מיפוי הנתונים
מיפוי הוא כלי אבחוני מערכתי הבודק ישירות את ניהול הפדגוגיה של המורה בכיתה ואת מצב תלמידי הכיתה.
ניתן לערוך מיפויים במגוון דרכים. להלן מספר כלים שבהם עושים שימוש בבתי ספר בתוכנית מרום –
- טבלת נתונים – כלים למיפוי כיתתי
- שאלונים – כלי להיכרות דרך שיח והכלי "הכר את התלמיד"
- קבוצות מיקוד – כלי להנחיית קבוצות מיקוד
- תצפיות – כלי לתצפית: הכר את הכיתה
- "כלי הקנבס" – לוח עבודה לאפיון תופעה פרטנית ובניית תוכנית התערבות
יש להתאים את הכלי הנבחר לצורך שלשמו נערך המיפוי.
טבלת נתונים למיפוי כיתתי
1. הכנת טבלה
נכין טבלה שתרכז את הנתונים במגוון רכיבים על כל תלמיד/ה. למשל, כדי למפות את הפניות הרגשית של תלמידים ללמידה, נתייחס לרקע משפחתי, מצב חברתי, קשר עם מבוגר משמעותי בבית הספר וכדומה.
לכל תלמיד/ה בכיתה קיימת שורה בטבלה, וכל רכיב יהווה עמודה בטבלה. לצרף איור
דוגמה לטבלה אפשר למצוא בכלי המיפוי הכיתתי של מרום
הערה: טבלאות הן כלי נוח ויעיל אך אם אתם מרוויחים יותר ממידע ויזואלי, יש שיטות גרפיות אפשריות שאפשר לשקול כגון דיאגרמת ון או מפת חשיבה לארגון המידע. ראו גם: שימוש במארגני ידע
2. ריכוז נתונים
נרכז ונארגן את כל הנתונים הרלוונטיים לנושא המיפוי שלנו.
על פי הנתונים נקבע מהי רמת השליטה של התלמיד/ה בכל אחד מהרכיבים.
בהכנת מיפוי חברתי או רגשי, נאסוף את מירב המידע האפשרי מיתר המורים, משאלון לתלמידים, משיחות אישיות ומשיחות הורים, נשקלל אותם ונקבע מהו מצב כל תלמיד/ה במדרג שיצרנו.
3. זיהוי מוקדי חוזקה וקושי
נסמן לעצמנו בצורה בולטת על גבי המיפוי את מוקדי הקושי ואת מוקדי החוזקה המרכזיים שעולים מתמונת המיפוי. נוכל לסמן את הקושי המרכזי של כל תלמיד/ה או את הקושי המרכזי של כלל התלמידים בהתאם למטרה וליעד שלנו.
שיטה רווחת לסימון כזה היא שיטת הרמזור
- אדום: אתגר או קושי שיש לטפל בו בדחיפות.
- צהוב: בעיה מקומית הניתנת לפתרון במשאבים מועטים או באופן פשוט יחסית ושיש לטפל בה כדי למנוע הידרדרות.
- ירוק: שליטה והבנה טובה של החומר, מצב חברתי או רגשי תקין.
בכל שורה המייצגת תלמיד/ה נבחר לסמן בעמודה המתאימה, את צבע הרמזור המתאים לרכיב המסוים במיפוי.
4. ניסוח יעדים
בדף נפרד, או בעמודה המיועדת לכך בטבלה, ננסח לעצמנו יעדים לכל תלמיד/ה או לכל קבוצת תלמידים שלגביהם קיימים יעדים משותפים.
- ראו: שאלות שכדאי לשאול בדרך לניסוח היעדים
- אפשר להיעזר גם בפרקטיקה: יעדים לשיפור ההוראה
5. יצירת תוכנית פעולה
ניצור תוכנית פעולה על ידי תכנון ציר זמן שעליו נסמן את אירועי ההערכה, את הזמן שהקצבנו ליעדי הביניים ואת היעדים שהצבנו לכל תלמיד/ה או קבוצה. נזכור לסמן מתי חוגגים הצלחות!
- ראו גם את הפרקטיקה: הכנת תוכנית עבודה
אפשרות נוספת: מומלץ להקשיב לקול התלמידים! אחרי שיצרנו את טבלת המיפוי, אפשר ליזום שיחה עם התלמיד/ה או קבוצת התלמידים הרלוונטית, להציג להם את היעדים שגיבשנו ולקבל גם מהם חוות דעת, תיקונים או משוב על תוכנית הפעולה ועל ההיתכנות שלה לדעתם.