מהו מרחב הסייבר?
מקור הביטוי "סייבר" הוא במילה האנגלית Cybernetics (בעברית – קיברנטיקה), העוסקת במידע: בצורותיו השונות, ובדרכים שבהן הוא נוצר, מעובד, מוצג ומועבר ממקום למקום.
כיום מוגדר הסייבר כמרחב הכולל רשתות מחשבים ומערכות תקשורת. זהו מרחב המורכב ממחשבים רבים ומהתקנים אחרים כמו מכשירי טלפון, מדפסות, ושלל אמצעי תקשורת המחוברים ביניהם, כולל רשתות קשר אלחוטיות.
מרחב הסייבר האישי מוכר לכולנו היטב: אתר אינטרנט אישי, דואר אלקטרוני פרטי וארגוני, טלפון סלולרי, רשתות חברתיות – כל אלו הם כלים יום-יומיים, המשמשים אותנו ומהווים חלק חשוב בשמירת הקשרים המקצועיים, האישיים והחברתיים שלנו.
הסיכונים במרחב הסייבר
טכנולוגיות המידע והתקשורת הן חלק בלתי נפרד מעולמם של התלמידים. התלמידים בימינו עושים שימוש באתרי אינטרנט, בדואר אלקטרוני וברשתות חברתיות (פייסבוק, אינסטגראם, וווטסאפ וכד'). כתוצאה מכך, התלמידים נחשפים לאיומים רבים במרחב הסייבר.
פשעים שבעבר התרחשו במרחב הפיזי כגון: גניבה, התחזות, הונאה וסחיטה – עוברים למרחב הווירטואלי. מודעות לנושא אבטחת המידע עשויה לתרום לצמצום סיכונים אלה. תלמידים רבים אינם מודעים לסיכונים השונים, ואינם מייחסים לנושא אבטחת המידע את החשיבות הראויה. מיומנויות המתייחסות להתמודדות יעילה עם הסיכונים השונים במרחבי הסייבר, הן הכרחיות כדי להבטיח תפקוד מושכל בעידן הנוכחי.
הצעות למהלך
במהלך המוצע להלן מאפשרים לתלמידים להתנסות במגוון תהליכים המזמנים פיתוח מיומנויות בסביבה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית. הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בחט"ב ובחט"ע.
הכנה
- פותחים כיתה וירטואלית לשיעור סינכרוני באחת הסביבות כגון Google Meet, Webex, Zoom, מייקרוסופט, Now Meet ועוד.
- מתוודעים לאתר בטיחות בסייבר.
פעילות עם התלמידים
- מפגש כיתה וירטואלי
חושפים את תפיסות התלמידים בנושא אבטחת מידע באמצעות שעשועון סייבר מקוון.
עורכים דיון עם התלמידים במטרה לחשוף טווח רחב ככל האפשר של משמעויות ופרשנויות בנושא אבטחת המידע. אפשר להתייחס לשאלות כגון:
- מהי אבטחת מידע?
- האם קרה לך או למי מחבריך מקרה של איום על אבטחת המידע?
- האם ניתן לדעתכם למנוע פגיעות מסוג זה?
- משימות במרחב הדיגיטלי
חושפים את התלמידים לאתר בטיחות בסייבר לחטיבת הביניים בסייבר ולסרטון הסבר על סביבת הסייבר , הכולל מידע המתייחס לנושאים כגון:
- היכרות עם רשת האינטרנט ומרחב הסייבר
- טביעות רגל דיגיטליות ושמירת הפרטיות ברשת
- סיכונים במרחב הסייבר האישי
- המלצות הגנה במרחב הסייבר האישי
התלמידים מבצעים באתר פעילות אינטראקטיבית של ניתוח אירועים ומקרים שונים. בתום כל אחד מהשלבים הם מקבלים משוב המתייחס לאופן ביצוע המשימות. התהליך מלווה בתמיכה ובמשוב של המורה.
דוגמאות לשאלות לצורך קבלת משוב
- מפגש כיתה וירטואלי
עורכים דיון המתמקד בתובנות התלמידים באשר לסיכונים במרחב הסייבר ולדרכי ההתמודדות עם סיכונים אלה. התלמידים מתבקשים להציע המלצות להתמודדות עם סיכונים במרחב הסייבר האישי והמשפחתי. - משימות במרחב הדיגיטל
מחלקים את התלמידים לקבוצות. בכל קבוצה התלמידים כותבים קמפיין הסברה להגברת המודעות לכללי הזהירות וההתגוננות במרחב הסייבר (עלון דיגיטלי, סרטון, סיסמה לקמפיין וכד').
את הקמפיין ניתן לכתוב באמצעות כלים כגון:
- Flipsnack
- מצגת שיתופית
- movie maker
- ראו: דוגמה לעלון דיגיטלי
וגם: כרזות מונפשות להצגת קמפיין ההסברה