- הגדרת הבעיה
בעיה היא מצב שבו יש פער בין מצוי לרצוי.
נבחר נושא ונחשוב עם התלמידים: מה המצב היום ומה המצב שאנחנו שואפים להגיע אליו?
במצב נתון עשויות להיות מספר בעיות, ומומלץ להגדיר את כולן ולחשוב איזו מהן היא המשמעותית ביותר. - חקירת הבעיה
נשאל שאלות, נעלה השערות לגבי מקור הבעיה, ונחשוב אילו נתונים או איזה מידע יכולים
לעזור לנו להבין אותה טוב יותר. נאסוף נתונים על הבעיה. - העלאת רעיונות
נציג מגוון רעיונות לפתרון הבעיה. בשלב זה חשוב לעודד את התלמידים לגלות סקרנות ומקוריות, לשאול שאלות שיובילו אותם להציע רעיונות בכיוונים חדשים ולא-צפויים, לפתור מצבי עמימות, להפיק תובנות ולהסיק מסקנות אופרטיביות, ולחפש פתרונות לא-שגרתיים בכלים של חשיבה יצירתית. - הערכת הפתרון והחלטה
נעריך את הרעיונות שהוצעו בעזרת קריטריונים, ביצוע "ניסויים קטנים", תרגילי סימולציה וכו',
ונחליט על כיוון לפתרון ויישומו.
בסיום התהליך יש להעריך את הצלחת היישום ולחזור לשלב 1 במידת הצורך.
פתרון בעיות היא אחת מאסטרטגיות החשיבה החשובות ביותר. היא חיונית מבחינה אבולוציונית (הרבה מהתפתחות הציוויליזציה האנושית התרחשה דרך פתרון בעיות), ובעלת ערך גדול בכל זירה אנושית – עבודה, בית, סביבה חברתית ועוד.
פתרון בעיות דורש מהתלמיד/ה לחשוב על כל נושא מכמה זוויות, לאסוף נתונים ומידע באופן אקטיבי, להיות יצירתי ולפעול – כולן פעולות שמשפרות את הלמידה