חפש ב:

זיהוי והערכה של השקפות עולם ונורמות תרבותיות שונות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

היכרות עם מגוון נקודות מבט תרבותיות והרחבת הדעת והחשיבה בנושאים "מוכרים".

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהלך: עושר תרבותי

על מנת להכיר ולהעריך את העושר שתרבויות העולם מציעות, ניתן להרחיב יחידות לימוד בתחומי דעת שונים כך שיכללו השקפות ומנהגים של תרבויות שונות. לדוגמה:

כל תחום תוכן יזמן התייחסות ושאלות ייחודיות לו, אך בכל דיון ניתן ורצוי להתייחס לנושאים הבאים:

  • כיצד התרבות שלי מתייחסת לנושא?
  • כיצד מתייחסות תרבויות אחרות לנושא?
  • מה ההבדלים בין נקודות המבט של התרבויות השונות?

מה משותף לכל התרבויות?
לדוגמה: סיפורי הבריאה השונים עונים לצורך האנושי להבין כיצד נוצר העולם; חגי האור השונים מבטאים ניסיון להתמודד עם הפחד האנושי מ"היעלמות השמש" בזמנים בהם הימים קצרים והלילות ארוכים.

עוד רעיון

עוד רעיון

והילד הזה הוא – אני מתרבות אחרת...

לקראת הכנה ותכנון של כל שיעור, נוכל לשאול את עצמנו: כיצד נושא השיעור מזמן הרחבת דעת אם נשלב בו נקודות מבט של ילדים דומים לנו, אך מתרבויות אחרות. נושאים לדוגמה:

  • אדריכלות אופיינית לתרבויות במקומות שונים
  • סופרים וסיפורים מתרבויות שונות בעולם
  • היסטוריה – מה מתרחש באזורים שונים בעולם באותה עת
  • סוגי זמנים בשפות שונות – כחלק מדיון בהוראת הלשון
  • האופן בו חגי ישראל נחגגים בחו"ל
  • חגים של דתות, לאומים או תרבויות שונות
  • מבנה המשפחה בתרבויות שונות

ניתן לפתוח את השיעור באופן הבא:

  1. נשאל את התלמידים שאלה אודות הידע שלהם בנושא שעל הפרק.
  2. נבקש לחשוב: האם ילד/ה ממדינה אחרת היה/הייתה מציג/ה את אותן התשובות לשאלה זו?

נציע לתלמידים לבחור נקודת מבט של ילד/ה מתרבות אחרת, לחקור את הנושא ולהציגו בפני הכיתה.

אפשר גם - רב-תרבותיות

אפשר גם - רב-תרבותיות

נוכל לבחור נושא בעל היבטים רב-תרבותיים המתקשר ליחידת הלימוד (חגים, אדריכלות, לבוש, שפה, דת, כלכלה, סמלים, צורות שלטון וכד').

  1. נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תחקור את הנושא מתוך עיניה של תרבות אחרת.
  2. הקבוצות יציגו את תוצאות החקר שלהן באמצעות הרצאה, פוסטר, סיכום ראיונות שערכו וכד'.
  3. לסיכום ניתן לערוך דיון אודות הממדים המשותפים והייחודיים של הנושא בתרבויות שונות. לדוגמה:
  • אדריכלות – המשותף: צורך במחסה; הייחודי: קשר לתווי המקום, לנוף וכד'.
  • חגים – משותף: הצורך בחיבור קהילתי; ייחודי: מסורות היסטוריות שונות.
  • כלכלה – משותף: הרצון לצמוח ולהתפתח; ייחודי: היחסים בין גופים שונים בכל תרבות.

אפשר גם - פעילות שיא: שבוע עליות

אפשר גם - פעילות שיא: שבוע עליות

שבוע עליות יכול להיות הזדמנות להכיר תרבויות שונות. לקראת שבוע זה בקשו מכל תלמיד/ה לראיין את ההורים (או סבים וסבתות, דודים, שכנים וכד'), על ארץ מוצאם ועל סיפורי העלייה שלהם. רצוי להרכיב עם הילדים את רשימת השאלות לראיון. שאלות לדוגמה:

  • איפה גרת?
  • איך נראה הבית שלך?
  • מה אכלת?
  • מה עשית במהלך היום?
  • האם הלכת לבית ספר?
  • האם היו שיעורי בית?
  • אילו משחקים שיחקת?
  • למה את/ה מתגעגע/ת?
  • מה הפתיע אותך כשהגעת לישראל?

את הידע העולה בראיונות נארגן על מפת העולם. ניתן להכין פוסטרים לפי מדינות או יבשות, ללמוד משחקים חדשים מהעולם, לקיים ארוחה רב-תרבותית בהשתתפות המשפחות ועוד...

בהזדמנות זו ניתן ליצור בכיתה או בבית הספר סביבה המנכיחה את קיומן של תרבויות שונות, על ידי לוח שנה עליו מצוינים חגים של תרבויות שונות, חגיגת חגים מתרבויות שונות, לימוד של ברכות בשפות שונות, הצגת ספרים בשפות שונות בכיתה ובספריה וכדומה.

ראו גם: פעילויות חינוכיות נוספות לשבוע עליות

טיפים

טיפים

כדאי לעבור בתחילת השנה על תוכנית הלימודים ולבחור נושאים בהם נרצה לפתח מגוון נקודות מבט תרבותיות.

ניתן לבקש את נקודת המבט של ילדים מתרבויות שונות בנושא הנלמד, במידה שיש בכיתה ילדים עולים. ישראל היא מדינת הגירה וזוהי הזדמנויות להיכרות עם תרבויות שונות. נוכל לשאול לדוגמה: מה נלמד בנושא בארץ מוצאך? איזה ידע תוכל/י להוסיף? מה הפתיע אותך בנושא לעומת המוכר לך? וכו'. בקשה זו תורמת הן לשיח הכיתתי והן להשתלבות העולים.

סרטונים

הסרט "בין הקירות"
הסרט "בין הקירות"
אני או אנחנו? (באנגלית)
אני או אנחנו? (באנגלית)
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.