אפשר לנסח שאלות פתוחות או סגורות. בכל מקרה, חשוב לבקש מהנשאלים הנמקה לעמדתם.
כדאי להגדיר מראש את מספר המרואיינים שיסקרו על ידי כל צוות.
חשוב לסכם את הנתונים כדי להסיק מהם מסקנות.
מומלץ להתייחס לערכים שנקבעו על ידי משרד החינוך כערכים נדרשים לבוגר מערכת החינוך הישראלית: אהבת הדעת וחדוות הלמידה; מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; כיבוד ערכי המורשת והתרבות במדינת ישראל; כבוד האדם והמשפחה; צדק חברתי וערבות הדדית.
סקר או משאל רחוב בנושאים ערכיים ודיון בממצאים
למאגר הפרקטיקות

מטרה
ללמוד על דעות ועל עמדות, על ציפיות ועל הרגלים של אנשים שונים, כבסיס לדיון ולגיבוש עמדה בנושא כלשהו.
הצעות למהלך

- מיקוד
נבחר ונמקד את הנושא שאותו נרצה לבדוק. לדוגמה: סקר שיקולי דעת בקניית מוצרי צריכה (שיקולים אפשריים לרכישת המוצרים או לאי רכישתם: תוצרת כחול לבן, מחיר, אקולוגיה ורווחת הסביבה, ניצול עובדים). - ניסוח שאלון
ננסח שאלון קצר שיכלול מספר שאלות קצרות וברורות הרלוונטיות לנושא ומנוסחות בצורה ניטרלית, ללא נקיטת עמדה מראש. לדוגמה: האם לדעתכם כשקונים משהו חשוב לתת משקל לשאלה האם המוצרים יוצרו בארץ? מדוע? באילו תנאים? האם בשעת הקנייה צריך לקחת בחשבון רק שיקולים כספיים? האם אתם בודקים אם המוצר שקניתם מזיק לסביבה?
– המורה יכול/ה לנסח מראש את השאלון או לאפשר לתלמידים להשתתף בניסוח השאלון לפי מה שמעניין אותם לדעת.
- יציאה לשטח
המשתתפים יוצאים בזוגות או בצוותים של 4-3 "סוקרים", ומראיינים אנשים אקראית או על פי קהלי יעד מוגדרים (בעלי תפקידים שונים, גילאים, מגדר וכדומה). ניתן גם לקיים סקר בקרב תלמידי הכיתה, השכבה או כלל תלמידי המוסד החינוכי. חשוב לתעד את כל התשובות (אפשר לתעד בגוגל דוקס).
- עיבוד הממצאים
הקבוצות יסכמו את ממצאיהן ויציגו אותם במליאה. אפשר להיעזר בסרטון ההדרכה: תרשימים בגוגל דרייב.
- דיון מסכם
נשווה בין הממצאים של הקבוצות השונות: מה דומה ומה שונה בממצאים? מה התחדש לכם? מה הפתיע אתכם?
- יישום
נשאל: האם וכיצד השפיעו תוצאות הסקר עליכם באופן אישי? (למשל, על מה תקפידו בעתיד כצרכנים?)
> דוגמה להקשר לימודי: פעילות סקר מיהו ישראלי לקראת קבלת תעודות זהות
עוד רעיון - סקרים במרחב הדיגיטלי

אפשר לעודד את התלמידים לערוך סקרים גם בעזרת שימוש בכלים דיגיטליים לאיסוף המידע, וכן לניתוח ולהצגה של הנתונים שנאספו. ראו לדוגמה:
- דגם ההוראה – לכל שאלה תשובה: מאפשר לאסוף נתונים על סמך יצירת שאלון דיגיטלי
- האם הכיתה שלכם סובלנית? סקר דיגיטלי לרגל יום הסובלנות הבין-לאומי, קל לי בדיגיטלי
- מדריך בעברית ליצירת שאלון ב-Google Forms
- סקרים בין חברים ברשת – מחברת מחברת: פעילות כיתתית סביב סקרים הנערכים בקבוצת פייסבוק (כלי בפיתוח חט"ב שז"ר, כפר סבא; מסלול חממו"פ, משה"ח)
עוד רעיון - דוגמאות מתחומי הדעת

אפשר להשתמש בפרקטיקה בכל נושא שבו מעוניינים לשמוע דעות שונות מחוץ לכיתה. לדוגמה:
- אזרחות: האם לבטל את יום השבתון ביום הבחירות; עמדות לגבי שילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה – למשל סקר על הקמת מוסד לנפגעי נפש או הוסטל לנערות במצוקה בשכונה.
- אקולוגיה: מידת שביעות הרצון מאיכות הסביבה בקהילה.
- ביולוגיה: עמדות ביחס לניסויים בבעלי חיים.
- חינוך: עמדות ביחס לחשיפה למסכים, ניצול שעות הפנאי ועוד.
אפשר גם - התמונה הגדולה

אפשר לקיים את הסקר בתוך בית הספר או מחוצה לו, בשעות הבוקר או מעבר לשעות הלימודים.
אם רוצים לקבל תמונה רחבה יותר על נושא כלשהו, אפשר לנסות ליצור קשר עם כיתה מבית ספר אחר (מישוב אחר או ממגזר אחר), ולתאם קיום סקר במקביל והשוואת הממצאים לאחר מכן.