חפש ב:

סביבות למידה חוץ כיתתיות

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

המחשת תכנים מתוכנית הלימודים באמצעות למידה אקטיבית והתנסותית, במרחבי למידה שונים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

למידה בסביבות למידה חוץ כיתתיות יכולה להתקיים במספר מקומות. למשל:

  • ביציאה לטיול לאתר מרוחק – טבע, עיר, טיול שנתי (לכך לא נתייחס בפרקטיקה זו)
  • מחוץ לכותלי ביה"ס – שכונה, מוסד תרבות קרוב, גינה ציבורית
  • בסביבה הבית-ספרית – מסדרונות, אולמות, חצרות
  1. תכנון מוקדם של המורה

    נשאל את עצמנו מהם היתרונות והרווחים שביציאה החוצה מהכיתה?
    כיצד ננצל את היציאה להפעלת התלמידים וללמידה עצמאית?

    לדוגמה:

    • בשיעור מתמטיקה הילדים יכולים לצאת לחצר כדי להכיר ולזהות צורות הנדסיות, במקום לעשות זאת בלמידה מתוך ספר בכיתה.
    • בשיעור מדעים הילדים יכולים לצאת לחפש סוגי אבנים, עלים או אדמה בחצר או בגינה הבית ספרית.
    • בשיעור עברית הילדים יכולים לצאת למסדרונות כדי לחפש שלטים עם מילים שמתחילות באות חדשה שלמדו.
  2. הכנה בכיתה לקראת היציאה

    נציג מספר שאלות לקראת היציאה ונעודד את התלמידים לשאול בעצמם שאלות נוספות.

    למשל, בשיעור מתמטיקה:

    • על אילו צורות הנדסיות למדנו?
    • איפה אתם חושבים שנוכל למצוא אותן מחוץ לכיתה?
    • איך נזהה את הצורות?
    • באיזו דרך כדאי לתעד את מה שנמצא? (רשימה, טבלה, ציור, צילום ועוד)
  3. הגדרת המשימה

    נגדיר עם התלמידים את התוצר המצופה מהיציאה החוצה, את הזמן הכולל לביצוע המשימה,
    ונקבע מה נדרש מהם לעשות במהלך היציאה: לחשב, לראיין, לצייר, לצלם, לכתוב, למדוד...

    לדוגמה, בהמשך לשיעור המתמטיקה הנ"ל:

    כל תלמיד/ה (או זוג, קבוצה וכד') מתבקשים לזהות: 3 מלבנים, 4 משולשים, 2 משושים וכד', להסביר כיצד זיהו אותם ולצייר או לצלם תמונה של הצורה שמצאו.
    נחלק להם דפי הנחיה לעבודה באופן אישי, בזוגות או בקבוצות קטנות.

  4. יציאה אל מחוץ לכיתה הכיתה

    נקפיד על תיעוד המהלך על ידי התלמידים בזמן אמיתי, כפי שנקבע בדפי ההנחיה.
    תוציא אל הפועל את התוכנית שלה כפי שהוכנה בשלבים הקודמים.

  5. שיתוף ורפלקציה

לאחר תום הזמן שקבענו, נחזור לכיתה ונקיים פעילות של שיתוף ורפלקציה:

  • מה למדנו מהיציאה ללמידה מחוץ לכיתה?
  • האם וכיצד עמדנו בתוכניות שהכנו לקראתה?
  • אילו שאלות חדשות עלו שלא חשבנו עליהן לפני כן?
  • מה נרצה לעשות אחרת לקראת היציאה הבאה?

אפשר גם

דוגמאות בתחומי הדעת

דוגמאות בתחומי הדעת

מתמטיקה: כמה מכוניות עוברות בצומת ביחידת זמן? כמה עלים בערך יש על עץ? (יצירת משוואה לניבוי עלים בענף) כמה תושבים גרים בבניין או ברחוב? מדידות אורך, תרגול חישובים באמצעות גירים על רצפת החצר ועוד.
אזרחות: ראיונות עם עוברים ושבים ברחוב בשאלות אקטואליות, דילמות וכד'.
אומנות: לצלם, לפסל ולצייר בחוץ.
מחויבות אישית: לחשוב כיצד ניתן לתרום לקהילה בסביבה הקרובה.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.