דלג אל

עיצוב סביבות למידה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

יצירת סביבות למידה מותאמות לקידום אקלים מיטבי ולמידה פעילה במרחבים שונים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

סביבות למידה אפשריות

עיצוב מרחב הלמידה הכיתתי
נתכנן את אופן הישיבה בכיתה בהתאמה לצורך הלימודי הספציפי ובאופן שבו תהיה תנועה מתמדת של הלמידה:

  • ישיבה במעגל לצורך שיח או פעילות סדנאית;
  • ישיבה בקבוצות לעבודה שיתופית הכוללת תפקיד לכל תלמיד/ה;
  • ישיבה על פופים לאזור קריאה אישית, עבודה אישית ועוד.
  • ראו גם: אופן ארגון הלומדים בכיתה

קירות הכיתה
נשתמש בקירות כדי לתמוך בפעילות הלימודית, למשל על ידי ציור גרפיטי (באזור מוסכם), תליית פוסטר, תליית תיקיית כרטיסיות לעבודה עצמית, תערוכה מתחלפת של ציורי תלמידים וכדומה. רעיונות נוספים:

  • תמונות מהווי הכיתה: טיולים, הפסקות
  • בחירת מוטו כיתתי וכתיבתו בגדול על הקיר
  • קיר של טביעות כפות ידיים ושמות התלמידים
  • פינת "איך אני נראה היום?" – מראה עם כיתוב הומוריסטי מפרגן

מסדרון
ניצור פינות למידה אישיות וקבוצתיות במסדרונות בית הספר, ונאפשר מסגרות זמן מוגדרות במהלך השיעור שבהן התלמידים יכולים לצאת וללמוד באופן עצמאי, לבד או בקבוצה. רעיונות נוספים:

  • פינות ישיבה נוחות: ספות, כורסאות, פופים
  • פינת מטבחון: קומקום, פינת קפה, עוגיות
  • אביזרי נוי ביתיים: וילונות, עציצים, תמונות
  • פינת קריאה: כורסת ישיבה, כוננית קטנה עם ספרי קריאה לבחירת התלמידים (במסדרון או בכיתה)

חדרים ייעודיים
נקדיש חדרים מיוחדים לשימוש כלל המורים והתלמידים כגון חדר בריחה בית ספרי, מרחב למידה פתוח לעבודה עצמאית, חדר מייקרים, חדר משחקים ועוד.

חצר כמרחב למידה
ניצור פינות למידה בחצר בית הספר, כגון ספסלים באזורים מוצלים, שולחנות פיקניק ללמידה קבוצתית, כיתת קק"ל וכדומה, ונתכנן שיעורים או חלקי שיעור שבהם נצא עם התלמידים ללמידה בחצר. ראו גם: סביבות למידה חוץ כיתתיות.

תכנון ועיצוב המרחב יחד עם התלמידים

  1. נציג לכיתה את האפשרויות לעצב מחדש את המרחב הלימודי בכיתה:
    מה יוצג על הקירות ועל הלוחות, כיצד ייראה החלל הקרוב מחוץ לכיתה, עיצוב המסדרון, אופני הישיבה בתוך הכיתה ושילוב העזרים הדיגיטליים.
    השאלה שבה נעסוק היא: כיצד כל אלה ישרתו ויקדמו את תהליכי הלמידה בכיתה באופן מיטבי?
  2. בזוגות: נבקש מהתלמידים לשתף את חבריהם באופן שבו החדר והבית שלהם מעוצבים.
    אילו חללים נעימים להם יותר? מה הם אוהבים ומהן הבחירות שלהם בעיצוב החדר?
    איך ואיפה הם אוהבים ללמוד בבית?
  3. נקיים דיון במליאה בעקבות הדברים שעלו בזוגות: מהן האפשרויות לעצב את סביבת הלמידה בבית הספר?
    לאילו מטרות? נאסוף התייחסויות מהתלמידים ונכתוב אותן על הלוח. למשל:
  • יצירת אווירה נעימה.
  • קידום השכלה כללית: האם נרצה לתלות על הקירות פוסטר שמתייחס לתחום האומנות, היסטוריה, אקטואליה, אישים.
  • העשרת למידה הנוגעת ליחידות הלימוד: מפות, צילומים, משפטים, חידות, דמויות, שירים.
  • פינה/קיר/חדר הוקרה לעבודת תלמידים: ציורים, רעיונות שכתבו.
  • פינת ימי הולדת
  • לוח גרפיטי מתהווה, פוסטר שאלות גדולות שנולדות בדיונים, לוח תודות, המלצות על ספרים, סרטים וכדומה.
  1. בקבוצות קטנות: כל קבוצה תדון באופן הישיבה בכיתה ובארגונה.
    מהם התנאים המיטביים עבורנו ללמידה? מה יסייע להם?
    ישיבה בקבוצה, במעגל, שולחנות עמידה, פופים/שטיחים?
    פינות עבודה אישיות/זוגיות/קבוצתיות, יציאה לפינות למידה במסדרון וכדומה.
    הקבוצות יכתבו את הרעיונות וההצעות שעלו.
  2. במליאה: נאסוף את הרעיונות שעלו מהשלבים הקודמים ביחס לעיצוב המרחבים וניצור תמונה כוללת שתשמש מעין חזון כיתתי בנושא. נחלק תפקידים לתלמידים שמעוניינים לקחת אחריות ולהיות שותפים בעיצוב אזורים שונים בכיתה. אפשר לבחור נציגות או ועדות כיתתיות לגבי התכנים שיוצגו.
    נביא את הנושאים הרלוונטיים לדיון ולאישור בהנהלת ביה"ס. 

עוד רעיון - מחוץ לכיתה

עוד רעיון - מחוץ לכיתה

נחבור למורים ולתלמידים נוספים בשכבה או בבית הספר לחשיבה ולעיצוב מחודש של מרחבים שכבתיים או בית ספריים מעבר לגבולות הכיתה (ספרייה, מסדרונות, חצר, קפטריה, מגרש ספורט), באמצעות תהליכים ראשוניים בכל כיתה בנפרד ולאחר מכן בחירת נציגים מהכיתות השונות שיתכנסו להחלטה משותפת.
כמו כן ניזום שיתופי פעולה עם גופים בקהילה (מקומות עבודה, גופי מחקר, חממות ירק, מתנ"ס, מרחבי עבודה שיתופיים בסגנון WeWork ועוד), ונאפשר מדי פעם למידה מחוץ לשטח בית הספר – בכפוף לנוהלי הבטיחות המתאימים.

ראו גם: למידה באמצעות ברקודים בת"א

אפשר גם - שיתוף הורים

אפשר גם - שיתוף הורים

נארגן יום עבודה משותף בו יעבדו יחד הורים ותלמידים לשיפור פני המרחב הלימודי הכיתתי או הבית-ספרי.
בשלב הראשון נשתף את ועד ההורים הכיתתי במהלך, ובהתאם לצורך גם ועדי הורים של כיתות או שכבות נוספות, כדי לגייס את כלל ההורים או נציגות שלהם לסייע בביצוע היוזמות שעליהן הסכימו התלמידים.

טיפים

טיפים

חשוב לוודא מהם התקציב והמשאבים העומדים לרשותנו לפני תחילת המהלך.
כדאי ליצור גירויי למידה לסוגיות חברתיות ואקטואליות באמצעות חידות, שאלות מעניינות שעלו בכיתה, כתבות או ציטוט שבועי ולהנכיח אותן במרחב הלימודי.
מומלץ לתת ביטוי על קירות הכיתה לתוצרים אישיים של התלמידות והתלמידים, כהכרה והוקרה לעבודתם ולחיזוק תחושת השייכות למרחב.
אפשר להראות לתלמידים תמונות של מרחבי למידה כיתתיים מעוררי השראה מהעולם, שניתן ליישם ללא השקעה כספית, או להנחות אותם לחפש בעצמם דוגמאות למרחבי למידה כאלה ברשת.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שותפות לומדים בתהליך ההערכה: בחירת כלי ההערכה, הערכה עצמית והערכת עמיתים
הערכה לא נעשית לשם עצמה – היא חלק מהלמידה! מיומנויות של הערכה עצמית והערכת עמיתים קשורות בגישות התופסות את הלומדים כפעילים בתהליך הלמידה שלהם ולכן גם כשותפים...
יצירת הזדמנויות לתלמידים לשיתוף במשאלות ובחלומות
הזמנה לחלום! מהם החלומות והמשאלות של התלמידים שלנו? איפה הם נמצאים על סולם המשאלות הפרטי שלהם? ואיך נוכל לתת לכל זה מקום ונוכחות בכיתה?
משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.