דלג אל

למידה באמצעות ובשילוב תנועה: Embodied Learnin

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

שילוב פעילות גופנית ותנועה בתהליכי למידה והוראה, כדי לתרום לשיפור תפקודי הלומד/ת והתפתחות הילדים בהיבטים קוגניטיביים, רגשיים, מוטוריים וחברתיים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בין תנועה ללמידה קיימים יחסי גומלין. התעמלות גורמת לשחרור נוירוטרנסמיטרים, ואלו מגבירים את יכולת הנוירונים לתקשר זה עם זה. התנועה מזרימה דם למוח, ועמו מזון חשוב בצורת חמצן וחומרי הזנה אחרים. בזרימה מוגברת של דם לאזורים השונים של המוח נוצרים קשרים רבים יותר עם האזורים המופקדים על הזיכרון לטווח ארוך. 

מהלך: מסלול בוקר 

כל בוקר ייפתח במסלול בוקר, כחלק מטקס קבוע המתקיים בכל כיתה שבו נקדיש זמן כיתתי לגוף.

אם אפשר נצא החוצה, ואם אי אפשר נקום כולנו בכיתה, ונוביל את התלמידים תוך ביצוע תרגילים ותנועות.

מטרת מסלול הבוקר היא להעיר את הגוף, להביא את הילדים לידי נשימה מוגברת ולהגדיל את תחושת הנוכחות הגופנית. המסלול יכול לכלול:

  • מתיחות
  • קפיצות במקום
  • הליכה על קו ישר
  • הליכה על עקומה (קו בדוגמת "נחש")
  • תנועה עם חפץ (כדור, חבל)
  • "תנועה עוברת במעגל": תלמיד/ה עושה תנועה ואז ברצף זה אחרי זה התלמידים מעתיקים אותה.
    תנועה עוברת יכולה להפוך במשך השנה ל"תנועה מתפתחת במעגל" באופן שכל תלמיד מוסיף משהו לסדרה. במקרה זה כל התלמידים מתרגלים את כל הסדרה ביחד.
  • מומלץ לסיים כל מסלול בוקר בנשימה עמוקה.

בתחילת השנה המסלול מובל על ידי המורה ולאחר מכן ניתן להעביר את ההובלה של מסלול הבוקר לתלמידים בתורות, רצוי בצמדים ועל בסיס התנדבות. הובלת מסלול הבוקר יכול להיחשב גם כמילוי אחריות לצורכי הערכה. 

ראו סרטון לדוגמה: בי"ס אל חורש, נצרת (מסלול בוקר ועוד פעילויות לטיפוח גוף ונפש)

ראו סרטון לדוגמה: ילדה במסלול בוקר ; מסלול בוקר בית ספרי (ביה"ס ענבלים)

גיוון: אם לא רוצים לקיים מסלול בוקר, אפשר לחילופין לפתוח כל בוקר במפגש תנועתי אחר (בית ספרי, שכבתי או כיתתי), להזרמת הדם בגוף למשך כ-10-8 דקות.

עוד רעיון

עוד רעיון

פסק זמן לתנועה

מעברונים ומעברים שיכולים לעשות שימוש בתנועה במקום בהוראה מילולית;  פעילויות ומשחקי תנועה שניתן לשלב בכל עת במהלך יום הלימודים. למשל:

  1. לפני חלוקה לקבוצות נבקש מהתלמידים לקום רגע ולעשות ביחד שלוש תנועות משחררות. למשל: הרמת ידיים למעלה דרך צדי הגוף תוך שאיפת אוויר עמוקה, והורדת הידיים לאט מלווה בנשיפה או בהשמעת קול – "בררררררררר….".
  2. אם הקול שהשמיעו התלמידים היה חלש, אפשר לדרבן אותם: "לא שמעתי"... ובתנועה הבאה יגבירו את הקול. אפשר לגוון: עכשיו רק הבנות, עכשיו רק הבנים, עכשיו רק מי שעייף/שמח וכד'. 
  3. "ועכשיו בלחישה..." או "עכשיו בעדינות"... והמורה ממשיכה את ההנחיה: עם העדינות הזו לכו לעבודה בקבוצות... 
  4. כמו במסלול הבוקר, גם כאן אפשר לסיים בנשימה עמוקה

פסק זמן למנוחה

בנקודה מסוימת בשיעור שבה נראה לנו שיש צורך בפסק זמן, ננחה את התלמידים במשפט כגון: "בואו ניקח רגע למנוחה – הניחו את הראש על השולחן כאילו היה הכרית שלכם, עצמו עיניים, קחו שלוש נשימות ואז קומו בשקט לעבודה בקבוצות". אפשר לשלב גם פרקטיקות של מיינדפולנס או דמיון מודרך.

שילוב כלים משפת האימון

אם בבית הספר נהוגה השפה האימונית, אפשר להזמין את התלמידים להניח את הראש על השולחן כאילו היה הכרית שלהם, לעצום עיניים ולחשוב על הדרך שהם עשו מהבוקר ביחס ליעד שלהם ועל הדרך אותה הם רוצים לעשות בחלק השני של היום. ראו גם הפרקטיקה: חיזוק כישורי התלמיד/ה באמצעות שפת האימון

מדד האצבעות

נזמין את התלמידים להניח את הראש ולסמן עם יד ימין למעלה בעזרת האצבעות, בסולם 5-1, עד כמה הם שמחים, מתוסכלים, ממוקדים וכו', להסתכל על הידיים ולראות מי צריך שנגיד לו מילה, שנשאל שאלה, שנזמין לשיחה ועוד.

הפוגות למשחק תנועתי

נשתמש בכרטיסיות עם מגוון הצעות למשחקים מהירים שנועדו לתזוזה ותנועה של תלמידים במהלך שעות הלימודים, כאשר המורה מרגיש/ה שיש צורך בכך. ראו לדוגמה: משחקי הפסקת חשיבה (Brain Breaks), נטעיה שוורץ

עוד רעיון - תנועה בשיעור עם דגש על קשב וריכוז

עוד רעיון - תנועה בשיעור עם דגש על קשב וריכוז

שילוב תנועה במהלך השוטף של השיעורים, כדרך שגרה, יכול לסייע לכל התלמידים ובעיקר לילדים עם קשיי קשב וריכוז מסוגים שונים. מבחר פעילויות לדוגמה:

  • פעילויות המשמשות כגורם תומך בלמידה וביצירת קשב כגון מחיאות כף, קפיצות על שתי רגליים או על רגל אחת ליד השולחן בליווי מוזיקה או בליווי דקלום מעורר, "אגודל למעלה" (Thumb Up) ועוד. 
  • שימוש בפנטומימה ככלי תקשורת המגביר מוטיבציה בשיעורים בהתאם לנושא הנלמד. 
  • הקדשת זמן לתנועה חופשית.
  • מעקב אחר ימי השבוע באמצעות סימון הימים על הרצפה וקפיצה מיום ליום.
  • תרגול יוגה כדי להירגע לקראת סוף היום.
  • שילוב נושאים מתוכנית הלימודים שמאפשרים לילדים לתצפת ולסייר בחוץ כדי ללמוד על מזג האוויר, היסטוריה, חקלאות וטבע.
  • למחוא כפיים בלמידת מושגים חדשים.
  • לשחק את משחק הכיסאות להגברת אנרגיה וליצירת הפוגה מרעננת באמצע שיעור.
  • לערוך סטים של מתיחות או טאי צ'י להרגעה (ראו סרטון לדוגמה).
  • לאפשר לתלמידים לעמוד, להתמתח ולהחליף מקום מפעם לפעם בזמן השיעור. 
  • למידה בעמידה (שולחנות עמידה, Standing desks): יש מקרים שבהם שולחנות עמידה יכולים להתאים יותר ללומדים מאשר ישיבה רגילה על כיסאות. היתרון: ערנות עקב טונוס שרירים פעיל. החיסרון: מפתה יותר לנוע.
  • למידה בישיבה על כדורי יוגה: כל התלמידים או רק חלק מהתלמידים ישובים על כדורי יוגה שמאפשרים להם להימצא בתנועה בזמן הלמידה.

(מבוסס על מיזם תנועה ותבונה – שילוב אמצעי הפעלה בכיתה לשיפור הלמידה, בית הספר המשותף כפר שמריהו וחוף השרון)

עוד רעיון - שאלון לאיתור אינטליגנציה תנועתית

עוד רעיון - שאלון לאיתור אינטליגנציה תנועתית

אפשר להשתמש בשאלון קצר כדי להעלות למודעות התלמידים והמורים את ההעדפות והנטיות של כל אחד ואחת מהם מבחינת האינטליגנציה התנועתית, ולאור התוצאות לשלב יותר תנועה בהוראה:

דרגו כל היגד בעזרת סולם מ-1 עד 6 (6 נכון מאוד ו-1 לא נכון בכלל): 

  1. אני עוסק/ת בספורט כלשהו מדי שבוע.
  2. קשה לי לשבת הרבה זמן במקום אחד בלי לעשות כלום.
  3. אני אוהב/ת לעבוד עם הידיים: לתפור, לסרוג, לגלף, לבנות, לפסל, לגנן וכו'.
  4. אני יכול/ה לחקות תנועות גוף ומניירות של אחרים בקלות.
  5. חשוב לי לגעת בדברים כדי לגלות עליהם יותר – אני אוהב/ת למשש דברים.
  6. כשאני מדבר/ת אני מזיז/ה את הידיים בצורה דרמטית.
  7. יש לי קואורדינציה טובה בין העין ליד.
  8. הרעיונות הכי טובים עולים לי כשאני בתנועה – בהליכה או בריצה.
  9. את רוב שעות הפנאי שלי אני מבלה מחוץ לבית.
  10. אני אוהב/ת לרקוד.

ראו: שאלון לאיתור אינטליגנציה תנועתית - גרסה להדפסה

אפשר גם

אפשר גם

הדגמה והמחשה בתנועה בתחומי דעת

  • לשון: כל תוכן הניתן לחוש, לעבד, להמחיש, אפשר להדגים באמצעות תנועה. ראו דוגמה: שיעור לשון בכיתה ג' בביה"ס  בראשית קרית אונו.
  • פיזיקה: תנועת הכוכבים במערכת השמש – הילדים משמשים גרמי שמיים (שמש, ירח, כדה"א), ומדגימים את התנועה בגופם; תורת החלקיקים – הילדים מתחלקים לאלקטרונים וניוטרונים ומדגימים את התנהגות החלקיקים או הכוחות (ראו לדוגמה: שילוב תנועה וידע במחול בהוראת הפיזיקה; כולל מושגים כגון מהירות זוויתית, שיווי משקל, צנטריפוגה ועוד).
  • שפות: כל תרגול שניתן לעשות באמצעות תנועה כגון תרגול מילים כשהתורות עוברים באמצעות מסירת כדור רך, או הוספת תנועה כגון OPEN עם ידיים לצדדים, CLOSE עם ידיים צמודות לחזה, "במטותא" עם ידיים צמודות מול החזה עם האצבעות כלפי מעלה ועוד. לדוגמה: לימודים באמצעות משחקים בתנועה בביה"ס כוכב הצפון אשקלון.
  • מדעים: התנסות הכוללת תנועה בחצר, בגינה, ביער ובפינות נוספות ברחבי בית הספר והישוב. למשל: פעילות בתנועה בחצר המשלבת סימולציה של מעגל חשמלי – בפעילות זו התלמידים יוצרים שרשרת חיה שבה כל אחד מהם הוא אלקטרון הדוחף את זה שלפניו. כמה תלמידים דוחפים מחוץ למעגל ומדמים את הסוללות. לכך אפשר להוסיף שרפרף בדרכם של התלמידים, המדמה התנגדות.
  • חשבון: קפיצות על ציר פיזי של מספרים, תרגול תפיסת כמות ושימורה, פעולות חשבון, יחסי דרך-זמן ועוד. למשל: אם רוצים להראות לילדים בכיתה ג' שגודל הזוויות לא תלוי באורך הקרן, נמחיש את העיקרון בעזרת הדגמה עם איברים ארוכים וקצרים (יד של מבוגר לעומת יד של ילד). וראו גם: לימוד תפיסת סימטריה וא-סימטריה במתמטיקה באמצעות ריקוד סטפס.
  • ספורט או שיעור חברה: תרגול מיומנויות מוטוריקה גסה, קואורדינציה, ריכוז, ויסות תנועתי ושליטה על הגוף והבנת המרחב האישי והציבורי. לדוגמה: תרגיל המשלב תנועה וחשיבה (ניתן לעשות גם בכיתה).
  • פרויקט בין-תחומי: מחול או מוזיקה + מדעים (כימיה, ביולוגיה, פיזיקה). אפשר לתכנן משימת הלחנה או כוריאוגרפיה וביצוע שיר או ריקוד על ידי תלמידים בהשראת תהליך מדעי מתוך תוכנית הלימודים: גליקוליזה, מעגלים חשמליים, מסה ותנופה, מיטוכונדריה, אלקטרוליזה, פוטוסינתזה ועוד.
  • בכל תחום ידע – מודל הסבב: מחייב את התלמידים לקום, לנוע וללכת לשבת עם הקבוצה שלהם, לחזור למליאה וחוזר חלילה.
  • סטודיו נפש בריאה בגוף בריא: תרגול והטמעה של נושאים לימודיים באמצעות תחנות אימון פונקציונליות כגון אופני כושר, קיקבוקס, תרגילי כוח וקואורדינציה.

(הרעיונות השונים מבוססים על פרויקטים מבתיה"ס: מרכז חינוך תמרים הר חברון, על יסודי אל נהאדה כפר קרע, תיכון רעות חיפה, אל חורש נצרת, ביה"ס ענבלים מודיעין)

טיפים

טיפים

אפשר להכין ריקוד של כל הכיתה, השכבה או בית הספר, להפיק קליפ או הופעה בפני פורומים שונים, בדגש על גיבוש ולכידות. הגיבוש באמצעות התנועה מביא את התלמידים לרמת מודעות, רגישות והרמוניה קבוצתית נדירה וזו חוויה שלא תמיד זוכים לה. ראו לדוגמה: קליפ של אמי"ת בנות מעלה אדומים; ריקוד כיתתי בכיתה ה' ו-פרויקט ריקודים סלוניים בכיתות ז'-ח' בביה"ס מעלה צביה.

כדאי לקחת בחשבון שכאשר משלבים תנועה בלמידה, לעיתים אנחנו המורים פוגשים גם קושי ומבוכה של תלמידים, וגם את הקושי האישי שלנו לנוע באופן "אחר" בסביבה הכיתתית. חשוב שכל אחד ואחת יפעלו באופן שמתאים ונוח להם.

מומלץ להתחיל לשלב תנועה בלמידה בכיתות הצעירות, כך שתלמידים בוגרים יהיו מורגלים בכך ולא יגיבו בציניות או בהתנגדות.

כדאי לתכנן למידה בין-תחומית ובין-צוותית, ולשלב את המורים לחינוך גופני בלמידה של תחומי דעת שונים בבית הספר.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הבחנה בין עובדה לדעה
בעידן שלאחר מהפכת המידע והידע, כאשר כולנו מוצפים בכמויות עצומות של מידע וכמות הידע מכפילה את עצמה בקצב מסחרר, חשוב שנעזור לתלמידינו להבחין בין עובדות לדעות
יצירת אחריות משותפת וערבות הדדית
אקלים חיובי בכיתה ויצירת תחושת שייכות ואחריות הדדית הם מאפיינים חשובים המשפיעים על תחושת הרווחה של התלמידים, ויש להם קשר ישיר לפניוּת שלהם ללמידה
למידה היברידית
מתלבטים איך לנהל למידה מרחוק? ואיך משלבים בינה לבין למידה מקרוב פנים אל פנים? בשגרה ובחירום, אפשר לבחור במגוון כלים ושיטות כדי לתכנן למידה היברידית מיטבית ול...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.