דלג אל

מוגנות בסייבר במהלך מפגשי למידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

העלאת מודעות התלמידים לסיכונים הקיימים במרחב הסייבר ופיתוח מיומנויות רלוונטיות להתמודדות עם סיכונים אלה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהו  מרחב הסייבר?

מקור הביטוי "סייבר" הוא במילה האנגלית Cybernetics (בעברית – קיברנטיקה), העוסקת במידע: בצורותיו השונות, ובדרכים  שבהן הוא נוצר, מעובד, מוצג ומועבר ממקום למקום.
כיום מוגדר הסייבר כמרחב הכולל רשתות מחשבים ומערכות תקשורת. זהו מרחב המורכב ממחשבים רבים ומהתקנים אחרים כמו מכשירי טלפון, מדפסות, ושלל אמצעי תקשורת המחוברים ביניהם, כולל רשתות קשר אלחוטיות.
מרחב הסייבר האישי מוכר לכולנו היטב: אתר אינטרנט אישי, דואר אלקטרוני פרטי וארגוני, טלפון סלולרי, רשתות חברתיות – כל אלו הם כלים יום-יומיים, המשמשים אותנו ומהווים חלק חשוב בשמירת הקשרים המקצועיים, האישיים והחברתיים שלנו.

הסיכונים במרחב הסייבר

טכנולוגיות המידע והתקשורת הן חלק בלתי נפרד מעולמם של התלמידים. התלמידים בימינו עושים שימוש באתרי אינטרנט, בדואר אלקטרוני וברשתות חברתיות (פייסבוק, אינסטגראם, וווטסאפ וכד'). כתוצאה מכך, התלמידים נחשפים לאיומים רבים במרחב הסייבר.
פשעים שבעבר התרחשו במרחב הפיזי כגון: גניבה, התחזות, הונאה וסחיטה – עוברים למרחב הווירטואלי. מודעות לנושא אבטחת המידע עשויה לתרום לצמצום סיכונים אלה. תלמידים רבים אינם מודעים לסיכונים השונים, ואינם מייחסים לנושא אבטחת המידע את החשיבות הראויה. מיומנויות המתייחסות להתמודדות יעילה עם הסיכונים השונים במרחבי הסייבר, הן הכרחיות כדי להבטיח תפקוד מושכל בעידן הנוכחי.  

הצעות למהלך

במהלך המוצע להלן מאפשרים לתלמידים להתנסות במגוון תהליכים המזמנים פיתוח מיומנויות בסביבה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית. הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בחט"ב ובחט"ע.

הכנה

פעילות עם התלמידים

  1. מפגש כיתה וירטואלי
    חושפים את תפיסות התלמידים בנושא אבטחת מידע באמצעות שעשועון סייבר מקוון.
    עורכים דיון עם התלמידים
    במטרה לחשוף טווח רחב ככל האפשר של משמעויות ופרשנויות בנושא אבטחת המידע. אפשר להתייחס לשאלות כגון:
  • מהי אבטחת מידע?
  • האם קרה לך או למי מחבריך מקרה של איום על אבטחת המידע?
  • האם ניתן לדעתכם למנוע פגיעות מסוג זה?

ליצירת עותק של השעשועון

  1. משימות במרחב הדיגיטלי
    חושפים את התלמידים לאתר בטיחות בסייבר לחטיבת הביניים בסייבר ולסרטון הסבר על סביבת הסייבר , הכולל מידע המתייחס לנושאים כגון:
  • היכרות עם רשת האינטרנט ומרחב הסייבר
  • טביעות רגל דיגיטליות ושמירת הפרטיות ברשת
  • סיכונים במרחב הסייבר האישי
  • המלצות הגנה במרחב הסייבר האישי

התלמידים מבצעים באתר פעילות אינטראקטיבית של ניתוח אירועים ומקרים שונים. בתום כל אחד מהשלבים הם מקבלים משוב המתייחס לאופן ביצוע המשימות. התהליך מלווה בתמיכה ובמשוב של המורה.

דוגמאות לשאלות לצורך קבלת משוב

  1. מפגש כיתה וירטואלי
    עורכים דיון המתמקד בתובנות התלמידים באשר לסיכונים במרחב הסייבר ולדרכי ההתמודדות עם סיכונים אלה. התלמידים מתבקשים להציע המלצות להתמודדות עם סיכונים במרחב הסייבר האישי והמשפחתי.
  2. משימות במרחב הדיגיטל
    מחלקים את התלמידים לקבוצות. בכל קבוצה התלמידים כותבים קמפיין הסברה להגברת המודעות לכללי הזהירות וההתגוננות במרחב הסייבר (עלון דיגיטלי, סרטון, סיסמה לקמפיין וכד').
    את הקמפיין ניתן לכתוב באמצעות כלים כגון:

וגם: כרזות מונפשות להצגת קמפיין ההסברה

עוד רעיון

עוד רעיון - עוצרים ומשתפים!

תחרות יזמות: יוצרים שינוי

אפשר לקיים בבית הספר תחרות יוזמות בתחום אבטחת המידע. התלמידים יגישו יוזמות שמטרתן לחולל שינוי משמעותי בהתנהלות במרחב הסייבר, יתארו מה הוביל אותם לרעיון, יסבירו מהו הצורך שעליו היוזמה אמורה לענות, ויציגו כיצד הוא יתורגם לתוצר שאפשר ליישמו הלכה למעשה.

  1. היוזמות יוגשו על ידי התלמידים לתחרות יוצרים שינוי הנערכת מדי שנה.
  2. היוזמות המנצחות יוכרזו בכנס הארצי יוצרים שינוי ביחד.
  3. לתכנון היוזמה ניתן להיעזר במצגת הכוללת קווים מנחים לפיתוח היוזמה.
  4. ראו גם: מערכי שיעור להנחיית תהליך יוצרים שינוי, ביסודי ובעל-יסודי.

עוד רעיון - עצור, סיסמה!

עוד רעיון - עוצרים ומשתפים!

כדאי לעודד את התלמידים לבדוק את הסיסמאות שלהם, להחליט אם הן מספיק חזקות, ובמקרה הצורך לבחור סיסמאות חדשות. על התלמידים לנסח קווים מנחים המתייחסים לביצוע תהליך זה. המטרה היא שבתום הלמידה לכולם תהיינה סיסמאות חזקות.

  1. ניתן להיעזר בסרטון הדרכה המציע טיפים ליצירת סיסמאות חזקות.
  2. ראו גם: מחוון מעוצב (צ'ק ליסט) שעוזר לפתח מודעות לקריטריונים הרלוונטיים בנושא. 

אפשר גם - תיעוד שבועי

אפשר גם - הורים מבקרים

נציע לתלמידים לערוך תיעוד של השימוש שלהם בטלפונים הניידים במהלך שבוע שלם, בהתייחס לפעילויות בשעות הפנאי: שיחות בוואטסאפ, הורדת אפליקציות, הורדת משחקים וכד'.

  1. התלמידים יערכו רשימה של הסיכונים הגלומים בפעילויותיהם. למשל:
    • פריצה למכשיר על ידי גורמים שונים
    • שימוש במידע ובתמונות השמורות במכשיר
    • ניסיונות דיוג (Phishing)
    • וירוסים
  2. התלמידים יציגו אמצעי התגוננות בהתייחס לכל אחד מן הסיכונים שחשפו. למשל:
    • נעילת המכשיר
    • הורדת אפליקציות רק מהחנויות המורשות
    • הגדרת אימות דו-שלבי בכל אפליקציה: שימוש בסיסמה ובאמצעי זיהוי נוסף
    • בדיקת הרשאות הגישה שהם נותנים לאפליקציות השונות
    • הימנעות מפתיחת קבצים ממקורות לא מוכרים
  3. התלמידים יוסיפו את התובנות שפיתחו בהקשר לשימוש זהיר בטלפונים הניידים.
    בתיעוד תהליך הלמידה ניתן להיעזר בכלים דיגיטליים כגון: Evernote .

ראו גם: הגנה בסייבר על טלפונים ניידים

טיפים

טיפים
  • חשוב שתלמידים ומורים ידעו שבמקרה של אירוע סייבר ניתן לפנות למוקד הטלפוני של מערך הסייבר הלאומי שמספרו 119 (זמין 24/7).
  • מומלץ להשתמש באתר אזרחות דיגיטלית של רשת אורט הכולל פעילויות ודוגמאות המתייחסות לנושא אבטחת מידע.
  • כדאי להיעזר בפרקטיקה למידה מרחוק כדי לתכנן  כיצד לעמוד בקשר רציף עם התלמידים באמצעות צ'אט או וידאו במפגשים א-סינכרוניים, לשתף קבצים ולעקוב אחר הלמידה.
  • אפשר לעיין בלשונית אוריינות אבטחת מידע בעולם הסייבר במרחב הפדגוגי בפורטל עובדי הוראה, לקבלת טיפים בנושא אבטחת מידע בבתי הספר.
  • ניתן להיעזר באתר משרד החינוך הכולל הנחיות והמלצות לניהול סיסמאות, שימוש נבון במכשירים ניידים, שימוש בטוח בדוא"ל, דיוג (פישינג) וגלישה בטוחה ברשת. 
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

עיצוב סביבות למידה
מה יוצג על הקירות ועל לוחות הכיתה? כיצד ייראה המסדרון הסמוך? מה יהיו אופני הישיבה בתוך הכיתה? אילו עזרים דיגיטליים נרצה לשלב בה? איך אפשר לשתף את התלמידים בח...
ביצועי הבנה
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין א...
חיזוק כישורי התלמיד/ה ומתן מענה מתאים
כובע קסמים, שמש יכולות ועוד – כך נעזור לתלמידים להיות מודעים לחוזקות ולכישורים שלהם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.