חפש ב:

השתתפות כלל התלמידים בכיתה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

לעודד למידה ומעורבות פעילה של כלל התלמידים, לאפשר להם להשמיע את קולם ולחוש משמעותיים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כרטיס כניסה
השיעור מתחיל עם משימת שליפה קטנה: כל תלמיד/ה מקבל/ת פתק עם שאלה נקודתית אחידה לכולם (למשל: מהם המאפיינים של משולש שווה צלעות?) או שאלה כללית (מה את/ה זוכר/ת מהשיעור הקודם?), עונה עליו בכתב ומוסר/ת את הפתק למורה. באופן הזה כל התלמידים משתתפים במשימה ולא רק אלו ש"קופצים ראשונים" לענות על שאלה דומה במליאה.

ציר זמן
התלמידים יקבלו בתחילת השיעור ציר זמן עם המשימות שעליהם לבצע,
יתקדמו ממשימה אחת לשנייה ויסמנו את התקדמותם על ציר הזמן האישי או הקבוצתי.
בסוף השיעור נוכל לקבל מידע על ההתקדמות של כל אחד מהם על ידי התבוננות בצירי הזמן שמילאו.

"סולם עולה"
(במתודה זו מתחילים בעבודה אישית ובכל שלב "מטפסים בסולם" ומכפילים את גודל הקבוצה)

  1. נבקש מהתלמידים לבצע משימה אישית: לקרוא טקסט, לחפש מידע, להתבונן בתמונה וכדומה,
    ולענות על שאלה כגון – מה הרעיון המרכזי? מה פירוש המושג?
  2. ננחה את התלמידים ליצור זוגות ולשוחח על התשובות שלהם.
  3. לאחר מכן כל זוג מתחבר לזוג נוסף, והרביעייה עונה בכתב על מספר שאלות מסדר גבוה:
    מה מאפיין את...? מה ההבדל בין... מה הדימיון... מה הקשר...
  4. אפשר להמשיך לטפס בסולם לשמיניות וכו'.

לוחות מענה
נשתמש בלוחות כתיבה אישיים לכל תלמיד/ה.
נשאל שאלה נקודתית, והתלמידים יכתבו את תשובתם וירימו את הלוח כך שנוכל לראות את התשובות של כולם ולקבל תמונה מהירה של מידת ההבנה שלהם בנקודת זמן זו.
(למשל: לאחר לימוד סדר פעולות חשבון, נכתוב על הלוח תרגיל הכולל חיבור וכפל, ונראה כמה מהתלמידים הגיעו לתשובה הנכונה).

כרטיס יציאה
1. נכין מראש כרטיסי יציאה: פתקים כמספר הילדים, שעליהם שאלה/חידון קצר/משימה קטנה שמתייחסים לנושא העיקרי שלמדנו בשיעור זה (למשל: אם למדנו מילות שאלה בשיעור עברית, נבקש בכרטיס היציאה לחבר שני משפטים עם מילות שאלה). נניח את הכרטיסים במקום מוסכם וקבוע בכיתה.
2. לקראת סוף השיעור, נזכיר לתלמידים למלא את כרטיס היציאה שלהם לפני שהם יוצאים מהכיתה.
אם היו טעויות שחזרו אצל תלמידים רבים, נתייחס לכך בתחילת השיעור הבא.

פתק סיום
לסיום השיעור אפשר להציע לכל תלמיד/ה לכתוב על פתקית צבעונית שאלה או תובנה מהשיעור היום.
נרכז את כל הפתקיות על לוח שאלות ותובנות כיתתי שבו נוכל להיעזר גם לפתיחת השיעור הבא.
באופן כזה כל תלמיד משאיר את "חותמו" על הלוח המשותף.

עוד רעיון - שגרת חשיבה

עוד רעיון -  שגרת חשיבה: Think-Pair-Share

שגרת חשיבה: Think-Pair-Share

בשגרת חשיבה זו, המורה מעלה שאלה או בעיה בפני הכיתה, ומנחה את התלמידים לנסות ולענות עליה בשלושה שלבים:

  1. חשוב (Think)
    נותנים לתלמידים זמן לחשוב תחילה בעצמם על פתרון הבעיה.
    יש להקדיש לכך 3-2 דקות ולאפשר לתלמידים לכתוב את רעיונותיהם על דף.
    כך נוכל לוודא שכל אחת ואחד מהתלמידים פעיל במציאת פתרון לבעיה.
  2. צור זוג (Pair)
    לאחר שכתבו פתרונות אישיים, התלמידים מתחברים לזוגות ומשוחחים על הרעיונות שלהם.
    השיתוף בזוגות מאפשר לכל תלמיד/ה להתבטא, ומעודד גם את הילדים שבדרך כלל נרתעים לדבר בפני כל הכיתה, להביע את עצמם ולהשתתף.
  3. שתף (Share)
    לאחר השיח בזוגות, נבקש ממי שמעוניין בכך לשתף במליאה את הכיתה כולה ברעיונות שעלו (לחילופין, אפשר לבצע את השלב הזה בקבוצות של 4-3 זוגות וכל זוג ישתף את האחרים ברעיונותיו).

מתודה זו מזמנת השתתפות פעילה של כל התלמידים בשיעור – בשונה ממה שקורה בדרך כלל בהוראה פרונטלית, כאשר רק מספר קטן של ילדים נוטים להצביע ולענות על שאלות המורה בכיתה. בנוסף, היא מאפשרת למורה להסתובב בכיתה ולהקשיב לדיונים של הילדים, כדי לקבל תמונה עדכנית על מצב ההבנה שלהם בנושא.

ראו דוגמאות לשימוש במתודה בשיעורי ביולוגיה    

אפשר גם

אפשר גם

תפקיד לכל תלמיד

בזמן עבודה בקבוצות, כדי לעודד את כל התלמידים לקחת חלק פעיל ולתרום לביצוע המשימה, אפשר לחלק תפקיד לכל תלמיד/ה, כגון: אחראי/ת על תיעוד תהליך העבודה, עיצוב גרפי של התוצר הקבוצתי, חיפוש מקורות ידע, הכנת מצגת, ניהול הדיון וסדר הדיבור בקבוצה וכד'.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.