חפש ב:

יצירת אחריות משותפת וערבות הדדית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להבין את מחויבות ואחריות הפרט לקבוצה ולחברה שבה הוא חי, וליצור אחריות משותפת וערבות הדדית בין התלמידים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  1. התבוננות אישית: כל אחד מהתלמידים יקבל דף איורים.
    המשתתפים יתבוננו באיורים המתארים מערכות יחסים אפשריות בין הפרט לקבוצה סביב משימה משותפת וייתנו כותרת לכל אחד מהמצבים.
    אפשר להוסיף איורים המתארים מצבים נוספים, או להציע לתלמידים להוסיף איורים משלהם.
  2. דיון קבוצתי: נחלק את התלמידים לקבוצות וננחה אותם לשתף את חבריהם בכותרות שהציעו ובמשמעותן,
    ולבחור איור אחד וכותרת המשקפים את המצב המיטבי במערכת יחסי הגומלין בין הפרט לקבוצה לדעתם.
  3. שיתוף במליאה: כל קבוצה תציג את האיור והכותרת שבחרה ותנמק את בחירתה.
    נקיים שיח סביב השאלות:
  • מהם היתרונות והחסרונות של כל מצב המתואר באיור (לפרט ולקבוצה)?
  • מהו האיור המרגיז ביותר? מדוע?
  • מה היה קורה אילו כולם היו נוהגים כמו הדמות הכהה באיורים 2, 4, 5 או 6?
  • באיזה סוג של קבוצה הייתם רוצים לחיות? מדוע?
  • כיצד ניתן להגיע למצב שבו כל פרט לוקח אחריות על חלקו בהתנהלות מיטבית של הקבוצה?
  1. סיכום וניסוח כללים: ננסח עם התלמידים כללי התנהגות שהיו רוצים לאמץ ונתלה בכיתה.
  2. אפשר לתלות את האיורים על אחד הקירות בכיתה כתזכורת למצבים האפשריים במערכת היחסים בין הפרטים לקבוצה, ולהפנות את התלמידים להתבוננות בהם כאשר עולה בכיתה מצב מאתגר מבחינה זו. כך נוכל להזכיר להם את הדיון שערכנו בנושא ואת ההסכמות שהגענו אליהן.

עוד רעיון - ישיבת חברים

עוד רעיון - ישיבת חברים

מטרת המשחק היא ליצור אחריות משותפת בין כל המשתתפים:

  1. המשתתפים נעמדים זה אחר זה במעגל, פנים אל גב.
  2. בספירה של המנחה "1-2-3", המשתתפים מתיישבים לאחור, כאשר כל משתתף יושב על ברכיו של המשתתף שמאחוריו.
  3. שרים שיר בישיבה או סופרים עד 20.
  4. בספירה חוזרת, המשתתפים נעמדים בבת אחת, בלי ליפול.

(ראו ספר מקוון עם הצעות למשחקים לגיבוש קבוצה וליצירת ערבות הדדית)

אפשר גם

אפשר גם

דוגמה מתחום ידע: מחשבת ישראל/תרבות ישראל

  1. מקריאים את קטעי המדרש ודנים במשמעויות שלהם בקשר ליחסי פרט, קבוצה ואחריות אישית:
    מה אגוז זה אתה נוטל אחד מהכָּרי (ערימה) וכולם מידרדרים ומתגלגלים זה אחר זה, כך הם ישראל – קח אחד מהם וכולם מרגישים. (שיר השירים רבה ו, יא)
  2. כל ישראל ערבים זה לזה. למה הם דומים? לספינה שנקרע בה בית אחד, אין אומרים: נקרע בית אחד בספינה, אלא נקרעה כל הספינה כולה. (תנא דבי אליהו רבה יא)
  3. בנוהג שבעולם, אדם נוטל אגודה של קנים – שמא יכול לשברם בבת אחת? ואילו נוטל אחת – אפילו תינוק יכול לשברם. (מדרש תנחומא לפרשת ניצבים, א)

סרטונים

כוחה של קבוצה: שלוש פרסומות אנימציה
כוחה של קבוצה: שלוש פרסומות
משחקי חיבור: מראה
משחקי חיבור: מראה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.