- נבחר דילמה שיש בה התנגשות בין ערכים. למשל: הלשנה מול חברות, אמירת אמת מול נאמנות, שימור מול פיתוח ועוד. נציג אותה על ידי סיפור מקרה שבו מתעוררת הדילמה שבחרנו.
(למשל: סיפור על מדען שחשוב לו לשמור על זכויות בעלי החיים, והוא נדרש לבצע ניסוי הכולל גרימת סבל לעכברים. הערכים המתנגשים: ציות לסמכות ומצפון אישי). - נברר את תוכן הדילמה בעזרת שאלות כגון:
- מי הן הנפשות הפועלות בסיפור?
- מהי ההתרחשות? מהו הקונפליקט? מהם הערכים המתנגשים בדילמה?
- נבקש מהמשתתפים לנסח בכתב את עמדתם לגבי ההכרעה שלדעתם הדמות המרכזית צריכה לקבל,
ולהוסיף שני נימוקים עיקריים לבחירתם. - נחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות בהתאם לעמדה שנקטו (קבוצת "בעד" וקבוצת "נגד").
על כל קבוצה להגיע להסכמה על הנימוק הטוב ביותר תוך ציון דעת המיעוט. - במליאה: כל קבוצה תציג את עמדתה ואת נימוקיה. נקיים דיון על ההתלבטות המוסרית ועל הנימוקים שהוצגו תוך שימוש בשאלות הבהרה, ועידוד המשתתפים להגיב.
נכלול שאלות רפלקטיביות: האם שמעתם נימוק חדש שלא חשבתם עליו? כיצד הרגשתם במהלך הפעילות?
קבלת ההחלטה תיעשה לאחר בחינת חלופות שונות, השוואה ביניהן והערכת ההשלכות הצפויות לכל החלטה.
- רצוי לבחור דילמה רלוונטית שמתאימה לגיל התלמידים, להתרחשויות אקטואליות בכיתה, בבית הספר, בחברה או דילמות הקשורות לחומר הנלמד.
- מומלץ להרחיק את הדילמה מהמקרה הספציפי ולהקפיד לא לדון במשתתפים עצמם.
- אפשר לשלב הזמנת מומחים, אורחים או הורים שיציגו דילמות מחיי העבודה שלהם.