חפש ב:

יצירת רלוונטיות וחיבור לעולמו של התלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
יצירת רלוונטיות וחיבור לעולמו של התלמיד/ה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

ליצור חיבורים בין התוכן הנלמד לבין עולמם של התלמידים ולהזמין את התלמידים לאתֵר בתכנים נושאים מתאימים בעבורם.

הצעות למהלך

חידת שיר: במהלך הלמידה של יחידת לימוד או של נושא מסוים, נציע לתלמידים לבחור שיר שיפתח את אחד השיעורים הבאים. כל תלמיד ותלמידה שיתנדבו יביאו לשיעור שהם אחראים לו שיר או סרטון עכשווי שלדעתם קשור לנושא הנלמד. שאר חברי הכיתה והמורה יצטרכו לנחש מדוע לדעתם השיר מתאים לנושא השיעור ואילו נקודות חיבור יש ביניהם. ננחה את התלמידים לבחור שירים שהם אוהבים או שיש להם יחס מיוחד אליהם, וניתן להם הזדמנות לספר מדוע בחרו בשיר וכיצד הוא מתחבר לנושא.

מה קשור? נארגן את מרחב הלמידה לקבוצות סביב כמה שולחנות. בסיום יחידת לימוד או נושא שיש בהם נגיעה לדילמה ערכית, מוסרית, חברתית או אישית, נבחר 5-3 דמויות, ארגונים או מצבים שעלו מהחומר שלמדנו. נכתוב את שמותיהם על דף או שלט ונציבו במרכז כל שולחן עם הפנים למטה כדי שלא יוכלו לראות מה כתוב (למשל: בהיסטוריה – החלטה לצאת למלחמה או לחתום על הסכם הפסקת אש בתקופת מלחמת העולם השנייה; בתנ"ך – החלטת אברהם לעזוב את בית אביו וללכת לארץ כנען בעקבות הציווי האלוהי וכדומה).
ניתן לתלמידים כמה דקות להסתובב בין השולחנות ונשמיע מוזיקה בזמן זה. כשנפסקת המוזיקה כל תלמיד/ה יבחרו באיזה שולחן לשבת.
כל קבוצה תאפיין את הדמות, הארגון או המצב שלה, ותנסה למצוא מישהו בימינו שהתמודד עם דילמה דומה.

במליאה: כל קבוצה תציג את הדמות, הארגון או המצב בן זמננו שבחרה ואת הדילמה שהתמודדו עימה. שאר הקבוצות יצטרכו לנחש – מה קשור? כלומר, לאיזו דמות או לאיזה ארגון או מצב בתכנים שלמדנו זה מתחבר (מה היה כתוב על השלט של אותה קבוצה שמציגה).

כרטיס רלוונטי-לי: במהלך הלמידה, לאחר שהתקיימו כמה שיעורים בנושא, נעצור ונבקש מכל תלמיד/ה לכתוב על כרטיס מיוחד מה בתוכן שלמדנו עד כה מתחבר לחייהם האישיים. נשמור את הכרטיסים האישיים של התלמידים ונשתמש בהם בשיחות אישיות בסיום המחצית או השנה כדי ליצור שיח על חיבורים בין מה שלמדנו לבין החיים האישיים של כל אחד ואחת מהם.

שאלות מנחות לכתיבה בכרטיסי "רלוונטי-לי": מתי בחייך יצא לך להרגיש כמו הדמות שלמדנו עליה? נסו להיזכר במישהו שקרה לו משהו דומה למקרה או לסיפור שלמדנו ובדקו – מה דומה ומה שונה? חשבו על סרט או כתבה שראיתם בעת האחרונה שמזכירים את המקרה או המצב שלמדנו עליו וספרו מדוע זה הזכיר לכם את מה שלמדנו?

טיפים

טיפים

– מומלץ לחבר את יחידות הלימוד לאירועים ידועים לאורך השנה (כגון בחירות, עונות השנה, חגים, משחקים אולימפיים וכדומה) ולשקול מראש חיבורים אפשריים.

– כדאי לשאול את התלמידים אילו מיומנויות חשוב להם לחזק, ולתת משימות בחירה שיאפשרו להם להביא לידי ביטוי את החוזקות האישיות שלהם.

– למידה מבוססת פרויקטים מזמנת בדרך כלל חיבורים משמעותיים לעולמם של התלמידים, שכן היא מעודדת שאילת שאלות שמעניינות אותם והתקדמות לקראת תוצר שמביא לידי ביטוי את כישוריהם האישיים והקבוצתיים.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.