אתיקה ובינה מלאכותית
בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, או בקצרה AI) היא ענף של מדעי המחשב העוסק ביכולתם של מחשבים לפעול באופן המציג יכולות של בינה אנושית. זוהי מעטפת הכוללת בתוכה שורה ארוכה של כלים, שיטות ודרכים שנועדו לאפשר למחשב לדמות את אופן המחשבה האנושי.
יש המגדירים בינה מלאכותית כ"מערכת המסוגלת לפתור בצורה רציונלית בעיות מורכבות או לנקוט בפעולות, כדי להשיג את מטרותיה בנסיבות שונות". אחד מהמאפיינים החשובים של מערכות אלו היא מידת האוטונומיות שלהן, כלומר יכולתן לקבל החלטות באופן עצמאי, על בסיס עיבוד מידע ונתונים, וללא מעורבות של אדם בתהליך.
ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית בשנים האחרונות והפוטנציאל הרב הגלום בהן, מעלים מגוון סוגיות אתיות המתייחסות לרתימתה של החדשנות הטכנולוגית על מנת להבטיח צמיחה ורווחה אנושית, זאת לצד פיתוח מודעות לסיכונים הגלומים במערכות הבינה המלאכותית ולסייגים נחוצים הנוגעים לכיבוד ערכי אנוש אוניברסליים.
ככל שמערכות הבינה המלאכותית הופכות להיות משוכללות יותר, הן אמורות להתמודד עם תהליכי פתרון בעיות ועם קבלת החלטות שיש להן השלכות אתיות. לפיכך, מתעורר צורך להבטיח שהשימוש במערכות אלה יהיה בהלימה לעקרונות מוסריים ואתיים.
הצעות למהלך
הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בעל יסודי
הכנה
פותחים כיתה וירטואלית לשיעור סינכרוני באחת הסביבות: Google Meet, Webex, Zoom, מייקרוסופט, Now Meet ועוד.
מפגש כיתה וירטואלי: סוגיות אתיות
- חשיפה ודיון
חושפים את התלמידים לסרטונים המתייחסים לשימושים שונים במערכות בינה מלאכותית בחיי היום יום ועורכים דיון בסוגיית מידת האמון במערכות אלה. למשל:
הדיון מתבסס על שאלות כגון:
- באיזו מידה ניתן לתת אמון בהחלטות המתקבלות על ידי מערכות בינה מלאכותית?
- כיצד ניתן להבטיח ניצול יעיל של הפוטנציאל הגלום בהן?
- אילו סיכונים גלומים במערכות אלה וכיצד ניתן להתמודד עם סיכונים אלה?
- משימות במרחב דיגיטלי
מבצעים משימות במרחב הדיגיטלי, לפיתוח רגישות מוסרית ולזיהוי סוגיות אתיות. - עבודה בקבוצות
מחלקים את התלמידים לקבוצות עבודה במרחב הדיגיטלי, ובכל קבוצה הם נחשפים למידע על שילוב טכנולוגיות של בינה מלאכותית בתחומים שונים כגון: רפואה, ביטחון (מערכות נשק אוטונומיות), תחבורה, כלכלה וכד'.
ראו: דוגמאות למקורות מידע בנושאים אלה.
- אפיון סוגיות אתיות
התלמידים דנים ביתרונות הגלומים במערכות אלה ואף מציפים סוגיות אתיות המתייחסות לשילובן של המערכות בחיי היום יום. בתהליך זה התלמידים נדרשים לבצע שלבים אלה:
- אפיון היתרונות והסיכונים הגלומים במערכות בינה מלאכותית
- זיהוי סוגיה אתית הנובעת משימוש במערכות בינה מלאכותית בחיי היום יום
- הגדרת המידע הנוסף הנחוץ על מנת להכריע בסוגיה האתית
- איסוף המידע הנחוץ
- סיכום הנקודות העיקריות שעלו מתוך המידע שנאסף
שלב זה ניתן לביצוע באמצעות קובץ שיתופי ב-Google Docs (ראו: דוגמה)
ראו גם את הפרקטיקות: איסוף מידע ו-מיזוג מידע
- שיתוף
כל קבוצה נדרשת לשתף את חברי הקבוצות האחרות לגבי התובנות שפותחו בשלב זה, ולקבל משוב עמיתים ומשוב מן המורה.
ניתן לבצע שלב זה גם באמצעות מצגת שיתופית בסביבת הענן 365 Microsoft
ראו גם את הפרקטיקות: משוב מקדם למידה לחברים, שותפות לומדים בתהליך ההערכה
מפגש כיתה וירטואלי: בחירה מוסרית בין ערכים
עורכים דיון אשר במהלכו התלמידים נדרשים להכריע בסוגיות אתיות. בתהליך זה התלמידים מתייחסים למידע אשר עליו התבססו בתהליך נקיטת העמדה הערכית. התהליך מלווה בשיח רפלקטיבי הכולל שאלות המתייחסות להבהרת העמדות, לחידוד הקונפליקט המוסרי, לחיפוש הנמקות ולבחינת מסוגלות התלמידים להתייחס להשלכות הכלליות של העמדות הערכיות שננקטו.
ראו גם את הפרקטיקות: דיון דילמה, משפט מבוים
1. משימות במרחב הדיגיטלי
התלמידים מתבקשים להכין פרזנטציה הכוללת התייחסות להיבטים אלה:
- תיאור מערכת הבינה המלאכותית בתחום הספציפי שנבחר
- הסוגיה האתית שזוהתה
- ההכרעה בסוגיה האתית והצגת שיקולי הדעת השונים, כולל התייחסות להשלכות בחירתם.
יש ללוות את הפרזנטציה בהנמקות רלוונטיות ובדוגמאות, וכדאי לשלב תמונות וסרטונים.
להכנת הפרזנטציה ניתן להיעזר בכלים דיגיטליים כגון: Microsoft Sway ,Prezi (ראו: דוגמה)
2. מפגש כיתה וירטואלי להצגת התוצרים
נציגי התלמידים מציגים את הפרזנטציות. שאר התלמידים מוזמנים להשתתף בדיון על ידי הצגת שאלות לדוברים או על ידי נקיטת עמדה שונה.
ניתן להיעזר במחוון להערכת הפרזנטציה לצורך מתן משוב על ידי המורה.