בין תנועה ללמידה קיימים יחסי גומלין. התעמלות גורמת לשחרור נוירוטרנסמיטרים, ואלו מגבירים את יכולת הנוירונים לתקשר זה עם זה. התנועה מזרימה דם למוח, ועמו מזון חשוב בצורת חמצן וחומרי הזנה אחרים. בזרימה מוגברת של דם לאזורים השונים של המוח נוצרים קשרים רבים יותר עם האזורים המופקדים על הזיכרון לטווח ארוך.
מהלך: מסלול בוקר
כל בוקר ייפתח במסלול בוקר, כחלק מטקס קבוע המתקיים בכל כיתה שבו נקדיש זמן כיתתי לגוף.
אם אפשר נצא החוצה, ואם אי אפשר נקום כולנו בכיתה, ונוביל את התלמידים תוך ביצוע תרגילים ותנועות.
מטרת מסלול הבוקר היא להעיר את הגוף, להביא את הילדים לידי נשימה מוגברת ולהגדיל את תחושת הנוכחות הגופנית. המסלול יכול לכלול:
- מתיחות
- קפיצות במקום
- הליכה על קו ישר
- הליכה על עקומה (קו בדוגמת "נחש")
- תנועה עם חפץ (כדור, חבל)
- "תנועה עוברת במעגל": תלמיד/ה עושה תנועה ואז ברצף זה אחרי זה התלמידים מעתיקים אותה.
תנועה עוברת יכולה להפוך במשך השנה ל"תנועה מתפתחת במעגל" באופן שכל תלמיד מוסיף משהו לסדרה. במקרה זה כל התלמידים מתרגלים את כל הסדרה ביחד. - מומלץ לסיים כל מסלול בוקר בנשימה עמוקה.
בתחילת השנה המסלול מובל על ידי המורה ולאחר מכן ניתן להעביר את ההובלה של מסלול הבוקר לתלמידים בתורות, רצוי בצמדים ועל בסיס התנדבות. הובלת מסלול הבוקר יכול להיחשב גם כמילוי אחריות לצורכי הערכה.
ראו סרטון לדוגמה: בי"ס אל חורש, נצרת (מסלול בוקר ועוד פעילויות לטיפוח גוף ונפש)
ראו סרטון לדוגמה: ילדה במסלול בוקר ; מסלול בוקר בית ספרי (ביה"ס ענבלים)
גיוון: אם לא רוצים לקיים מסלול בוקר, אפשר לחילופין לפתוח כל בוקר במפגש תנועתי אחר (בית ספרי, שכבתי או כיתתי), להזרמת הדם בגוף למשך כ-10-8 דקות.