דלג אל

בניית תוכנית אישית

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

הגדרת יעדים אישיים ובירור הדרכים להשגתם, ליווי המהלך ומשוב על ההתקדמות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בניית תוכנית אישית תיעשה עבור תלמיד/ה מסוימ/ת ותתמקד ביעדים לימודיים או חברתיים בהתאם לצורך.

ראו כלי לעזרת המורה והתלמיד/ה: תוכנית הלמידה האישית שלי

מהלך

שלב א: אישי – הגדרת יעדים

  1. המורה תפזר בכיתה היגדים המציגים יעד לימודי או חברתי לשיפור.
  2. התלמידים יסתובבו בחדר, יקראו את היעדים השונים ויעמדו ליד היעד שהם רוצים לקדם בחודש הקרוב.

שלב ב: בקבוצות – שיח על היעד ועל הדרכים להשגתו

משתתפים שבחרו באותו יעד, ישבו יחד, יחשבו וישתפו את הקבוצה:

  • מדוע בחרו להתמקד ביעד זה?
  • מה הקשה עליהם להשיג את היעד עד כה? (עומס, חוסר ידע, קושי בהתארגנות, מחסור בזמן)
  • מה יכול לעזור להם להשיג את היעד? (התמדה, לקיחת אחריות, היוועצות עם אחרים, קביעת לוח זמנים ריאלי, חלוקת היעד למשימות קצרות טווח ועוד)

שלב ג: במליאה – איסוף

  • שיתוף: נציגי הקבוצות ישתפו בדברים עליהם שוחחו.
  • סיכום: מה עלול להקשות על השגת יעדים? מה עשוי לסייע בהשגת יעדים?

שלב ד: אישי – הכנת המסלול האישי להשגת היעד

כל אחד ואחת מהתלמידים יקבלו דף עליו משורטט לוח מסלול שיש בו נקודת התחלה - "מצבי היום", נקודת סיום - "היעד שלי", ומספר שלבים בדרך. ראו לדוגמה: מסלול יעד אישי להדפסה

התלמידים יציינו במסלול:

  • נקודת ההתחלה – המצב שלי כיום, לדוגמה: אני מאחר/ת כמעט בכל בוקר
  • נקודת הסיום (היעד) – המצב שלי בסוף החודש, לדוגמה: הצלחתי להגיע בזמן בכל בוקר
  • שלטים – פעולות שאעשה במטרה להשיג את היעד, לדוגמה:
    • אלך לישון מוקדם יותר
    • אבקש מההורים להעיר אותי מוקדם יותר בבוקר
    • אסדר את התיק לכל יום לימודים בערב לפני
    • אצא מוקדם יותר מהבית 

שלב ה: ליווי, משוב ורפלקציה

מפגש אישי
במסגרת השעה הפרטנית, או בכל מועד אחר, התלמידה תציג למורה את היעד ואת המסלול שהכינה.
השיחה תתמקד ב:

  • תיאור המצב כיום
  • הקשיים והצרכים
  • החוזקות וההצלחות
  • השותפים שיכולים לעזור בדרך להשגת היעד
  • הפעולות היעילות ושאינן יעילות
  • בקשות והצעות של התלמיד/ה
  • קביעת מועדים למפגשים נוספים

עוד רעיון - למידה בניהול עצמי (SML)

גישה המפתחת ניהול עצמי תוך חיזוק המודעות של התלמידים לעצמם ולדרכים שבאמצעותן הם לומדים.
כל לומד/ת בונה עם המורה תוכנית אישית (הסכם למידה אישי), על פי נקודות החוזק ואזורי הצמיחה האישיים.
אחד הכלים שבאמצעותם בונים התלמיד/ה והמורה את התוכנית האישית הוא חמש השאלות:

  1. מאיפה באתי?
    השאלה מתמקדת בתמונות ילדות, בהצלחות בעבר שיכולות להיות בסיס ומנוף להתקדמות נוספת.
  2. מי אני?
    השאלה מתמקדת בזהות העצמית של כל תלמיד/ה, באיתור אזורי החוזק והצמיחה של התלמידים, ובזיהוי תחומים הזקוקים לחיזוק ונקודות לשיפור.
  3. לאן אני הולכ/ת?
    השאלה מתמקדת בהגדרת המטרות של התלמיד/ה לעתיד רחוק יותר, ובניסוח יעדים לעתיד הקרוב.
  4. איך אגיע לשם?
    השאלה מובילה לכתיבת תוכנית למידה אישית של התלמיד/ה, הכוללת מרכיבים כגון פעולות וארגון זמן. בשלב זה גם נחתם חוזה אישי.
  5. איך אדע שהגעתי?
    בדיקת היעדים להשגת המטרות ומדדי ההצלחה, הגשמת חוזה – טבלת מעקב ותחזוקת החוזה.

ראו בהרחבה: כלי להגדרת יעדים ובניית תוכנית אישית: חמש השאלות
וגם: כלי לזיהוי חוזקות על ידי התלמיד/ה

עוד רעיון - פתיחת שבוע בקביעת יעדים

עוד רעיון - פתיחת שבוע בקביעת יעדים

בבית הספר 'יוספטל' מגדל העמק, תלמידי כיתות ב-ו פותחים את ימי ראשון בשבוע בשיעור עם המחנכת המוקדש להצבת יעדים אישיים. לאורך השבוע הם עובדים להשגת היעד, ולעיתים גם נעזרים לצורך כך במורה או בחבריהם. 

  • ביום שלישי בשעה האחרונה מתקיים בדרך כלל שיעור נוסף ובו עושים הערכה מעצבת על השגת היעד. 
  • ביום שישי מתקיים שיעור שבו התלמידים מעריכים אם השיגו את היעד השבועי שלהם ומבצעים רפלקציה על התהליך שביצעו.
  • בשבוע לאחר מכן המעגל חוזר על עצמו.

היעדים מגוונים, לעיתים הם מושפעים מדיאלוג עם המורה ולעיתים לא. הם עשויים לכלול פרויקט קצר או למידה בתחום העניין של הילד/ה, שיפור במיומנות או בתכנים השייכים למקצוע מסוים, ענייני התנהגות (מלסדר את החדר בבית ועד התנהגות בבית הספר), נושאים חברתיים ובין-אישיים שקשורים לעיתים גם במשפחה, ועוד. 

דגשים ליישום

  • בתחילת שנת הלימודים המחנכות עורכות לתלמידים סדנאות המכינות אותם לקראת המהלך, שבהן הם לומדים את המושגים והכלים הנוגעים בהצבת היעד, בניית התוכנית, ההערכה המעצבת וכו'.
  • בעזרת הצבת היעדים האישיים השבועיים התלמידים נמצאים במצב שבו לאורך השבוע יש להם את "הדבר שלהם", שעליו הם עובדים ושהמערכת תומכת בו.
  • התוצאה: מוטיבציה פנימית גדולה יותר. הילדים חשים שהם עוברים תהליך נכון, רלוונטי ומתאים להם. 
  • בנוסף, מתקיים בבית הספר מערך של קורסי בחירה שגם הוא מתנהל בשפת האימון ולפי מערכת המושגים של האימון – הצבת יעד (לרוב קבוצתי), תוכנית עבודה, הערכה מעצבת ועוד. למשל: קבוצת חוג קולנוע מציבה יעד שהוא הכנת סרט, היא בונה את תוכניתה, מקבלת החלטות על נושאי הסרט וכדומה.

ראו בהרחבה: חינוך הטרוגני, מעבדת הטרוגניות, אגף מו"פ ניסויים ויוזמות, משה"ח (עמ' 69-68)

אפשר גם - מתווה: ארבע שיחות אישיות

אפשר גם - מתווה: ארבע שיחות אישיות

אפשר לקיים שיחות אישיות עם התלמידים במהלך השנה שיתמקדו בבניית התוכנית האישית ובקידום היעדים האישיים של כל תלמיד/ה. ראו הצעה למתווה: ארבע שיחות אישיות

אפשר גם - מסלול סוף הדרך

אפשר גם - מסלול סוף הדרך

כלי זה מסכם תהליך אישי שנעשה במהלך תקופה מסוימת, ומאפשר לתלמידים להתבונן על היעדים שהציבו לעצמם במסגרת התוכנית האישית (מומלץ מכיתות ד' ומעלה). 

הכנה

נכין מבעוד מועד טושים, גיליונות חלקים (A3), גיליונות גדולים ומסקינג-טייפ. 

נוודא שהתלמידים מכירים את שלושת המושגים הבאים:

  • צִיּוּן דֶּרֶךְ
    נקודת ציון, עניין שראוי להתעכב עליו בסקירת התפתחות או השתלשלות של מאורעות.
  • מַהֲמוֹרָה
    בור, גומה; שיבוש כלשהו בדרך, בכביש וכד'. 
  • מַטָּרָה
    מה שרוצים להשיג, להיות, לעשות וכד'; הסיבה שלשמה משהו נעשה או נוצר, הסיבה לפעולה.

מומלץ להדפיס את המושגים על כרטיסיות במספר עותקים. 

מהלך

1. נותנים לכל אחד מתלמידים והתלמידות דף בגודל A3, ומזמינים אותם לכתוב ולצייר:

  • אבן דרך אישית שעברו במהלך התקופה.
  • מהמורה שנתקלו בה.
  • מטרה שהשיגו (או שלא השיגו). 

2. מחברים מספר גיליונות גדולים, ויוצרים את "מסלול סוף הדרך" הכיתתי, המורכב מההתבוננות של כל תלמידי הכיתה על התוכניות האישיות שלהם.

3. לאחר שכל אחד כתב או צייר אבן דרך, מהמורה ומטרה – מתחילים לנסות לחבר בין הדברים ולמצוא חיבורים וקשרים בין התוכניות של ילדים שונים בכיתה. 

4. מדביקים דפים דומים בקרבה זה לזה על גבי הגיליונות הגדולים, באמצעות מסקינג-טייפ.

5. אפשר לסיים בשיח רפלקטיבי סביב שאלות כגון:

  • האם יש ילדים עם אבני דרך זהות? אולי נרצה להחליף חוויות?
  • האם חלק מאיתנו נתקלו באותן מהמורות? איך התגברנו או איך נרצה להתגבר עליהן?
  • איך אנחנו מסכמים את השגת המטרות שהצבנו לעצמנו בתוכנית האישית? מה נרצה לשנות?
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
קבלת תשובות פוריות מתלמידים
השאלות שהמורים מעלים והפעילויות שנגזרות מהן מעצבות במידה רבה את השתתפות התלמידים בכיתה ואת המוטיבציה שלהם לחפש תשובות פוריות, להעמיק, ולחקור מתוך סקרנות ועניין
ניהול זמן עצמי של התלמיד/ה
מה הלו"ז?! הכול מדברים על החשיבות הרבה של ניהול זמן עצמאי על ידי התלמידים. אבל מה זה אומר בעצם? ואיך לומדים לעשות את זה נכון?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.