ילדים רבים נוטים לפרש אירועים וסיטואציות חברתיות באופן שאינו תואם את האירוע עצמו ומה שהתרחש בו. לעיתים הם נוטים להסביר את האירוע מנקודת מבטם ואינם מבינים את הסיבות שגרמו לאירוע להתרחש ואת התנהגות שאר השותפים בסיטואציה.
הכלי סוף לסיפור! מאפשר לתלמיד/ה לראות נקודות מבט נוספות ולנסות להבין את התנהגות האחר. הוא מבוסס על אירועים חברתיים שהילדים חוו, על אירועים כיתתיים שהמחנכ/ת דיווח/ה עליהם, או על סיפורים וסרטונים המעלים דילמות חברתיות כגון: משחק בהפסקה, ריב על מקום בכיתה, החלטה את מי להזמין ליום ההולדת, קושי לימודי מול יכולת ספורטיבית וכד'. תרגול כזה של מציאת פתרונות למצבים חברתיים ממגוון נקודות מבט, יאפשר לתלמידים בהמשך ליישם את אופן החשיבה הזה גם לגבי "סיפורים" מתוך החומר הנלמד בתחומי הדעת השונים.
1. הצגת הנושא
נציג את הנושא עליו נרצה לשוחח. לדוגמה – "הפסקה". את המילה הפסקה נרשום על הלוח, ונבקש מהתלמידים לספר על אירוע חיובי או שלילי שקרה להם בזמן ההפסקה.
2. ניסוח כסיפור
נבחר סיפור אחד וננסח עם הילדים את הסיטואציה המתוארת כסיפור קצר. למשל:
- "בהפסקה הגדולה רציתי לשחק כדורגל עם ילדי הכיתה. אחד התלמידים התנגד ואמר שאני לא יודע/ת לשחק ושאני אגרום לקבוצה להפסיד. זה מאוד פגע בי ולכן החלטתי להרביץ לו".
נסיים את כתיבת הסיפור כפי שסופר על ידי התלמיד/ה מבלי להתייחס למה שקרה לאחר מכן – כלומר, נשאיר את הסיפור כסיפור פתוח, בלי הסוף שלו.
3. דיון בקבוצות
- נחלק את הכיתה לקבוצות של 5-4 תלמידים. נקליד את הסיפור ונדפיס עותק לכל קבוצה, או נשאיר אותו כתוב על הלוח.
- כל קבוצה קובעת תלמיד/ה אחראי/ת קריאה שמקריא/ה שוב את הסיפור, ותלמיד/ה אחראי/ת כתיבה כדי לסכם בכתב את הנאמר בדיון הקבוצתי.
- ילדי הקבוצה דנים באירוע, משתפים בתחושות שעולות, ומספרים על מקרים דומים שחוו. כל המידע נרשם על ידי האחראי/ת לכתיבה.
4. כתיבת סופים
כל קבוצה צריכה לכתוב המשך לסיפור ולנסח שלוש אפשרויות שונות לסיום האירוע:
- סיום מנקודת המבט של המספר/ת
- סיום מנקודת המבט של מי שהתנגד/ה לצרף את הילד/ה למשחק
- סיום מנקודת המבט של שאר השחקנים או הצופים במקרה
5. סיכום
- הקבוצות משתפות את הכיתה ברעיונות שכתבו כאפשרויות לסיום הסיפור.
- מקיימים דיון פתוח על ההבדלים בנקודות המבט השונות וכותבים תובנות משותפות. במהלך הסיכום נתייחס לעובדה שבכל אירוע ניתן להתבונן ממספר נקודות מבט, נדגיש כי ישנן סיבות שונות שגורמות לכל אחד להתנהג בצורה מסוימת, ונציע שלפני שמגיבים יש להבין את הסיבות להתנהגות האחר
ניתן לאסוף את הסיפורים והתובנות וליצור ספר כיתתי המכיל את הסיפור המקורי ואת מגוון ההצעות לפתרון.