חפש ב:

משוב מקדם למידה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

לשפר את יכולת התלמידים ללמוד מטעויות ומהצלחות ולשפר את ביצועיהם לאור תגובות והערות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

משוב בכיתה הוא מידע שמספק/ת מורה לתלמיד יחיד או לכיתה כולה כתגובה על התנהגות, על אמירה או על עבודה כתובה. משוב הוא כלי משמעותי בידי המורה כדי לסייע לתלמידים להתקדם בתהליכי הלמידה שלהם, והוא יכול להתייחס למשימה או לתהליך.

מהלך: משוב RISE

בכל הזדמנות שבה אנחנו מגיבים לתשובות תלמידים, לעבודות שהגישו או לתוצרי פרויקטים שלהם, נפעל על פי ארבעה שלבים:

  1. רפלקציה (Reflect)
    נגיב במשפט שיש בו תגובה מנומקת.
    כלומר: לא רק – זה נכון/לא נכון, אני אוהב/ת את זה, זו טעות...
    אלא: זה מוצא חן בעיניי כי... זה רעיון טוב בגלל ש... אני חושב/ת שזו טעות מפני ש...
  2. חקירה (Inquire)
    נשאל שאלות העמקה ושאלות המשך כדי לפתח את התשובה הראשונית של התלמיד/ה ולאתגר אותה.
    למשל: איך הגעת לתשובה? מה הדרך שעשית? כיצד המוצר שלך עונה על הצורך?
  3. הצעה (Suggest)
    נציע הצעות נקודתיות במטרה לעזור לתלמיד/ה לשפר את התשובה או הפרויקט, ולחזק נקודות תורפה.
    למשל: אולי כדאי לנסות להחליף את החלק X שלא עובד טוב בחלק Y ולראות מה יקרה...
  4. שדרוג (Elevate)
    נעלה רעיונות שעשויים להוביל את התלמיד/ה לחקירת כיוונים חדשים.
    למשל: יכול להיות מעניין לבדוק אם התשובה שמצאתם תצליח לעבוד גם במקרה שהתנאים ישתנו ל...

עוד רעיון

עוד רעיון

תגובה לתשובה חלקית או לטעות

מצב נוסף וחשוב של משוב מקדם למידה הוא תגובת המורה לטעות. לא כדאי להתחמק מאמירה שהתשובה לא נכונה או להסתפק בלומר שהיא אינה נכונה. דרך מקדמת למידה לתת משוב על טעות יכולה להיות:

  1. לבקש מהתלמיד להסביר את תשובתו.
  2. לאתגר את התלמיד: "איך זה מסתדר עם X?"
  3. לבקש מהתלמיד לבחון את תשובתו מחדש, לעבור על ההנחות שלו או על המידע עליו התבסס.

בכל מקרה לא נכון למורה להותיר את התלמיד עם טעותו מבלי לתת לו הסבר או דרך שתאפשר לו להבין מדוע זו טעות וכיצד לפעול נכון.

לדוגמה:
המורה שואל/ת: למי יש רעיון כיצד יכולה ישראל להתמודד עם בעיית המחסור במים?
תשובת התלמיד: אפשר לעשות מסע פרסום שמבקש מאנשים להתקלח זמן קצר יותר.

משוב שאינו מקדם למידה:
- המורה אומר/ת: רעיון יפה. יש עוד רעיונות?
(התגובה נותנת רק הערכה מסכמת לתשובה וממהרת לאסוף תשובות נוספות. אין ניסיון לאתגר או לפתח את הרעיון, אין הסבר מדוע הוא יפה, אין קישור לידע נוסף).

משוב מקדם למידה:
- המורה אומר/ת: יפה! איך הגעת לתשובה?
- התלמיד/ה עונה: ......
- המורה מגיב/ה: תוכלו להעריך על פי הנתונים בספר, כמה מהבעיה תיפתר אם אנשים יתקלחו פחות?
(התגובה מאתגרת את הרעיון ומבקשת לבססו, לקשר אותו לידע נוסף מהספר ולבחון אותו בעזרת נתונים).
- האם עכשיו יש לך רעיון חדש?

אפשר גם

אפשר גם

רגע לפני שאנחנו נותנים משוב לתלמיד/ה, נשאל את עצמנו: האם המשוב שלנו הוא –

  1. אדיב: נותן כבוד לרעיונות של הלומד/ת, נטול שיפוטיות, מבוסס על הקשבה ומאיר נקודות חיוביות.
  2. ממוקד: מתייחס לנושא שהוצג ולמטרותיו, וכולל הסבר על מהות הבעיה שמצאנו בתשובת התלמיד/ה.
  3. תורם: מציע דרכים לשיפור, ומפרט כלים מעשיים שבעזרתם יוכל מקבל המשוב להשתפר.

סרטונים

משוב מקדם למידה
משוב מקדם למידה
שיח כיתה מקדם למידה
שיח כיתה מקדם למידה
שיעור מתמטיקה על פי מודל מחשב"ה
שיעור מתמטיקה - מודל מחשב"ה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.