייחסות כך שלאט לאט ייווצר יומן מלא המביא לידי ביטוי היבטי זהות שונים (חשוב לציין שהמאפיינים בכרטיסיות אינם מתייחסים רק לתחום הלימודי).
  2. נתבונן באחת הכרטיסיות שהתלמיד/ה יצר/ה וננהל שיח על המרכיבים שנכללו בכרטיס:
  • מה מכיל כרטיס הפרופיל האישי שלך? מדוע?
  • במה את/ה גאה? מה מחזק אותך?
  • מה היית רוצה להוסיף? להדגיש? מדוע?
  1. נקבע יחד תחנות עצירה במסע לבחינת ההתקדמות.
  2. בסיום השנה התלמיד יסכם את המסע באופן יצירתי (מצגת, סרטון, תעודה) ויציין בו את המאפיינים האישיים, הישגים ואתגרים.
  3. מומלץ להציג את יומני המסע לקהילת הכיתה, בית הספר, הורים או הקהילה הרחבה.

עוד רעיון - משחק קלפים

עוד רעיון

1. נציע לתלמיד להכין סדרת קלפים שיבטאו את ייחודו. 
הקלפים יתייחסו למאפיינים האישיים בתחום האישי (תכונות, תחביבים, תחומי עניין, העדפות ועוד) בלימודים, בתחום החברתי, המשפחתי, הערכי ועוד.
אפשר להכין את הקלפים באמצעות גזירת תמונות, איורים מעיתונים, לצייר, לכתוב משפטים ועוד.

2. נתבונן בקלפים וננהל עם התלמיד/ה שיח על המרכיבים שנכללו בקלפים:

  • אילו קלפים מייצגים אותך ואת/ה שמח/ה עמם? מדוע? כיצד זה בא לידי ביטוי?
  • אילו קלפים קיימים אצלך, אך היית רוצה לשנות אותם? מדוע?
  • מה היית רוצה להוסיף לקלפים הקיימים או להדגיש בהם? מדוע?

3. נרכז את התובנות שעלו בשיחה ונעצב קלף המגדיר את יעדי החניכ/ה לתקופה הקרובה.
נשוחח על פעולות אפשריות ליישום, ועל קשיים וחוזקות.

4. נקבע יחד נקודות עצירה לבחינת ההתקדמות והשינוי.
במהלך הליווי נחזור לקלף, נעדכן אותו, ונשנה אותו בהתאם לצרכי התלמיד ולרצונו.

5. בבוא הזמן, נעניק לתלמיד תעודת הוקרה על המסע.
במידת הצורך ניצור ביחד קלפים חדשים.

עוד רעיון - השביל הזה מתחיל כאן

עוד רעיון - השביל הזה מתחיל כאן

כל תלמיד יצייר על דף שביל ועליו תחנות . בכל תחנה יתבקש לקבוע זמן עצירה והתבוננות על סיטואציות בהם באו לידי ביטוי מאפייני זהות שלו (כמו תכונות דומיננטיות,  כישורים, השפעת המשפחה,  קבלה או נתינה חברתית,  נקודות צמיחה ועוד)  יחד עם המורה יתבוננו בתחנה אחת או על כל התחנות וישוחחו על העולה ממנה בעזרת מודל חמש השאלות.  מאיפה באתי? מי אני? לאן אני הולכ/ת? איך אגיע לשם? איך אדע שהגעתי?

ראו בהרחבה: כלי להגדרת יעדים ובניית תוכנית אישית: חמש השאלות;

וגם: כלי לזיהוי חוזקות על ידי התלמיד/ה

טיפים

טיפים

אפשר ליצור את כרטיסי הפרופיל או את ערכת הקלפים יחד עם התלמיד/ה במסגרת השיחות האישיות במחצית, גם אם לא מתקיים תהליך ליווי בסדירות קבועה.

סרטונים

רשימת השמעה ב-TED: מי אתה? (אנגלית+כתוביות בעברית)
רשימת השמעה ב-TED: מי אתה?
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.