חפש ב:

ביצועי הבנה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

מטרה

קידום והעמקת הבנת התלמידים את הידע הנלמד, שיפור זכירת הידע לטווח ארוך ויכולת השימוש העתידי בו.

מהם ביצועי הבנה?

מהם ביצועי הבנה?

ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים, המצביעה על הבנה עמוקה של הידע הנלמד, במהלכה הם משתמשים בידע בדרך שונה מזו שלמדו או בהקשר שונה.
יש מגוון דרכים שבהן התלמידים יכולים להשתמש בידע ולהביע הבנה של הידע (כל הדוגמאות שיובאו להלן הן מתוך – ד"ר נועה ציון, ביצועי הבנה):

  • התלמידים מייצרים ידע חדש על בסיס ידע קיים
    למשל בלמידה על אבות המזון, לאחר שלמדו מהם המאפיינים של כל אבות המזון ומהי המנה היומית המומלצת מכל אחד מהם, משימת ביצוע הבנה יכולה להיות – לתכנן ארוחה המורכבת מכל אבות המזון בחלוקה אופטימלית ביניהם (ואולי אף הכנה של ארוחה כזו בכיתה, אם ישנם תנאים מתאימים לכך).
  • התלמידים מגלים בעיות ומתחים בידע
    לדוגמה: בלמידה אודות פעילות הצלבנים בארץ ישראל, לאחר שהתלמידים למדו על הקשיים בניסיונות כיבוש הארץ, הם יתבקשו לשמש יועצים למנהיג המוסלמי צלאח-א-דין, להכין עבורו דיווח על נקודות התורפה של הצלבנים כדי שיוכל לנצח אותם בקרב, ולהציג חלופות מנוגדות לכיבוש (תקיפת מבצרים, מעקף שלהם, כניסה לארץ ממגוון אזורים וכו').
  • התלמידים מתארים נקודות מבט שונות על ידע, שואלים שאלות על ידע
    בלמידה אודות זיהום האוויר על ידי התעשייה, המשימה יכולה להיות: אתם פקחי איכות הסביבה שמגיעים למפעל באזור שבאחריותכם. נסחו חמש שאלות למנהל/ת בקרת האיכות של המפעל במטרה להבין איך משפיע המפעל על הסביבה. לחלופין, ראיינו מספר בעלי עניין שונים, כגון: תושבים, תעשייה, החברה להגנת הטבע, משרד הכלכלה, משרד הבריאות ועוד. שאלו אותם שאלות המציגות את עמדתם על הנושא והביעו את התובנות שלכם כמייצגי התפקידים השונים. (אפשר להיעזר בפרקטיקה: משחקי תפקידים)
  • לייצג ידע בדרכים מגוונות, ליישם ידע בהקשרים חדשים, למקם בהקשר (ב"רעיון גדול")

מהלך

מהלך
  1. נחשוב על דרכים שונות שבהן ניתן להשתמש בידע הנלמד ונגדיר את האופן או האופנים שבהם נרצה שהתלמידים ישתמשו בידע (להסביר ידע, להביא דוגמה, לנסח ידע סותר וכד'):
    • אל מה הידע הנלמד קשור?
    • באילו סיטואציות אפשר להשתמש בו?
    • לדוגמה: בלימוד חיבור וחיסור במספרים גדולים, התלמידים יכולים להסביר בכמה דרכים כיצד פתרו בעיה מילולית, לחבר בעצמם בעיה משלהם וכו'.
  2. נבנה מספר משימות הדורשות שימוש בידע שלמדנו בדרך חדשה.

    • משימה טובה תהיה מאתגרת, "חיה", ממוקמת בהקשר, מסקרנת ויצירתית.
    • דוגמה: לאחר לימוד חיבור וחיסור במספרים גדולים, נאפשר בחירה בין תכנון תקציב להקמת חנות,
      חישוב עלות של מסיבת בת מצווה, או יצירת משחק קלפים שיעזור ללימוד הנושא בכיתה המקבילה.
    • דוגמה: לאחר שלמדנו על מטפורות, נציע לתלמידים לחבר שיר הכולל מטפורה או למצוא מטפורות בעיתון יומי.
  3. נאפשר לכל תלמיד/ה או לכל קבוצת תלמידים לבחור משימה אחת ולבצע אותה.
  4. נקיים דיון כיתתי או נאפשר לתלמידים לענות על משוב אישי סביב שאלות רפלקטיביות:
  • מה למדת בתהליך העבודה?
  • כיצד ביצוע המשימה קידם את הלמידה שלך?

עוד רעיון

עוד רעיון

כלי חשיבה: שאילה לפנים ושאילה לאחור

שאילת שאלות ומענה עליהן היא מיומנות המהווה ביצוע הבנה והיא מסייעת לתלמידים להדגים את מידת ההבנה שלהם בידע הנלמד. ניתן להבחין בין שתי שיטות של שאילת שאלות:

  • שאילה לפנים: כדי להרחיב את הידע, ההבנה והחשיבה, מחפשים את השאלות שאין עליהן תשובה בטקסט.
  • שאילה לאחור: כדי להעמיק את הקריאה ואת ההבנה מחפשים את השאלות שיש עליהן תשובה בטקסט.

כאשר התלמידים נדרשים לשאול בעצמם את השאלות ולא רק לספק תשובות על שאלות שהמורה חיבר/ה, ניתנת להם הזדמנות להעמיק את הידע שלהם.

אפשר גם

אפשר גם

היסטוריה: בלמידה על הציונות ועל הקמת המדינה, ביצועי הבנה יכולים להיות –

  • הסבירו לתייר המגיע לישראל את התהליכים שהתרחשו לפני הקמת המדינה
  • מצאו נקודות דמיון בין התקופה שעליה למדנו לבין התקופה שלנו
  • השתמשו בידע שלמדנו כדי להסביר עמדות של אישים וקבוצות בימינו

מדעים: אם נגיע להבנה עמוקה של נושא החשמל, נוכל להשתמש בידע זה כדי לזהות ולהסביר מדוע וכיצד מכשירים חשמליים עובדים, לזהות תופעות וסכנות הקשורות בחשמל, ואולי אף לתכנן מכשירים המשתמשים בחשמל.

סרטונים

הדגמת ביצועי הבנה
הדגמת ביצועי הבנה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.