יצירת הבנה מעמיקה בחומר הנלמד תתאפשר אם נשלב כמה סוגים של ביצועי הבנה. נוכל לארגן אותם לפי צבעים ולהשתמש בדימוי של צבעי הקשת:
1. הכנת כרטיסיות צבעוניות
נכין מראש כרטיסיות בצבעים שונים לשימוש בסיום יחידות הוראה. כל צבע מסמל דרך אחת לביצוע הבנה. לדוגמה:
- אדום: שליפה מהזיכרון
- כתום: ניתוח והבנה
- צהוב: יישום ידע קודם בהקשר חדש
- ירוק: השוואה
- כחול: ייצוג ידע בדרכים מגוונות
- סגול: גילוי בעיות ומתחים בידע
שמירה על מפתח משמעות הצבעים לאורך השנה, תביא לכך שהתלמידים יכירו את הסוגים השונים של ביצועי ההבנה, יתנסו בכולם וילמדו כיצד לבחור בחירה מושכלת.
2. בחירה וביצוע
בקבוצות או ביחידים, ננחה את התלמידים לקחת שלוש כרטיסיות בצבעים שונים. השילוב של ביצועי ההבנה השונים יבטיח הבנה מעמיקה של החומר.
דוגמה לכרטיסיות שעליהן ביצועי הבנה שונים, לפי הצבעים:
נניח שהכיתה סיימה פרק לימודי שעסק במסעות לגילוי ארצות. משימות ביצוע הבנה יכולות להיות:
- אדום: שליפה מהזיכרון
כתבו כמה שיותר סוגי מזון שנלקחו למסעות במאה ה-17.
- כתום: ניתוח והבנה
חשבו מדוע נבחרו סוגי מזון אלו? כיצד הוכנו ואוחסנו?
- צהוב: יישום ידע קודם בהקשר חדש
חשבו על דרכים לשימור מזון במסעות ארוכים.
- ירוק: השוואה
השוו בין סוגי כלי שיט עתיקים עליהם למדנו. מהם נקודות הדמיון והשוני?
- כחול: ייצוג ידע בדרכים מגוונות
מהן ההכנות שיידרשו למסע? צרו מפת חשיבה שמתארת את ההכנות השונות (התייחסו להצטיידות, הכשרה, תיאומים, מחקר, תכנון ועוד)
- סגול: גילוי בעיות ומתחים בידע
מהי התרומה של המסעות לגילוי הארצות להיסטוריה האנושית? מהם המחירים והבעיות שצמחו ממסעות אלו? כתבו טקסט טיעון המתייחס לתרומה לצד המחירים.
3. הצגת תוצרים
ניתן לשריין זמן המיועד להצגת חלק מתוצרי המשימות. כדי לייצר דינמיות בזמן הצגת התוצרים, כדאי לערוך את סבב ההצגה לפי צבעים, ולא לפי קבוצות.
(מבוסס על כלי שהוצג במחקר שנערך על ידי חברת ERI עבור אדוות הוגנות)