בניית תוכנית אישית תיעשה עבור תלמיד/ה מסוימ/ת ותתמקד ביעדים לימודיים או חברתיים בהתאם לצורך.
ראו כלי לעזרת המורה והתלמיד/ה: תוכנית הלמידה האישית שלי
מהלך
שלב א: אישי – הגדרת יעדים
- המורה תפזר בכיתה היגדים המציגים יעד לימודי או חברתי לשיפור.
- התלמידים יסתובבו בחדר, יקראו את היעדים השונים ויעמדו ליד היעד שהם רוצים לקדם בחודש הקרוב.
שלב ב: בקבוצות – שיח על היעד ועל הדרכים להשגתו
משתתפים שבחרו באותו יעד, ישבו יחד, יחשבו וישתפו את הקבוצה:
- מדוע בחרו להתמקד ביעד זה?
- מה הקשה עליהם להשיג את היעד עד כה? (עומס, חוסר ידע, קושי בהתארגנות, מחסור בזמן)
- מה יכול לעזור להם להשיג את היעד? (התמדה, לקיחת אחריות, היוועצות עם אחרים, קביעת לוח זמנים ריאלי, חלוקת היעד למשימות קצרות טווח ועוד)
שלב ג: במליאה – איסוף
- שיתוף: נציגי הקבוצות ישתפו בדברים עליהם שוחחו.
- סיכום: מה עלול להקשות על השגת יעדים? מה עשוי לסייע בהשגת יעדים?
שלב ד: אישי – הכנת המסלול האישי להשגת היעד
כל אחד ואחת מהתלמידים יקבלו דף עליו משורטט לוח מסלול שיש בו נקודת התחלה - "מצבי היום", נקודת סיום - "היעד שלי", ומספר שלבים בדרך. ראו לדוגמה: מסלול יעד אישי להדפסה
התלמידים יציינו במסלול:
- נקודת ההתחלה – המצב שלי כיום, לדוגמה: אני מאחר/ת כמעט בכל בוקר
- נקודת הסיום (היעד) – המצב שלי בסוף החודש, לדוגמה: הצלחתי להגיע בזמן בכל בוקר
- שלטים – פעולות שאעשה במטרה להשיג את היעד, לדוגמה:
- אלך לישון מוקדם יותר
- אבקש מההורים להעיר אותי מוקדם יותר בבוקר
- אסדר את התיק לכל יום לימודים בערב לפני
- אצא מוקדם יותר מהבית
שלב ה: ליווי, משוב ורפלקציה
מפגש אישי
במסגרת השעה הפרטנית, או בכל מועד אחר, התלמידה תציג למורה את היעד ואת המסלול שהכינה.
השיחה תתמקד ב:
- תיאור המצב כיום
- הקשיים והצרכים
- החוזקות וההצלחות
- השותפים שיכולים לעזור בדרך להשגת היעד
- הפעולות היעילות ושאינן יעילות
- בקשות והצעות של התלמיד/ה
- קביעת מועדים למפגשים נוספים