חפש ב:

חיזוק כישורי התלמיד/ה באמצעות שפת האימון

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

להטמיע מנגנונים אפקטיביים של דיבור פנימי ושל תקשורת בשירות הלמידה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בני אדם הם לומדים במהותם ועל כן הם נמצאים בתהליך מתמיד של התקדמות בדרך. התקדמותם תלויה בהבניית מנגנונים אפקטיביים ליציאה ממקום או ממצב אחד אל עבר מצב אחר, להבדיל מהליכה בסיבובים והגעה חוזרת ונשנית לאותו המקום.

שפה של עשייה וצעידה בדרך מקנה לנו לגיטימציה לעשות טעויות, ללמוד מהטעויות שלנו ולקבוע לעצמנו דרך אחרת, וזאת בניגוד לשפה של מדידת הישגים שאינה ממשיגה את הדרך אל הידיעה אלא בעיקר את התוצר הסופי.

בעוד השפה שמשווה הישגים בין בני אדם מציבה את הסמכות בגורם חיצוני, שפת האימון מציבה את הסמכות על חיינו ועל גורלנו בידיים שלנו. התנסות בשפת האימון יכולה להוביל ילדים וילדות לפיתוח מנגנונים חזקים של מודעות ומסוגלות עצמית, שכן היא מספקת כלים לדיבור הפנימי שכל אדם זקוק לו לשם הכוונה עצמית.

מהלך: מסע בקבוצת אימון

1. לימוד השפה האימונית בקבוצות קטנות
פעם בשבוע ניפגש עם התלמידים בקבוצה קטנה. נשתמש בדימוי המסע מנקודה לנקודה על מנת להמחיש קידום מטרות בחיים והצבת יעדים בתוך המטרות הגדולות. לשם כך נדון בשאלות:

  • מה חשוב לנו בחיים?
  • מה חשוב לנו בהקשר של בית הספר?
  • מה עליי לעשות כדי להשיג את מה שחשוב לי בחיים?
  • האם אנחנו מוכנים להשקיע מאמץ בשביל מה שחשוב לנו?
  • מה נרצה לקחת לדרך כדי להצליח במסע משלב לשלב?
  • מה יכול לקדם אותנו ומה יכול לעכב אותנו?
  • מה יקרה אם אציב יעד רחוק מדי או קרוב מדי?

במהלך המפגש נכיר מילים מרכזיות משפת האימון:

  • ציפיות – ציפיות אין רק בכרית שבמיטה...
  • מציאות – הדברים שקורים מבלי שנשווה אותם לציפיות שהיו לנו
  • אושר – רגעים של סיפוק, רגעים בהם אני מקבל/ת אישור על דרכי
  • טעויות – הבנה שכולם עושים טעויות ושהן עוזרות לנו ללמוד ולהשתפר

הקבוצה הקטנה נפגשת פעם בשבוע ומתקדמת בתוכנית. כדאי להתחיל בצעדים קטנים מאוד, ולשם כך נעשה עבודה עם כל תלמיד/ה, כששאר התלמידים בקבוצה הקטנה תומכים ומסייעים.

א. שיתוף בקושי שחוויתי בשבוע שעבר
התלמידים ישתפו את הקבוצה הקטנה בקושי שחוו. דוגמאות:

  • הילדים הפריעו בכיתה והיה לי קשה להקשיב
  • אבא לא העיר אותי בזמן לבית הספר וכל היום היה לי הפוך
  • החברה הטובה שלי ריכלה עליי עם ילדה אחרת
  • קינאתי בחברה כי רציתי שיהיה לי שיער כמו שלה
  • נעלם לי הקלמר ואמא כעסה מאוד

ב. חיפוש פתרונות
התלמידים מנסים לענות על השאלה: מה יכול לעזור לי להתגבר על קושי מסוג זה אם אתקל בו שוב השבוע. דוגמאות:

  • אגש בשקט למורה ואשאל אותה מה לעשות כשילדים מפריעים ואני לא שומעת או שאבחר רגע בהפסקה ואדבר עם הילד/ה המפריע/ה ואסביר את הבעיה שלי
  • אשאל את אבא מה יעזור לו להעיר אותי בזמן ונדבר על זה

נעזור לתלמידים להעלות הצעות ונשאל: "מה את/ה חושב/ת? זה משהו שאת/ה יכול/ה לעשות?" עד שנגיע להצעה שהילד/ה מרגיש/ה שהיא ישימה.

ג. הצבת יעד
בוחרים דרך אחת להתמודדות ומציבים אותה כיעד עד למפגש בשבוע הבא. לדוגמה:

  • השבוע אגש למורה ואבקש לדבר על זה
  • מחר אדבר עם אבא על נושא שעת ההתעוררות לבית הספר

2. חתימה על הסכם שמירת הפרטיות באימון
כבר במפגש השני חותמים עם התלמידים על הסכם של שמירת הפרטיות בתהליך האימון. חוזרים על פרטי ההסכם בכל מפגש עד שנרגיש שהכלל נשמר (הטמעה). הסכמה זו חשובה מאוד להבטחת תחושת הביטחון של חברי הקבוצה ומוכנותם לשתף בדברים אישיים.

למפגשי האימון תוקדש מחברת ייעודית, וגם היא תהיה פרטית לכל אחד ואחת מהתלמידים.

גם אחרי שכולם שומרים על פרטיות האימון, נמשיך לתחזק את ההסכם מדי חודש. לא נחכה שישכחו ואז אולי יספרו לאחרים מתוך שכחה.

חשוב לציין שעם הזמן, התפקיד של חברי הקבוצה הולך ומתעצם: הם שואלים בעצמם שאלות כדי להבין את מה שהילד/ה האחר/ת אמר/ה, מציעים הצעות ורעיונות יצירתיים, משתפים במקרים דומים שקרו להם וכד', ונדרשים פחות לתיווך צמוד של המורה המנחה את הקבוצה.

דוגמה להסכם אימון
אנחנו, (שמות כל חברי הקבוצה), קבוצת האימון של המורה _______,
מתחייבים לשמור על הפרטיות שלנו כדי שנרגיש חופשיים ובטוחים לדבר בקבוצה.
למען תחושת האמון והביטחון שלנו, לא נספר לאחרים את התוכן של המפגשים בינינו. (חתימות)

3. שיתוף בהצלחות ותכנון הצעד הבא במסע
בכל שבוע חברי הקבוצה משתפים איך הצליחו ביעד שהציבו לעצמם ומנתחים כיצד ניתן להתקדם הלאה מהנקודה שבה הם נמצאים.

  • בהתאם לגודל הקבוצה ולזמן העומד לרשותנו, אפשר להחליט שבכל מפגש רק חצי מחברי הקבוצה משתפים.
  • כדי לתת דוגמה אישית לשיתוף ולהצבת יעדים, נוכל להדגים מתוך יעדי אימון אישיים שלנו. למשל: "שמתי לב שאני לא אוכלת באופן מסודר במהלך היום וזה עושה אותי עצבנית. לכן החלטתי לעשות שינוי ובהפסקה הגדולה להתיישב בצורה מסודרת עם קופסת האוכל שלי שהבאתי מהבית ולהקדיש 10 דקות לאכילה בשקט". כך נוצרים אמון ופתיחות. 
  • החל מהמפגש השלישי, ולאחר שחתמנו על הסכם האימון, נתחיל להתייחס לתלמידים במילה "מתאמנים" ונשוחח בקבוצה על העזרה ההדדית בין המתאמנים.

4. תרגול תבניות של חשיבה מקדמת (Growth Mindset)
בכל מפגש לומדים יחד דפוס מסוים של חשיבה מקדמת ונפרדים מתבניות מעכבות. תבניות חשיבה הן מחשבות שחוזרות על עצמן כאשר אני מביט/ה על הדרך שלי.

  • תבניות חשיבה מקדמות הן אלה שמייצרות לי אפשרות להתקדם לעבר היעד שלי.
  • תבניות חשיבה מעכבות מונעות ממני התקדמות.
  • דוגמה: אני רוצה ללמוד לנגן על חלילית אבל אין לי חלילית.
    • תבנית חשיבה מעכבת היא המחשבה: "מאחר שאין לי חלילית אני לא יכולה ללמוד לנגן בחלילית".
    • תבנית חשיבה מקדמת היא המחשבה: "אנסה להשיג חלילית. אולי אני יכול/ה לבקש רעיונות איך להשיג חלילית".
  • דוגמה נוספת: לא הצלחתי לצייר את הציור כפי שרציתי.
    • תבנית חשיבה מקדמת: "עדיין לא הצלחתי" 
    • תבנית חשיבה מעכבת: "אני אף פעם לא מצליחה!"
  • ראו גם את הפרקטיקה: למידה מאי-הצלחות ככלי מעצים למידה

5. לימוד מטפורת העץ
מקנים לתלמידים את מרכיבי מטפורת העץ כחלק מלימוד השפה האימונית:

  • שורשים: אמונות, ערכים, דברים שעובדים במשפחה. השורשים מזינים אך לעיתים גם מגבילים, ופעמים רבות אנחנו לא מודעים להם.
  • גזע: פעולות שאני עושה על בסיס קבוע כולל הרגלים. הגזע מקנה חוזק ויציבות.
  • ענפים ועלים: רעיונות חדשים, התנסויות, תחומי עניין. ענפים ועלים הם משמחים, ומצמיחים פרחים ופירות.

מנסים לזהות מאין מגיעה תבנית החשיבה המעכבת – מהשורשים, מהגזע או מהענפים והעלים – ואיזו תבנית חשיבה נוכל לאמץ במקומה. למשל, בדוגמת החלילית שהובאה לעיל:

  • יש לי אמונה שאף אחד לא ירצה לתת לי חלילית. זה שייך לשורשים שלי.
  • במקומה אציב אמונה שאם אני רוצה ללמוד לנגן בחלילית, אוכל לעשות מאמצים או לפעול בדרכים מסוימות, והחלילית "תגיע" אלי.
  • השורש הזה מאפשר לעלים חדשים לצמוח: אבקש לפרסם בפייסבוק למי יש חלילית שאינו צריך, אשאל במשפחה או בשכונה, אבקש מאבא לשאול בעבודה, אגש למורה למוזיקה ואשאל אותה וכד'.

בכל הפגישות המורה משמש/ת מאמנ/ת. ננתב ברגישות את התלמיד/ה מושא האימון לכיוון הלמידה. לגבי ילדים שמתקשים בלימודים, חשוב שקודם כל תהיה להם הצלחה במשהו שלא קשור ללימודים, כדי שההצלחה תזין את תחושת המסוגלות (ראו בהמשך: "מגן אישי"). 

6. רפלקציה אישית וקבוצתית
חשוב לעודד שיח רפלקטיבי מתמיד. כדי להדגיש את חשיבות ההתבוננות העצמית אפשר לספר את הסיפור הבא ולעורר בעקבותיו דיון:

רב אחד הלך בדרך לתפילה ועצר אותו שוטר אוקראיני.
כיוון אליו השוטר רובה ושאל: מי אתה ומה אתה עושה פה?
ענה הרב לשוטר: כמה משלמים לך עבור עבודה זו?
השוטר השיב: 20 קופיקות לחודש.
אמר לו הרב: נעשה הסכם – אני אוסיף לך 20 קופיקות לחודש, בתנאי שבכל יום תפגוש אותי פה בדרך לתפילה ותשאל אותי: "מי אתה ומה אתה עושה פה?"

ראו: דוגמאות למשפטי רפלקציה עצמית שכתבו מתאמנים במחברת האישית

עוד רעיון

עוד רעיון - לחט"ב: מגן אישי

לחט"ב: מגן אישי

זוהי פעילות בין-תחומית המשלבת אומנות (שפה גרפית) ואימון עצמי (התבוננות פנימית והצבת מטרות).

אפשר לשלב אותה כחלק מתוכנית שנת מצווה.

התלמידים עוברים תהליך מעמיק של היכרות עם העצמי והצבת מטרה במסגרת ההתבגרות. התוכנית כוללת תכנון וביצוע של ציור אישי המורכב מהתייחסות לשלושה גורמים: תכונה מולדת, תכונה נרכשת, ותכונה שאני שואפ/ת לסגל לעצמי. 

1. הקניה במליאה
לומדים את ההבדלים בין התכונות השונות שיש לנו:

  • תכונה מולדת
    תכונה שנולדתי איתה כ"מתנה", ולא השקעתי מאמץ כדי שיהיה לי אותה. 
    למשל: חוש הומור.
  • תכונה נרכשת
    תכונה שלא היה לי אותה אך הייתה לי חשובה, תרגלתי אותה ועכשיו יש לי אותה.
    למשל: נועם הליכות
  • תכונה רצויה או חסרה
    תכונה שאני רוצה שתהיה לי, כי היא מאוד תקדם אותי בחיים.
    למשל: משמעת עצמית.

2. כתיבה אישית
נבקש מכל תלמיד/ה לכתוב שלוש תכונות מכל קטגוריה: תכונה מולדת, תכונה נרכשת ותכונה רצויה. אפשר לכתוב בנק תכונות על הלוח כדי לתת רעיונות.
(ראו רשימת תכונות לדוגמה)

כל תלמיד/ה בוחר/ת מתוך שלוש התכונות מכל קטגוריה את המרכזית והבולטת ביותר:

  • התכונה שנולדתי איתה והיא הכי מאפיינת אותי
  • התכונה שרכשתי ואני הכי גאה בה
  • התכונה שאני הכי רוצה להמשך חיי

בשלב זה אפשר גם להיעזר בחברים ולהתלבט יחד.

3. שיתוף במליאה
כל תלמיד/ה כותב/ת משפט מפתח על כל תכונה שבחר/ה ומשתפים במליאה. 
נגייס את כל המליאה לעידוד ולפירגון הדדי.

4. יצירת המגן האישי
לומדים או מקבלים משימת בית למצוא באינטרנט  מגן של אדם או משפחה מפורסמת ולספר עליו (ראו: שלט אצולה). מציגים את המגנים במליאה ומדברים עליהם, הן מבחינת התכנים והן מבחינה חזותית.

  • מחלצים מתוך המגנים שניתחנו עקרונות פעולה, ומנחים את התלמידים לצייר מגן אישי. ראו לדוגמה: מגנים אישיים שהכינו ילדים
  • מומלץ להקדיש מספר שיעורי אומנות לציור המגן האישי + שיעור סיכום לצורך כתיבת פסקת המניפסט – המשפטים שהתלמידים כתבו על כל תכונה.
  • בשלב מציאת הייצוג החזותי לכל תכונה, נדרשת העמקה מבחינת הידע על הייצוג. לדוגמה:
    • אם בחרתי לצייר יד כדי לבטא חברתיות, עליי להבין איך בנויה יד, לבחור מנח אחד מתוך אלפי אפשרויות כגון יד מושטת, מחבקת, מלטפת, קפוצה, מנופפת, מצביעה ועוד.
    • אם בחרתי בנוצה כדי לבטא עדינות מולדת, עליי להבין איך נוצה בנויה, ממה היא עשויה, איך היא גדלה ועוד.
  • כדאי להציע לתלמידים להציג את המגינים האישיים בתערוכה מסכמת חגיגית.
    ראו: תערוכת אומנות הכוללת מגנים אישיים בביה"ס מעלה צביה, תבנית החינוך המוזהב (שימו לב למגנים האישיים התלויים בתערוכה מאחורי המורה בסרטון)

גיוון ליסודי: שרשרת תכונות

במקום לצייר מגן אישי, אפשר ליצור שרשרת עם התכונות האישיות שלי ולצייר על כרטיסים משהו שמייצג את התכונות שבחרתי.
אם התלמידים צעירים ומתקשים להגדיר מהן התכונות שלהם, אפשר להוסיף מרכיבים כגון תחביבים, גיבורי ספרות, חיית מחמד ועוד.
יש לקחת בחשבון את העובדה שהתוכנית דורשת דרגה של חשיבה מופשטת שבאמצעותה אדם רוכש יותר עומק בחייו.

שימו לב! חשוב להדגיש בשיח עם התלמידים שאין תכונות טובות ורעות, וכן שהתכונות אינן נמדדות בהשוואה לאנשים אחרים אלא ביחס לעצמנו. למשל:

  • ילדה שמעיזה לעמוד על שלה אינה דווקא "עקשנית".
  • אם נער אימפולסיבי מטבעו מצליח להתאפק ופועל בדרך אדיבה, הדבר יכול להיחשב שרכש לעצמו אדיבות על אף שאם מודדים אותו מבחוץ ביחס לנער אדיב מטבעו, הוא עשוי להיראות בעינינו עדיין אימפולסיבי.
  • ילדה שפחדה ללכת לישון לבד אינה בהכרח פחדנית – ייתכן שהיא אמיצה אך עברה אירוע קשה שחסם את הגישה שלה ל"בנק האומץ".

עוד רעיון - ארגז הכלים שלי

עוד רעיון - ארגז הכלים שלי

זוהי תוכנית קצרת טווח של מפגשים אחד על אחד, מורה עם תלמיד/ה.

פעמיים בשבוע, למשך שבועיים, מקיימים מפגשים בני כ-20 דקות שבהם המורה המאמנ/ת בודק/ת את "אזור הנוחות" של הילד/ה (המקום שבו הילד/ה "תקוע/ה"), ועוזר/ת לו/לה למצוא פתרונות.

  • נבדוק עם הילד/ה מה קשה או מפחיד, ונשקף את מה שהבנו במילים אחרות.
  • נאפשר לילד/ה להתנסות ביצירה, אמירה, משחק, דמיון מודרך או משחקי תפקידים כדי לפתח כלים להתמודדות.
  • נתרגל עם הילד/ה סיטואציה מחיי היום יום שהילד/ה בחר/ה ונבנה יחד "ארגז כלים" שאפשר להשתמש בהם כשמרגישים תקועים במצב זה.
  • התוצאה תהיה שינוי המצב הקיים.
  • ארגז הכלים נכתב במחברת ובכל פעם שיש למי מהתלמידים קושי, נשלח אותם לחפש פתרון בארגז הכלים האישי שלהם. אפשר להכין בשיעור אומנות ארגז כלים שילווה את התלמידים לאורך השנה.

עוד רעיון - חונכויות תלמידים

עוד רעיון - חונכויות תלמידים

לאחר שהתלמידים כבר מנוסים בשפת האימון ובכלים האימוניים השונים, אפשר להציע להם לחנוך תלמידים צעירים מהם בתוך מסגרת מובנית שתיקבע בבית הספר. למשל:

חונכות של תלמיד/ה בוגר/ת לתלמיד/ה צעיר/ה, או לצמד תלמידים צעירים

התלמידים עוברים בתחילת השנה הכרה לחונכות בשיטת מרתון: שיחת היכרות, גיבוש יעד ראשון, תכנון מהלך, היערכות לביצוע, משוב ורפלקציה. החונכות מעוגנת במערכת (כ-1 ש"ש) או מתקיימת על חשבון שיעור באופן שמוסכם על כל הצדדים.

עוד רעיון - לעל-יסודי: מישהו לרוץ איתו

עוד רעיון - לעל-יסודי: מישהו לרוץ איתו

יומן אישי של עשרה שיעורים אימוניים המלווים את המתאמנים במסע לצמיחה אישית, בהשראת תוכנית מישהו לרוץ איתו שפותחה בישיבת אמי"ת נחשון בליווי אגף מו"פ ניסויים ויוזמות במשה"ח. 

המורים עוברים קורס אימון המכשיר אותם להיות מאמנים מוסמכים ועוברים אימון אישי בעצמם, והתלמידים עוברים תהליך של אימון אישי וקבוצתי, לומדים כיצד להציב לעצמם יעדים ורוכשים כלים אימוניים שונים. בשלב מתקדם הם אף מלווים תלמידים צעירים בתהליכים אימוניים שונים.

ראו פירוט התוכנית: 10 שיעורים לאימון 'מישהו לרוץ איתו'

עוד רעיון - ליסודי: תעודת זהות אישית

עוד רעיון - ליסודי: תעודת זהות אישית

כאשר התלמידים שותפים לתהליך של אימון קבוצתי, רצוי לקיים עם הקבוצה פעילויות שיעודדו היכרות מעמיקה שלהם אחד עם השני, תוך בירור אישי של כל ילד וילדה עם עצמם על תכונות האופי המאפיינות אותם, דברים אהובים וכדומה, ותוך הכרה בחוזקות וחיזוק הדימוי העצמי של כל ילד בפני עצמו ובפני הקבוצה העוברת יחד את התהליך. 

שלב ראשון: הכנה בבית
כל תלמיד/ה מקבל/ת דף עם מעין תעודת זהות הכוללת שאלות שונות. למשל:

  • השם שלי: מדוע קראו לי כך?
  • תיאור המשפחה שלי + תמונה או ציור המשפחה
  • כתובת הבית שלי ופינה בבית שאני אוהב/ת במיוחד
  • תחומים שאני טוב/ה בהם
  • מה אני אוהב/ת לעשות כשאני בבית?
  • אילו הייתי חיה, איזו חיה הייתי?

ניתן להיעזר בהורים או באחים לצורך כתיבת תעודת הזהות.

שלב שני: שיתוף בקבוצת האימון
הציוד הנדרש לשלב זה: פתקי ממו, טושים, וכובע גדול להכנסת הפתקים.

  1. מחלקים לכל הילדים בקבוצה פתקים, 4-3 פתקים לכל ילד/ה. 
  2. בוחרים ילד/ה שרוצה להקריא או להציג את תעודת הזהות שהכינ/ה (כולה או חלקים ממנה).
  3. במהלך השיתוף, מי שרוצה לשאול משהו כותב/ת שאלה לילד/ה על אחד הפתקים, ובסיום השיתוף שמים את הפתקים בתוך הכובע. 
  4. הילד/ה ששיתפ/ה, מוציא/ה שניים-שלושה פתקים עם שאלות, מקריא/ה את השאלות ועונה עליהן. לא חייבים לענות על כל השאלות.
  5. גם המורה המאמנ/ת יכול/ה להכין תעודת זהות ולשתף באופן דומה את הילדים כדי לתת דוגמה אישית.
  6. אפשר שכולם ישתפו במפגש אימון אחד, או לפתוח סדרה של מפגשים כך שבכל פעם ילד/ה מהקבוצה משתפ/ת והאחרים כותבים שאלות.

טיפים

טיפים

רצוי להתחיל בהשתלמות לכלל צוות המורים כדי להכניס את שפת האימון לתרבות הבית ספרית. בהיעדר מהלך כזה של פיתוח מקצועי, ניתן ליישם כלים משפת האימון גם באופן מקומי ומצומצם עם קבוצת תלמידים ספציפית לצורך חיזוק כישוריהם. 

בקרב מתבגרים אפשר להנהיג תוכנית אימון אישי עם אפשרות לבחור את אופן הביטוי: בלוג, כתיבת שירים, הפקת סרטון, פוסטר, ולשלב עם לימודי האומנות. הדגש הוא להשיג שלום עם עצמי ולבסס דיבור פנימי אפקטיבי. 

עבור תלמידים חזקים האימון יכול להיות מגויס לטובת גילוי דפוסים אותם אני יכול/ה לנצל באופן  אפקטיבי יותר בתהליכים הקוגניטיביים שלי או ביישום ערכים. 

מומלץ לתרגל תהליכים מגוונים של איסוף הצלחות באמצעות תיעוד פעם בשבוע אל תוך "מחברת ההצלחות שלי". נייעד לכתיבה זו חלק משיעור בתחילת השבוע או בסופו, והתלמידים יעשו עבודה אישית בדרך של כתיבה חופשית או על פי הנחיה (למשל: כתבו על הצלחה שהייתה לכם השבוע).

ראו גם הפרקטיקה: להעריך מאמץ ולחגוג הצלחות

סרטונים

שבעה הרגלים של אנשים אפקטיביים: סטיבן קובי
7 הרגלים של אנשים אפקטיביים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.