דלג אל

קמפוס מקוון משותף לתלמידים ולהורים בלמידה מרחוק: MOOC קהילתי

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

קידום שותפויות תלמידים, מורים והורים בלמידת תכנים מגוונים מרחוק.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

קורס MOOC קהילתי הוא הזדמנות לתלמידים לבחור מה ילמדו ועם מי ילמדו באופן מקוון ומרחוק. כאשר הלמידה מתרחשת מרחוק מתאפשר גם להורים שרוצים בכך לקחת חלק ולהשתתף. במסגרת זו ההורים מהווים מנטורים לתלמידים ומקדמים מוטיבציה ושייכות לקבוצה.
חשוב לשקף להורים המתנדבים שהם לא מחליפים את המורה אלא שותפים ביצירת מציאות חדשה של שותפות הורים-תלמידים-מורים.

מהלך

1. בחירת קורס

מזמינים את התלמידים לבחור קורס ללמידה עצמית מתוך מאגר הקורסים. המאגר מותאם לחיפוש ומאפשר מיון לפי נושא, גיל הלומדים, שפה, משך הלמידה ועוד.

2. הרשמה

לאחר העיון הראשוני במאגר הקורסים, התלמידים יירשמו לקמפוס באמצעות הזדהות אחידה לעיון מעמיק בקורסים עצמם (אפשר להירשם לאתר קורסרה לקורסים בשפה האנגלית).
שימו לב: על בית הספר להסכים מראש על הגמול לתלמידים המשתתפים (לדוגמה, במסגרת הערכה חלופית)

3. דיון

מקיימים עם התלמידים דיון ומעלים שיקולים לבחירת הקורס: תחום עניין, רמת קושי, חיבור ליעדים נוספים וכד'.

4. חלוקה לקבוצות

מתחלקים לקבוצות על פי הנושא הנבחר ונרשמים בקובץ שיתופי ב-Google Docs או Forms Microsoft על פי החשבון שיש בבית הספר.
שימו לב! לאחר סיום שלב זה, ולפני המעבר לשלב הבא – חשוב שהמורה המלווה את הכיתה ייכנס לקורסים שהתלמידים בחרו ויכיר אותם באופן כללי.

5. יריד קהילתי

  • מזמינים את ההורים והתלמידים למפגש סינכרוני ומציגים בו את הנושאים שהתלמידים בחרו מתוך מאגר הקורסים.
  • מסבירים את מסגרת הזמן ואת התהליך: שמים את הקישור לקובץ השיתופי בצ'ט המפגש, ומבקשים מההורים המעוניינים בכך, להירשם כמנטורים לקורס המתאים להם בתוך קובץ מנטורים (אפשר גם שני הורים לקורס).
  • בהתאם להרשמה במסמך השיתופי, נפגשים במפגש סינכרוני נוסף רק עם ההורים המתנדבים, לשיחת היכרות והנחיה.
  • אפשר להציע להורים המתנדבים להירשם לקורס How2mooc ולעיין בחומרים של ערי חינוך.

6. עבודה בקבוצות

  • מכוונים כל קבוצה ומנטור/ית לבחור דרך להתקשרות נוחה ביניהם: קבוצת ווטסאפ, מייל וכד'.
  • מנחים את הקבוצות ומציעים ייעוץ והכוונה לתלמידים ולהורים המנחים בהתאם לצורך ולהתקדמות הלמידה.
  • מומלץ לסכם מראש מה באחריות המורה ומה באחריות ההורים המלווים. להלן מספר עצות שיסייעו ללומדים ולמנחים להצליח:
    • הקדשת זמן לפעילות גיבוש והיכרות בתחילת הדרך.
      ראו את הפרקטיקות: העמקת ההיכרות בכלים דיגיטליים; העמקת ההיכרות
    • חלוקת משימות למידה בקבוצה לפי בחירה וכישורים.
      ראו גם: תפקיד לכל תלמיד/ה
    • עבודה בזוגות על משימות מאתגרות.
    • עצירה ודיון משותפים במעבר בין פרקי למידה.
    • אתנחתא ושיתוף בחוויות מעצימות או בקשיים מדי כמה זמן.
    • רפלקציה על תהליך למידת פרק מסוים בקורס ועל הקורס כולו.

7. מסיבת סיום קמפוס מקוון

  • קובעים מראש תאריך לפגישה משותפת של המורה עם המנטורים ועם הקבוצות.
  • כל קבוצה מציגה בדרך חווייתית את המסע שעברה ומסכמת במשחק או בהפעלה מהנה לשאר הקבוצות.
  • מחלקים תעודות הוקרה לבוגרי הקורס ולמנטורים.

ראו גם: תמיכה בקבוצות הלומדות בקורס מקוון בלמידה מרחוק

ראו: קול קורא להורים שרוצים להיות מאמני למידה (מנטורים), עיריית הרצליה

עוד רעיון - חונכ/ת בוגר/ת

עוד רעיון - עוצרים ומשתפים!

במסגרת פרויקט מחויבות אישית של תלמידי העל-יסודי, אפשר ליזום ליווי של תלמידי יסודי המסוגלים ורוצים ללמוד בקורס מקוון. החיבור בין חונכ/ת בוגר/ת לתלמיד/ה צעיר/ה מתאים כאשר יש בכיתה תלמידים שניתן להעצים או לקדם אותם על ידי חיבור מסוג זה. הצורך יכול להיות תמיכה בלימודים, יצירת תחושת שייכות, קושי חברתי או רצון לקדם ילדים מחוננים.

  • מפו את הצרכים של התלמידים.
  • צרו קשר עם רכז/ת מחויבות אישית בבתי הספר העל-יסודיים ביישוב.
  • ניתן גם ליצור קשרים עם אחים בוגרים של תלמידים.
  • צרו צמדים: חונכ/ת וחניכ/ה שילמדו יחד בקורס המקוון. הנחו את החונכים בשיתוף פעולה עם היועצ/ת הבית ספרי/ת או עם רכז/ת מעורבות חברתית.
  • הנחו את החונכים להיפגש עם חניכיהם אחת לשבוע ותנו להם עצות והנחיה לפי הצורך כדי להעצים את הערך של השתתפותם בהנחיה מסוג זה.

(מבוסס על רעיון של המורה איילת מטרטסון, תיכון טבנקין בת-ים, יוזמה של סגנית ראש אגף החינוך בבת-ים)

אפשר גם - הורים מבקרים

אפשר גם - הורים מבקרים

תלמידים מזמינים הורים לתת להם משוב על פרזנטציה: תלמידים הלומדים במסגרת קורס מקוון קהילתי, מזמינים הורים אחרים מהכיתה או מהשכבה לצפות בפרזנטציה המסכמת את למידתם ולתת להם משוב. למשל: הורים עורכי דין יכולים לתת משוב על למידה של קורס בנושא חברה ומשפט.

אפשר לתזמן אירוע במפגש מרחוק, לעצב הזמנה חגיגית וכדומה.

אפשר גם - הרצאות הורים מקוונות

אפשר גם - הרצאות הורים מקוונות

כמעט כל אחד יכול להעשיר בידע או לשתף את הכיתה בסיור חווייתי במקום עבודתו.

  • לקראת שנת הלימודים הקרובה אפשר ליצור מאגר הרצאות שיתופי וסיורים וירטואליים על ידי בני משפחה.
  • המרצים ישתתפו במפגש סינכרוני לכיתה או לשכבה.
  • אפשרות זו תוציא את המפגש הסינכרוני מהמקום הרגיל שלו ומארבעת הקירות של הכיתה ותוכל להפגיש את הכיתה עם מקומות מרתקים.
  • מומלץ ליצור בביה"ס לוח הרצאות בית ספרי או שכבתי, כך שתוכלו לצרף את כיתתכם גם למפגשים של כיתות אחרות בהתאם לתחום העניין של התלמידים.
  • אורך המפגש יכול להיות מותאם לתוכן הלימודי או כחוויה מעשירה. יכול להוות פתיח קצר לשיעור או כהרצאה שלמה.
  • הכינו קובץ שיתופי שבו כל הורה יציין מה הוא רוצה ללמד וכמה זמן דרוש לו.

לדוגמה:

  • סבתא של אחד התלמידים שעובדת במעבדת קורונה, משתפת את הכיתה בסיור וירטואלי במעבדה, הכולל הזדמנות לשאול שאלות את העובדים במקום.
  • הרצאה של אמא של אחד התלמידים שהיא אפידמיולוגית, עונה לשאלות התלמידים בכיתה של המורה רחל אביגד.

סיור באתר הל"ה עם Google Map – הרב וייס, מנהל אתר התנ"ך, מסייר עם תלמידי כיתה ו' ברובע היהודי (המורה רחל אביגד).

טיפים

טיפים

מומלץ לעודד את כל התלמידים למצוא קבוצת חברים ולהשתתף בקמפוס המקוון המשותף.

רצוי לבחור כלים דיגיטליים נוחים וזמינים לכולם, מכיוון שלהורים אין חשבון בסביבת הענן הבית-ספרית.

חשוב לקיים שיח על תרבות מכבדת בין כל המשתתפים.

כדאי לוודא שלכל הקבוצות יש כללי יסוד שיסייעו להם להצליח יחד. ראו גם את הפרקטיקה: הבניית כללי כיתה.

חשוב להכיר וליישם את כללי אבטחת מידע בעולם הסייבר.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

סקר או משאל רחוב בנושאים ערכיים ודיון בממצאים
משאל רחוב יכול לשמש כלי חינוכי המרחיב את מעגל הדעות והעמדות שהתלמידים נחשפים אליהן, לאפשר למידה חווייתית מהשטח ולזמן מפגשים עם אחרים בחברה ובקהילה כדי לעודד ...
יצירת הזדמנויות לתלמידים לשיתוף במשאלות ובחלומות
הזמנה לחלום! מהם החלומות והמשאלות של התלמידים שלנו? איפה הם נמצאים על סולם המשאלות הפרטי שלהם? ואיך נוכל לתת לכל זה מקום ונוכחות בכיתה?
חשיבה מחשובית
סקראץ', שעת קוד, רובוטיקה, אלגוריתם - רכישת מיומנות של חשיבה מיחשובית היא כמו רכישה של שפה חדשה. איך יכולה השפה החדשה הזו לעזור לנו בפתרון בעיות מחיי היום יום?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.