כשאנחנו חושבים מאוד ממוקד וקונקרטי על אתגר, בעיה או משימה, קשה להרחיב את החשיבה ולא לשפוט ולבקר. אם נתרחק מהקונקרטי והמוכר נוכל להשתחרר ביתר קלות מהביקורת, להשהות את השיפוטיות שלנו, ולהגיע כתוצאה מכך לזרימה חופשית יותר של רעיונות ופתרונות.
אף כי לעיתים אנחנו זקוקים לקביים שיעזרו לנו לצאת מסד הביקורתיות ו"להשתולל", די באקלים מאפשר ומקבל, בתחושת ביטחון ובשימוש בכלים שונים, זמן ומתן הזדמנות, כדי לאפשר לנו להגיע למצב של השהיית שיפוט. השהיה זו תשמש אותנו היטב בשלבים שונים של תהליך פתרון בעיות (מציאת הבעיה, מציאת רעיונות, פתרונות, דרכי ביצוע), בשלבים שונים של תהליך יצירה וביטוי של רעיונות ורגשות, ובמצבים חברתיים אישיים ובין אישיים שונים.
הצעה למהלך: שימוש במטפורות ודימויים
מטפורות ודימויים הם אמצעים לשוניים שנעשה בהם שימוש כדי להאיר מושג אחד באמצעות תכונותיו של מושג אחר. שימוש במטפורות ובדימויים גם מרחיק אותנו מה"כאן ועכשיו" של הבעיה או האתגר הקונקרטיים שעומדים לפנינו, על ידי הפיכת המוכר לזר, וגם מגמיש ומרחיב את החשיבה אל עבר הדמיון ומאפשר יצירת קשרים חדשים. להלן שתי אפשרויות לשימוש במטפורות ודימויים כדי להשהות שיפוט ולעודד חשיבה יצירתית:
- מה מסתתר מאחורי הביטוי?
ביטויים רבים בשפה הם מטפוריים או מבוססים על דימוי. הסבירו מה המשמעות המסתתרת מאחורי כל ביטוי בדוגמאות הבאות וחשבו: מה יותר קל לנו לקבל או להבין – את המטפורה או את הפירוש?
- הוא ירד מהפסים
- כביסה מלוכלכת
- כשושנה בין החוחים
- היא איבדה את הצפון
- היא חרוצה כדבורה
- אמא אדמה
- מתוק מדבש
- תבנית נוף מולדתו
- כעץ שתול על פלגי מים
- ארץ זבת חלב ודבש
- מגדל של מטפורות/דימויים
כלי זה יכול להיות שימושי לצורך הבעה וביטוי של רעיון או רגש, בנוגע לדברים מופשטים שאנחנו רוצים להעביר ולתקשר לאחרים ואף לעצמנו. למשל, כתיבה של שיר או פרוזה, פיסול או ציור של רעיון כלשהו, או הבהרה והנגשה של נושא מופשט או רחוק לקהל מסוים. איך בונים את המגדל?
העזרו במארגן הגרפי המצורף – מגדל של מטפורות
- נכתוב מהו הרעיון או המושג שנרצה להביע או הנושא שנרצה לעסוק בו.
למשל: דמוקרטיה – ראו מארגן גרפי לדוגמה - כל אחד ואחת מהמשתתפים ירשמו לעצמם בצד חמישה מספרים מ-1 עד 20.
לדוגמה: 13, 20, 6, 2, 7 - נבקש מ-7 תלמידים, כל אחד בתורו, להגיד מילה כלשהי – חפץ, רעיון או מושג.
לדוגמה: קבלה, שריון, חרמון, צבע, נאום, חרב, אבן. - נכתוב את המילים באופן אקראי במשולשים השונים שבמגדל המטפורות.
- נבקש מתלמידים אחרים להציע אסוציאציה לכל אחת מהמילים שנרשמו במגדל, ונכתוב אותן במושלש השני באותו הריבוע.
- כל משתתפ/ת כותב/ת במשולש ריק בכל אחד מהריבועים שעדיין לא נרשם בהם דבר.
לאחר מכן נבקש מהם לכתוב אסוציאציה שיש להם לכל אחד מהמושגים שכתבו. - זוכרים את המספרים שבחרנו בשלב 2 לעיל? עתה נכתוב בצד את המילים המופיעות במשולשים שאת מספריהם כתבנו בשלב 2.
- ניצור 10 משפטים מטפוריים באופן הבא:
- המושג הנבחר (למשל, דמוקרטיה) היא כמו אחת המילים שבחרנו (מ-5 המספרים).
למשל: דמוקרטיה היא כמו בקבוק עתיק. - המילה הנבחרת היא כמו ... (מילה אחרת מהמגדל)
למשל: בקבוק עתיק הוא כמו נאום של איש חכם. - כך ממשיכים לכתוב כאשר מתחילים תמיד בדימוי שהיה במשפט הקודם.
צריך להשתמש לפחות ב-5 המילים שנבחרו באקראי. שאר הדימויים יכולים להיות מילים אחרות מהמגדל או מילים אחרות. - המטפורה האחרונה תסתיים במילת הנושא (דמוקרטיה).
ראו דוגמה לכתיבת המשפטים: מארגן גרפי לדוגמה
- בהתאם למשימת ההבעה והביטוי המתוכננת, נעשה שימוש במטפורות כדי להביע את הרעיון.
לדוגמה: כתבו שיר או מאמר ושלבו בו את המטפורות; ציירו או עשו פסל המראה מהי דמוקרטיה בעזרת המטפורות שכתבנו וכד'.