בעשורים האחרונים אנו עדים לשינויים רבים שחלו בסביבה התזונתית של הילדים ומשפחותיהם. בניגוד למרבית התקופות בהיסטוריה האנושית, בהן מחסור במזון היה איום חמור על ההישרדות, כיום בארצות מפותחות (ובהן ישראל) הרגלי האכלה ואכילה של ילדים מושפעים מסביבת שפע של מזון, ובפרט מזון מתועש, שהינו זמין, זול, טעים ומוכן לאכילה.
מזון זה מאופיין בכמויות גבוהות יחסית של סוכר פשוט, שומנים רווים ונתרן, הידועים כמזיקים לבריאות. הוא דל ברכיבי תזונה חיוניים כמו חלבון איכותי, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, החשובים במיוחד בקרב ילדים לצורך גדילה והתפתחות תקינות.
להרגלי התזונה יש השפעה רבה על הבריאות, על ההרגשה הכללית, על היכולת ועל ההישגים של כל אחד מאיתנו. הרגלי תזונה טובים חשובים להשגת בריאות מיטבית הן בשנות החיים הראשונות והן בטווח הארוך. אימוץ הרגלי אכילה בריאים בשילוב אורח חיים פעיל בגיל צעיר, עשויים להקטין את הסיכון להתפתחות מחלות כרוניות כגון השמנה, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן והפרעות אכילה.
מהלך: חשיבות המזון לגוף
1. הצגת הנושא
- נחלק לתלמידים פתקיות ונבקש מהם לכתוב: מדוע חשוב לאכול?
- ננחה את התלמידים להדביק את הפתקיות שלהם על הלוח, תוך שהם מנסים לארגן פתקיות עם תשובות דומות במקבצים.
- נתייחס לתשובות שעלו ונסכם: הבנו למה חשוב לאכול, ועד כמה זה חשוב לבריאות שלנו. אנחנו לא יכולים לחיות בלי מזון כמו שרכב לא יכול לנסוע בלי דלק.
2. עבודה בקבוצות
- נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה מקבלת תמונות של סוגי מזון שונים.
- נבקש מהתלמידים למיין את התמונות לקבוצות, להדביק אותן על בריסטול ולנמק את החלוקה.
- כל קבוצה תסביר את החלוקה שעשתה: מה היו הנימוקים לחלוקה?
- נקיים דיון סביב אפשרויות החלוקה השונות. למשל: דברים שאוכלים בבוקר/בערב; מאכלים מתוקים/מלוחים; מאכלים יום יומיים/חגיגיים וכד'.
- נציג גם את החלוקה לשש קבוצות המזון: מים, דגנים, ירקות ופירות, חלבונים, שומנים, ממתקים וחטיפים.
3. פירמידת המזון
- נצפה עם התלמידים בסרטון מאתר בריינפופ: תזונה נכונה.
- בעקבות הצפייה נשאל: במה קבוצות המזון השונות תורמות לגוף?
- נחלק את הכיתה לשש קבוצות בהתאם לקבוצות המזון של הפירמידה. כל קבוצה תיצור פרסומת לקבוצת המזון שהיא מייצגת תוך הדגשת היתרונות של קבוצת מזון זו ותרומתה לבריאותנו.
- במליאה: כל קבוצה תציג את סרטון הפרסומת שלה.
4. ביצוע הבנה: בניית תפריט
כל קבוצה תבנה תפריט מאוזן המאפשר צריכת מזון נכונה של כל אחת מקבוצות המזון, כולל נימוקים להכנסת מזונות שונים והסבר על הרכב התפריט המוצע לאור מה שלמדנו על קבוצות המזון ועל הפירמידה. להדפסה: דף מעוצב לתלמידים
אפשר להעלות את התפריטים השונים שנוצרו בקבוצות למצגת דיגיטלית שיתופית, לשלוח אותה להורים ולשתף את ההורים והאחים בתהליך הלמידה שעברנו ובתובנות שהגענו אליהן.
5. רפלקציה
נקיים שיחת משוב לסיכום הלמידה, תוך התייחסות לשאלות רפלקטיביות כגון:
- האם כעת אני יודע/ת יותר ממה שידעתי קודם על הרגלי אכילה בריאה?
- איזה מידע חדש למדתי?
- מה ארצה ליישם ממה שלמדתי ביחס להרגלי האכילה בבית?
- ממה נהניתי במיוחד במהלך הלמידה?
- מה אני מרגיש/ה כעת לאחר סיום הלמידה?
- מה הייתי רוצה לשנות?
ראו גם את הפרקטיקות: נפש בריאה בגוף בריא ; פיתוח חשיבה ביקורתית בנושאי בריאות