חפש ב:

הגברת הפעילות הגופנית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

ביצוע 90 דקות נוספות של פעילות גופנית בשבוע לכל תלמיד/ה, מעבר לשיעורי החינוך הגופני בבית הספר.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בעשור האחרון יש עדויות רבות לעלייה באורח חיים יושבני כבר מגיל צעיר. ארגון הבריאות העולמי ממליץ לילדים ולבני נוער לצבור לפחות שעה של פעילות גופנית בעצימות בינונית-גבוהה ביום, ולכלול בזמן זה גם פעילות לחיזוק שרירים ועצמות לפחות שלוש פעמים בשבוע. כל דקה נחשבת!

קיום אורח חיים פעיל ובריא כבר בגיל צעיר מגדיל את הסיכוי להפוך למבוגרים פעילים, ובכך יתרונו לבריאות בהווה ובעתיד. ביצוע פרקטיקות של הגברת הפעילות הגופנית השבועית תאפשר לצוות החינוכי ולתלמידים:

  • ליישם טכניקות של מיומנויות תנועה בסיסיות.
  • לקחת חלק בפעילויות גופניות יחידניות וקבוצתיות.
  • לשמור על יחס מכבד והוגן בפעילויות ספורטיביות.

ראו בהרחבה: קידום אורח חיים פעיל ובריא: יישום תוכנית "הולכים על זה" – פלוס 90

הצעות למהלך – פלוס 90

שילוב פעילות גופנית יכול להתבצע במגוון דרכים ובזמנים שונים במהלך יום הלימודים. נביא כאן מספר דוגמאות שיושמו בביה"ס לב-רן קדימה-צורן, כחלק מיוזמת פלוס 90.

1. שילוב פעילות גופנית במהלך שיעור

נלמד את תחומי הדעת באמצעות תנועה ופעילות גופנית. נשלב בכל שיעור פעילות גופנית כחלק מהבניית הלמידה. לדוגמה:

  • מתמטיקה
    נרוץ על קווי המגרש כשנלמד היקף, ונרוץ בתוך המגרש כשנלמד שטח.
    ראו בהרחבה: פלוס 90 מתמטי בביה"ס לב רן
  • עברית
    כשנלמד אותיות בכיתה א', נשחק תופסת אותיות: נכריז על אות והילדים ירוצו וייגעו בפריטים המתחילים באותה אות.
  • אנגלית
    כשנלמד שמות של מקומות או תפקידים בבית הספר, נשחק חפש את המטמון ברחבי בית הספר. נגיע מהר ככל האפשר למקומות הכתובים באנגלית.

ראו גם: סרטון "הולכים על זה" בביה"ס לב רן, קדימה-צורן – פלוס 90   
בסרטון מודגם שילוב של פעילות גופנית בשיעורי עברית, אנגלית, מתמטיקה, מדעים, מוזיקה ואומנות.

בנוסף, נבצע הפוגות יזומות של פעילות גופנית במהלך השיעור, בכיתה או מחוץ לכיתה. לדוגמה:

  • בוקר של כושר
    בכל בוקר נפתח את היום ברבע שעה של פעילות גופנית אירובית בליווי מוזיקה, בהובלת תלמידים בוגרים שהוכשרו לכך על ידי המורה לחינוך גופני. 
    ראו: בוקר של כושר בלב רן (סרטון)
  • פעילות חיקוי
    נקרין בכיתה סרטוני פעילות גופנית ונבצע בהתאם. ניתן לקיים את ההפוגה בתחילת השיעור, באמצעו או בסופו. סרטונים לדוגמה:
    Move to learn
    Just Dance
    TABATA

2. פעילות גופנית בין הצלצולים

נבצע פעילות גופנית במהלך היום, בהגעה לבית הספר ובהפסקות. לדוגמה:

  • הפסקה מפעילה
    נקיים הפסקות מפעילות ספורטיביות: נכין תחנות עם הפעלות כדוגמת דלגיות, מצנח, כדרור וקליעה, בעיטה לשער, באולינג וכד', בהובלת ועדת חינוך גופני או ועדת חינוך חברתי.
  • הפסקה מרקידה
    נקיים הפסקות מרקידות בהובלת תלמידים בוגרים שהוכשרו על ידי המורה לחינוך גופני.
  • ריצת בוקר
    נזמין את התלמידים להצטרף לקבוצת ריצת בוקר הנפגשת לריצה משותפת לפני תחילת השיעור הראשון, ונרוץ יחד ברחבי בית הספר במסלול בטיחותי.

3. סביבת למידה ספורטיבית

נטפח סביבה בית ספרית המעודדת פעילות גופנית ומזמינה את הילדים לשחק ולנוע במהלך היום. לדוגמה:

  • משחקי רצפה כגון קלאס, ים יבשה, טוויסטר וכד', המצוירים במסדרונות, בחצר או במרחבים מתאימים אחרים בבית הספר.
  • מתקני ספורט וכושר בחצרות בית הספר.
  • שלטים עם  QR Codes ברחבי בית הספר, שסריקה שלהם תוביל את התלמידים לסרטון קצר עם פעילות גופנית שניתן לבצע במקום. 
    ראו: 
    הסבר על הכנת קוד QR 

4. טורנירים ותחרויות ספורטיביות

נקיים תחרויות ספורטיביות בהן לוקחים חלק כלל תלמידי בית הספר כדוגמת מחניים (דודג'בול), ונדגיש ערכים ספורטיביים כדוגמת הגינות, עבודת צוות, כבוד, הפסד בכבוד, ניהול קונפליקטים, קבלת האחר, שיתוף ופירגון.

נעצים ילדים שפועלים על פי הערכים, נעניק להם כתבי הוקרה או מדליות ונציין אותם במילים.

אפשר גם לקיים תחרויות לנבחרות בענפי ספורט שונים כגון כדורגל, כדורשת וכו'.

5. יוזמות חברתיות

נקיים פעילויות שונות סביב יוזמות חברתיות, ערכיות או רגשיות בשילוב פעילות גופנית. לדוגמה:  

  • "אוטובוס מהלך" 
    בימי שישי (או בכל יום), נקבע מסלולי הליכה מהשכונה ו"קווי איסוף" בהובלת הנהגת ההורים והצוות ובאישור הקב"ט, יצאו יחד בהליכה מהבתים לבית הספר.
  • חונכות חינוך גופני
    נכשיר תלמידים בוגרים ללמד תלמידים צעירים חינוך גופני על בסיס שבועי בהובלת המורה לחינוך גופני. נדגיש ערכים של אחריות, נתינה, כבוד והכרה בשונות. 
    ראו: סרטון חונכות בלב רן
  • פעילות אחר הצהריים
    נעודד פעילות גופנית גם בשעות אחר הצהריים. נכיר לתלמידים אביזרים ואפליקציות בעזרתם יוכלו לפעול גם באופן עצמאי. לדוגמה:
    - פדומטר (מודד צעדים)
    נחלק לתלמידים מודד צעדים ונעקוב אחרי מספר הצעדים שאנחנו עושים כל יום. נאמר לילדים שהמטרה היא להגיע בהדרגה ל 12,000 צעדים ביום.
    ראו: סרטון פדומטרים לב רן
  • ימי פעילות גופנית
    נקיים ימי פעילות לתלמידים, להורים ולצוות כדוגמת משחקים של פעם.
    ראו גם: יוזמות בחינוך גופני להגברת פעילות גופנית

6. פעילות גופנית באירועים ובטקסים

נשלב פעילות גופנית בכל טקס ובכל אירוע שמתקיים בבית הספר במהלך השנה. לדוגמה:

  • בשבוע של יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל
    נקיים תחנות מפעילות ערכיות המקדמות את ערכי המנהיגות, הסובלנות והסבלנות. למשל:
    • נוביל חבר/ה עם עיניים עצומות במסלול בטוח.
    • נתחרה במרוץ שליחים ליצירת פאזל עם משפטים הקשורים לחייו של המנהיג.
    • נרוץ במסלול תחנות חייו של יצחק רבין ז"ל, נמקם פתקים עם מסלול חייו (שגריר, רמטכ"ל, ראש ממשלה, תלמיד) על ציר זמן.
  • יום העצמאות
    נלמד ריקודים הקשורים לארץ ישראל ונרקוד יחד. למשל: כאן ביתי, ארץ זבת חלב ודבש.

7. העשרת תוכנית הלימודים

נעשיר את תוכנית הלמידה הבית ספרית בשיעורים המקדמים פעילות גופנית, למשל על ידי הוספת שיעורים קבועים במערכת כדוגמת: גינה חינוכית, טניס שולחן, משחקי חצר וכד'.

ראו: דוגמה לתכנון שבועי המשלב 90 דקות של פעילות גופנית בשגרה השבועית
(מבוסס על פעילויות מבית הספר לב-רן, קדימה צורן)

עוד רעיון - מעקב מטרה: מגנט 90 דקות

עוד רעיון - מעקב מטרה: מגנט 90 דקות

נבצע מעקב כיתתי לצבירת 90 דקות נוספות של פעילות גופנית בשבוע, כפי שנעשה בבית ספר לב-רן בעזרת מגנט 90 הדקות.

  • נבחר תלמיד/ה לתפקיד רשמ/ת המטרה.
  • בכל שיעור, הפסקה או אירוע שבו מתקיימת פעילות גופנית, יניחו התלמידים מגנט קטן על מספר הדקות של הפעילות שהתקיימה, עד לצבירת 90 דקות בשבוע.

אפשר גם - אלרגנים ותגובה אלרגית

אפשר גם - אלרגנים ותגובה אלרגית

הכרה של אלרגנים שונים הגורמים לתגובה אלרגית (ביצה, מוצרי חלב, שומשום, אגוזים, דגים), והידיעה מה צריך לעשות במקרה של תגובה אלרגית, יכולות אף הן לתרום לפיתוח מודעות לנושאים בריאותיים ולצורך להעריך את מהימנותם של מקורות מידע שונים בתחום.

  1. נצפה בסרטון בריינפופ בנושא אלרגיות.
  2. נשאל: אילו סוגי אלרגיה קיימים? נתמקד באלרגיה למוצרי מזון.
  3. נדגיש שחשוב לדעת אם יש מישהו בכיתה שאלרגי למזון מסוים, כדי שלא יהיו אלרגניים בכיתה.
  4. אם יש מישהו עם אלרגיה למזון בכיתה, אפשר להזמין אותו או הורה שלו לספר על האלרגיה.

נתייחס לשאלה כיצד קריאת המידע על אריזות המזון יכולה לסייע לנו להימנע מתגובות אלרגיות ומסיכון חברים בכיתה או בבית הספר.

טיפים

טיפים

מומלץ תמיד להדגיש מה כן כדאי לאכול ולא מה לא... לדוגמה: לא נגיד "חטיפי בריאות הם לא בריאים", אלא – תפוח הוא חטיף בריאות מצוין.

כדאי לחזק במילה טובה או בעזרת מדבקות תלמידים שמביאים ירק או פרי לארוחה בבית הספר.

אפשר לצפות עם התלמידים בסרטון שטיפת ידיים של משרד הבריאות ולתת להם להסביר לכיתות אחרות איך שוטפים ידיים בצורה נכונה.

חשוב להדגיש תמיד את הפעילות הגופנית כהשלמה לאכילה בריאה.

סרטונים

שעת כושר לאומית
שעת כושר לאומית
90 פלוס לב-רן קדימה צורן
90 פלוס לב-רן קדימה צורן
הולכים על זה, לב-רן
הולכים על זה, לב-רן
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.