יצירה של תוצר דיגיטלי חזותי מבוססת על הבנת השפה החזותית הדיגיטלית.
תלמידים שיתאמנו בפענוח וביצירת תוצרים המבוססים על מדיה חזותית – כגון תמונה, גרף, קומיקס, מפה וכד' – וילמדו לעשות זאת בתוך סביבה דיגיטלית ובאמצעות כלים דיגיטליים, יהיו מיומנים באוריינות הנדרשת למאה ה-21.
יצירת ייצוגי מדיה דיגיטלית חזותית בסביבה מקוונת
למאגר הפרקטיקות

מטרה
פיתוח יכולת ליצור תוצר עתיר מדיה המייצג מידע או רעיון בכלים דיגיטליים.
הצעות למהלך

אוריינות המדיה הדיגיטלית (או אוריינות חזותית), היא מכלול הידע, המיומנויות ותהליכי החשיבה הנדרשים ליצירה ולהפצה של מסרים תקשורתיים עתירי צורות ייצוג – כגון סרטונים, תמונות, גרפים וכד' הפועלים באופן אינטראקטיבי – אשר הם בעלי משמעות קולקטיבית בהקשרים לימודיים, חברתיים ותרבותיים.
היכולת ליצור ייצוגים מסוג זה, מרחיבה את אפשרויות הביטוי של התלמידים ומתאימה אותם לאופני התקשורת העכשוויים.
פרקטיקה זו היא המשך לפרקטיקה: ניתוח ייצוגי מדיה דיגיטליים
מהלך
- בחירת נושא
בוחרים נושא בתחום הדעת או משלבים בין מספר תחומי דעת. מומלץ לעבוד בקבוצות.
לדוגמה: דמות מסיפור, תקופה היסטורית, אזור גיאוגרפי, חומר כימי.
- דיון במליאה
עורכים דיון על מאפייני הנושא שנבחר. שאלות לדוגמה על פי הנושא הנבחר:
- דמות מסיפור: רות המואבייה
מה היו התכונות שלה?
כיצד ניתן לייצג אותן באופן חזותי? - תקופה היסטורית: מלחמת העצמאות
אילו היבטים חברתיים אפיינו את החיים בישראל בתקופה זו?
כיצד ניתן לייצג אותם באופן חזותי? - יסוד בכימיה: יסוד לבחירה מהטבלה המחזורית
איזה יישום יש ליסוד שבחרתם בתעשייה, רפואה, אופנה וכד' – למה הוא משמש?
אילו ייצוגים ויזואליים אפשר למצוא ליישומים הללו?
- עיבוד הרעיון ובחירת ייצוג
מנחים את התלמידים לחשוב באיזה אופן המאפיינים שבחרו יכולים לבוא לידי ביטוי באופן חזותי.
ננסה במידת האפשר להעביר את המאפיין או את הרעיון באופן שמעודד חשיבה מסדר גבוה, וליצור אותו באופן חזותי בכלים דיגיטליים.
ראו למשל: מרעיון מופשט למאפייני צילום – מדריך למורה
שיקולים בבחירת סוג הייצוג
- היקף התהליך: מספר שיעורים שיוקדש לנושא
- גיל התלמידים והניסיון הדיגיטלי של הכיתה ושל המורה
- סוג הייצוג: כרזה, סרטון, קומיקס, צילום, אתר וכד'.
- קהל היעד: מיועד להפצה כיתתית, בית ספרית, פתוח לקהל הרחב וכו'.
- בחירת כלי דיגיטלי מתאים
נבחר את הכלי המתאים בהתאמה לתלמידים וללוח הזמנים של התהליך. דוגמאות לייצוגים ולכלים נבחרים:
- צילום ועיבוד תמונה: Snapseed
- כרזה: Pictochart ; Smore (לדוגמה: הכנת ברכה דיגיטלית)
- מפת מושגים: Padlet (לדוגמה: עץ משפחתי; ראו גם: סרטון הסבר)
- קומיקס: Fotojet ; Makebeliefs
- סרטונים: סקומפה וידאו Stop motion ;(ראו: סרטון הסבר)
- תערוכה וירטואלית:Artstep ; Kuntmatrix (מערך לדוגמה – מתאים למתקדמים טכנולוגית)
- אתר או בלוג: Google Site ; wix
- הפצת התוצר
כל תוצר דיגיטלי ניתן להפצה בבמות שונות (פלטפורמות) ובהיקפי חשיפה שונים:
- במה בית ספרית
- ווטסאפ
- מייל
- מרחב דיגיטלי כיתתי או בית ספרי
- במה ציבורית
- אתר או בלוג
- רשתות חברתיות
- ערוץ יוטיוב
שימו לב לבחור את היעד המתאים לתלמידים שלכם, לא להפיץ חומרים אישיים, ולא להפיץ במרחב הציבורי חומרים שאינם מוגנים בזכויות יוצרים. דוגמאות להפצה ציבורית:
עוד רעיון - ייצוג מידע מסתעף

כאשר מדברים על ייצוג של מידע מסתעף, הכוונה היא להצגת נתונים באופן חזותי ואינטראקטיבי המבוסס על קישוריות גבוהה (נקודות חמות המתחברות אחת לשנייה), כאשר דבר נובע מדבר עד ליצירת מכלול שלם.
דרך זו מתאימה לייצוג של מידע ומאפשרת לתלמידים לחלק ביניהם תפקידים בעבודה שיתופית ולהתחבר למידע ולנתונים בדרך יצירתית. ניתן לסכם כך נושא לימודי באופן אינטראקטיבי ושובה עין, באמצעות יצירת ייצוג מסוג זה.
לפניכם דוגמה לבניית כרזה בנושא יערות הגשם. הכרזה משלבת בתוכה, באמצעות נקודות חמות, סיכום מילולי, תמונות, גרף נתונים ושאלון. הפעילות מתקיימת בקבוצות.
ראו: הדרכה על כלים, משימות ותוצרים בכלי גוגל
בניית כרזה עם מידע מסתעף בכלי גוגל
ראו הדרכה ליצירת התוצר: כיצד יוצרים פוסטר דיגיטלי בכלי גוגל?
- בחרו נושא ואספו עליו נתונים מסוגים שונים.
לדוגמה: יערות הגשם – מיקום, מאפייני אקלים, חי וצומח וכו'. - אספו מקורות חזותיים הנוגעים לנושא: תמונות, סרטונים, ראיונות וכד'.
למשל: אספו מידע חזותי על המינים העיקריים ביערות האמזונס.
- כל קבוצה תפתח מצגת שיתופית ותחלק תפקידים בין חברי הקבוצה:
- סיכום המידע ב-google docs
- הצגת נתונים ויצירת טבלה ב-google sheets
- בניית שאלון ב-google forms
עוד רעיון - בניית חדר בריחה דיגיטלי

יצירת משחק דיגיטלי חוויתי על ידי המורה או התלמידים (בהתאם לרמה הדיגיטלית של הכיתה).
הפעלת המשחק בכיתה תאפשר לתלמידים ללמוד וללמד תתי-נושאים בנושא המרכזי באמצעות המשחקים שכל הקבוצות יוצרות. למידה זו תוכל להתבצע בכיתה או מרחוק.
אפשר גם - תהליכי עומק וחלופות בהערכה

ניתן לפתח את המהלך שצוין לעיל – בחירת נושא, דיון במאפיינים, בחירת ייצוג חזותי דיגיטלי, בחירת כלי והפצה – גם לתהליכי עומק המתמשכים על פני מחצית או אפילו על פני שנה שלמה.
מהלך זה מתאים לתהליכים ארוכי טווח של חקר, תלקיט, למידה מבוססת פרויקטים, פרויקט גמר וכד', ולתכנון של ייצוגים המיועדים להפצה לקהל יעד רחב. ראו למשל את הדוגמאות הבאות:
- יצירת לוח עבודה שיתופי בציר זמן Time graphics
- דגם הוראה דיגטילי: תערוכה וירטואלית (חט"ע)
- דגם הוראה: תלקיט מעוצב
ראו גם את הכלי תלקיט דיגיטלי בתוך הפרקטיקה: תלקיט (פורטפוליו)
טיפים

-
מומלץ לחלק את יצירת התוצרים לקבוצות ולאפשר לכל תלמיד/ה לבטא חוזקות אישיות ביצירת התוצר הסופי.
-
מומלץ להתאמן עם התלמידים על כללי עבודה במסמכים שיתופיים.
-
רצוי לבחור כלים לעבודה שאינם דורשים הרשמה של התלמידים או כלים שקיימים בחשבון הארגוני שלכם בגוגל או במיקרוסופט (במיוחד לתלמידי היסודי).
-
רצוי להכיר כללי יסוד לבניית התוצרים: בלוג, אתר, כרזה וכדומה.
-
חשוב לעדכן את התלמידים במגבלות זכויות יוצרים לפני הפצת התוצרים. ראו גם את הפרקטיקה: אתיקה וזכויות יוצרים במרחב הווירטואלי.
- חשוב לעבור עם התלמידים על כללי בטיחות של אבטחת מידע בעולם הסייבר. ראו גם את הפרקטיקה: מוגנות בסייבר.